تهیه لواشک با دستگاه میوه خشک

لواشک از تنقلات پرطرفدار و محبوب ایرانی است که با استفاده از انواع میوه‌های تازه و طبیعی مانند هلو، سیب، زغال‌اخته، انار، آلبالو، کیوی، پرتقال، آلوچه، تمشک و غیره تهیه می‌شود.

لواشک در صورتی که به صورت صنعتی و کاملا بهداشتی تهیه شود می‌توانید برای سلامتی کودکان بسیار مفید باشد و از آن به عنوان یک میان وعده سالم نام برد؛ اما متأسفانه برخی از تولیدکنندگان لواشک هنگام تهیه این میان وعده به آن اسانس و افزودنی‌های زیادی اضافه می‌کنند که علاوه بر اینکه برای سلامتی بدن مفید نیستند امکان آسیب رساندن به آن‌ها را هم فراهم می‌کنند.

لواشک صرفاً یک تنقلات میوه‌ای ترش مزه نیست بلکه به عنوان یک ماده غذایی است که سرشار از ویتامین و  مواد مغذی است که می‌تواند برای افراد یا  کودکانی که تمایلی به خوردن میوه ندارند بسیار مناسب باشد. در ضمن می‌توانید هر میوه‌ای را که دوست دارید را در غیر فصل خودش را مصرف کنید و از خواص و طعم و مزه آن لذت ببرید.

در سال‌های اخیر تهیه لواشک از حالت سنتی به مدرن تبدیل شده است. به شکلی که تولیدکنندگان لواشک در گذشته به صورت غیربهداشتی لواشک تهیه می‌کردند و برای درست کردن آن میوه‌ها را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار می‌داند در این حین تمامی آلودگی‌ها و گردوخاک بر روی میوه‌ها می‌نشست.

سپس آن‌ها را به صورت غیراستاندارد در بسته‌بندی‌های نامرغوب به بازار ارائه می‌کردند؛ اما امروزه با پیشرفت شدن و توسعه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات میوه خشک‌کن به صنایع غذایی موجب شد که در صنعت لواشک سازی تحولات گسترده‌ای اتفاق افتد و اقدام به تولید لواشک به شکل صنعتی شد.

همچنین برای خشک نمودن مراحل نهایی تولید لواشک از دستگاه میوه خشک کن استفاده می‌کنند که موجب می‌شود لواشک کاملا بهداشتی و باکیفیت تهیه شود و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

مراحل تولید لواشک

مراحل تولید لواشک

فرایند تولید لواشک به شکل صنعتی از طریق بهترین دستگاه خشک‌ کن انجام می‌شود که مورد تائید سازمان بهداشت صنایع غذایی و دارویی است.

1. میوه

اولین مرحله برای تولید لواشک استفاده از میوه‌های مرغوب و باکیفیت است که از مواد اولیه در تهیه لواشک است. نوع میوه‌ای که تمایل دارید را می‌توانید تهیه کنید و یا حتی می‌توانید به صورت مخلوط از چند میوه استفاده کنید هیچ مانعی ندارد. در صورتی که تمایل دارید که لواشک شما ترش مزه باشد باید از میوه‌های ترش مانند انار، آلبالو، زغال‌اخته استفاده کنید؛ اما اگر لواشک شیرین دوست دارید بهتر است از میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، هلو و غیره استفاده کنید که طعم شیرینی به شما بدهد.

2. شستشوی میوه

بعد از انتخاب میوه دلخواه خود می‌توانید آن‌ها را داخل دستگاهی که وان شستشو دارد گندزدایی کنید تا میکروب آن‌ها گرفته شود. البته استفاده نمودن از وان شستشو بیشتر هنگامی استفاده می‌شود که شما حجم زیادی میوه داشته باشید ما اگر میوه‌ها کم هستند بهتر است آن‌ها را با دست آبکشی کنید.

3. خرد کردن میوه‌ها

این مرحله نوبت به خرد کردن میوه‌ها است که باید هسته‌ها و پوست‌های میوه را کاملا جدا کنید که البته برای اینکار می‌توانید از دستگاه مخصوص کمک بگیرید. برای گرفتن هسته میوه‌ها از دستگاه هسته‌گیر استفاده کنید. همچنین برای گرفتن پوست میوه‌ها می‌توانید از دستگاه پوست‌گیر استفاده کنید استفاده از ماشین‌آلات صنعتی در میزان سرعت و حجم تولید شما بسیار مؤثر هستند.

4. پختن میوه

بعد از خرد کردن میوه‌ها باید آن‌ها را بپزید. برای این منظور میوه‌ها را داخل یک قابلمه بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید سپس روی شعله ملایم قرار دهید تا میوه‌ها کاملا پخته و نرم شوند بعد از اینکه نیم ساعت از پخت میوه‌ها گذشت بسته به ذائقه خود کمی نمک یا شکر به میوه‌ها اضافه کنید.

5. صافی پوره میوه

بعد از اینکه میوه‌ها کاملا پخته شدند بهتر است که میوه‌ها را داخل یک صافی بزرگ بریزید و آب و پوره آن را جدا کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که میوه‌ها کاملا له شوند.

6. پخت نهایی و غلیظ شدن مواد اولیه

پوره‌های میوه به دست آمده را روی حرارت ملایم قرار دهید تا مجدداً پخته شود و باعث غلظت بیشتر مواد شوند.

7. خشک شدن نهایی

در مرحله آخر پوره‌های میوه پخته شده را داخل یک سینی دستگاه میوه خشک‌کن پهن کنید. سپس سطح آن را کاملا صاف و یکدست کنید و سینی را داخل دستگاه میوه خشک‌ کن قرار دهید و دمای آن را تنظیم کنید تا پوره‌های میوه کاملا خشک شوند. بعد از خشک شدن لواشک‌های میوه‌ای شما آماده مصرف خواهد بود.

دستگاه میوه خشک‌کن

ویژگی‌های جنس و نوع سینی دستگاه میوه خشک‌ کن

یکی از مهم‌ترین المان‌های دستگاه میوه خشک‌ کن، سینی آن است. در صورتی که سینی دستگاه میوه خشک‌ کن باکیفیت و مرغوب نباشد احتمال اینکه دستگاه نتواند میوه‌های شما را به خوبی خشک‌ کند وجود دارد. بهترین جنس سینی برای دستگاه‌های میوه خشک‌ کن سینی‌های مفتولی و پلیمری است که از قسمت پایین و بالا به صورت یکنواخت گردش هوا بر روی میوه‌ها و سبزیجات دارد و موجب خشک شدن صحیح و باکیفیت آن‌ها می‌شود.

البته اگر قصد دارید که با استفاده از دستگاه میوه خشک‌ کن لواشک تهیه کنید بهتر است که جنس سینی که استفاده می‌کنید از گالوانیزه باشد که سطح یکنواختی دارد و زمانی که پوره‌های میوه که به شکل مایع هستند را داخل سینی می‌ریزید از آن ریزش نکنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سینی‌های گالوانیزه هیچ نوع واکنشی در برابر گرما ندارند. مطمئن باشید که هیچگونه مواد شیمیایی و مضری وارد لواشک شما نمی‌شوند.

خرید دستگاه میوه خشک‌ کن

قیمت دستگاه‌ میوه خشک‌ کن صنعتی برای تهیه لواشک با توجه به سایز و تعداد سینی‌های آن بستگی دارد. بهتر است هنگام انتخاب این دستگاه از فروشگاهای معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند خریداری کنید.

اگر برای مصرف خانگی یا به عنوان کار در منزل قصد خرید دستگاه میوه خشک‌ کن را دارید، بهتر است دستگاه‌هایی که دارای ظرفیت 50 تا 150 کیلوگرم است و مساحتی بالغ‌ بر 15 الی 25 متری برای احداث یک خط تولید کامل برای تولید میوه خشک و تهیه لواشک نیاز دارید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *