بهترین دستگاه خشک‌ کن

دستگاه‌های خشک‌ کن در مدل‌های مختلفی به بازار ارائه شده‌اند. بعضی از این دستگاه‌ها برای خشک‌ کردن میوه‌ها و تعدادی از آن‌ها نیز برای خشک‌ کردن انواع سبزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. خرید و انتخاب دستگاه‌ میوه خشک‌ کن صنعتی و نیمه‌ صنعتی، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای افراد است که در این حرفه مشغول فعالیت هستند. این دستگاه‌ها میوه‌ها را با بهترین کیفیت خشک می‌کند همچنین با وجود این دستگاه‌ها می‌توان تا تقاضای بازار را برآورده کرد و در نهایت باعث افزایش محصولات و سودآوری بیشتر خواهد شد.

10 مدل از بهترین دستگاه خشک‌ کن

10 مدل از بهترین دستگاه خشک‌ کن عبارت است از:

  1. سیستم خشک‌ کن پفکی
  2. دستگاه خشک‌ کن کرکره‌ای
  3. سیستم خشک‌ کن پاششی
  4. سیستم خشک‌ کن خورشیدی
  5. سیستم خشک‌ کن با بستر عمیق
  6. سیستم خشک‌ کن بادی
  7. دستگاه خشک‌ کن دوار غیر مستقیم لوله بخار
  8. سیستم خشک‌کن نواری
  9. سیستم خشک‌ کن ناوی شکل
  10. سیستم خشک‌ کن دوار

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سیستم خشک‌ کن پفکی

نحوه خشک‌کردن میوه‌ها توسط سیستم خشک‌کن پفکی با فشار کم در دمای زیاد و در نهایت با فشار اتمسفری انجام می‌شود. این دستگاه خشک‌کن نسبتاً جدید است و برای خشک‌کردن محصولاتی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها بسیار موثر است. در این دستگاه میوه‌های اسلایس شده در مدت زمان کوتاهی تحت فشار با دمای زیاد قرار می‌گیرند و در نهایت به فشار اتمسفری باز می‌گردند تا آب موجود در میوه‌ها در مدت زمان کوتاهی تبخیر شود.

2. دستگاه خشک‌ کن کرکره‌ای

این دستگاه خشک‌کن با گاز کار می‌کند. نحوه کارکرد آن همانند سیستم خشک‌کن دوار مستقیم است که برای خشک‌کردن میوه‌ها با دمای حرارت پایین و متوسط استفاده می‌شود. به این صورت که هوای گرم یا سرد از بین کرکره‌ها به درون استوانه دوار دوجداره دمیده می‌شود و از بین کرکره‌ها عبور می‌کند و سپس به داخل بستر مواد جامد دمیده می‌شود که در این شرایط استوانه شروع به چرخش می‌کند. پرهای کرکره‌ای شکل موجب می‌شود تا هوای گرم به طور یکدست به بستر مواد جامد برسد تا فرایند انتقال حرارت و جرم بهتر انجام شود.

دستگاه خشک کن نیمه صنعتی

3. سیستم خشک‌ کن پاششی

در صورتی که به دنبال دستگاهی هستید که بتوانید مواد غذایی مایع را به خوبی در آن خشک‌ کنید به شما توصیه می‌کنیم که از دستگاه‌های خشک‌کن پاششی استفاده نمایید. در این دستگاه فرایند رطوبت از مواد غذایی توسط پاشش آن به داخل هوای گرم محفظه خشک‌کن انجام می‌شود. در صورتی که محفظه خشک‌کن به صورت مدل‌های مختلف ساخته شده باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد، چگونگی ورد قطرات ماده غذایی مایع به داخل جریان هوای گرم را می‌توانید به خوبی مشاهده کنید.

زمانی که قطرات ماده غذایی توسط جریان هوای گرم عمل می‌کند؛ آب موجود در آن تبخیر می‌شود و توسط هوا به بیرون از محفظه خشک‌کن انتقال می‌یابد. بخش بزرگی از خشک شدن مواد غذایی با این روش، با سرعت ثابت و یکسان رخ می‌دهد. از عوامل کنترل‌کننده سرعت خشک شدن در این مرحله خشک شدن با سرعت کم خواهد بود.

4. سیستم خشک‌ کن خورشیدی

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش خشک‌کردن مواد غذایی استفاده از انرژی خورشیدی است که با لایه‌های نازک یا تکه‌های میوه و قرار دادن آن‌ها در برابر آفتاب صورت می‌گیرد. این روش یکی از سنتی‌ترین روش‌های خشک‌کردن میوه‌ها و سبزی‌ها از گذشته تا حال بوده و هست.
سیستم خشک‌کن خورشیدی امروزی به این صورت است که اتاق‌هایی با دیواره‌ها و سقف‌های شیشه‌ای که قابلیت حداکثر نور و انرژی را به داخل اتاق دارد. طراحی این اتاق به این صورت است که فرایند خشک‌کردن میوه‌ها و سبزی‌ها به سرعت انجام شود.

5. سیستم خشک‌ کن با بستر عمیق

از مشخصات سیستم خشک‌کن با بستر عمیق که به شکل استوانه‌ای و مکعبی است در قسمت انتهایی آن صفحه یا شبکه‌ای وجود دارد که روی آن با مواد غذایی پوشیده شده است و از پایین هوای گرم به سمت بالا و از میان مواد عبور می‌کند. ظرفیت این سیستم خشک‌کن بسیار محدود می‌باشد. از این دستگاه معمولا برای خشک‌کردن مواد غذایی که پیش از آن در دستگاه‌های خشک‌کن دیگر رطوبت آن 3 الی 6 درصد خشک شده است استفاده می‌شود. به دلیل داشتن عمیق زیاد بستر که دارای مواد غذایی است موجب شده است تا هوای گرم از میان مواد با رطوبت‌های متفاوت به شکلی عمل کند که فرایند خشک‌کردن مواد به صورت یکسان در تمامی دستگاه انجام شود.

با توجه به اینکه میزان عمق ممکن است به چند متر برسد مواد غذایی که برای خشک‌کردن آن‌ها از این دستگاه استفاده می‌شد در بخش تحتانی قرار می‌گیرند که بایستی از مقاومت و دوام کافی برخوردار باشد.

قیمت دستگاه خشک کن میوه

6. سیستم خشک‌ کن بادی

مدل دیگری از سیستم‌های خشک‌ کن وجود دارد که تحت عنوان دستگاه خشک‌کن بادی است که مواد غذایی به سرعت با استفاده از دمای بالا به صورت افقی یا عمودی خشک می‌شوند. می‌توان گفت که این دستگاه مشابه دستگاه خشک‌کن با بستر سیال است که در آن هوا با سرعت زیاد جریان دارد. البته باید بدانید که این دستگاه خشک‌کن بیشترین کاربرد را برای خشک‌کردن مواد غذایی مانند آرد، تکه‌های کوچک گوشت، دانه‌ها و حتی شیر مناسب است.

7. دستگاه خشک‌ کن دوار غیر مستقیم لوله بخار

دستگاه میوه خشک کن دوار غیر مستقیم با لوله بخار به شکل قرینه وار به صورت یک، دو یا سه ردیف قرار دارند که همراه با استوانه خشک‌کن حرکت می‌کنند این لوله‌های بخار از نوع لوله ساده بخار در آن با حرارت کندانس و آب کندانس شده با استفاده از تله بخار از بین می‌رود. در واقع تله بخار این قابلیت را دارد که مایع را از خود عبور می‌دهد و سپس خارج می‌کند اما مانع از خارج شدن گاز می‌شود.

هوایی که از خشک‌کن بیرون می‌آید تا حدودی نزدیک به اشباع است؛ زیرا میزان هوایی که در این دستگاه خشک‌کن نیاز است، معمولا بسیار کمتر از مقدار هوای مصرفی در خشک‌کن‌های نوع مستقیم می‌باشد.

بخارهای داغ در داخل لوله‌ها بعد از کندانس شدن از آن خارج می‌شوند. مواد غذایی خشک شده از داخل روزنه‌هایی که در شل قرار دارند بیرون می‌آیند. روزنه‌ها از دیوارهایی هستند که موجب می‌شود تا عمق بستر در داخل شل همیشه به یک اندازه کافی و لازم باقی بماند.
در این دستگاه معمولا مواد غذایی مرطوب از طریق انتقال‌دهنده مارپیچی یا ریزشی به داخل خشک‌کن وارد می‌شود. در سیستم‌های خشک‌کن معمولی که در انتهای استوانه مواد غذایی خشک شده مابین لوله‌های بخار به بیرون ریخته می‌شوند.

8. سیستم خشک‌ کن نواری

این نمونه از دستگاه خشک‌کن نواری کاملا شبیه خشک‌کن تونلی است تنها تفاوتی که این دو دستگاه با یکدیگر دارند این است که در دستگاه خشک‌کن نواری مواد غذایی به صورت مداوم از طریق نقاله نواری مشبکی در سیستم حمل می‌شوند.
رایج‌ترین نوع جریان هوا به صورت عمودی از بین مواد غذایی در بخش اول دستگاه عمودی هوا از قسمت انتهایی به سمت بالا است و در قسمت دوم که مواد غذایی نسبتاً خشک شده است جریان حرکت هوا از بالا به پایین است. مدت زمانی که نیاز است تا مواد غذایی در این دستگاه‌ها خشک شوند بسیار کوتاه و سریع انجام می‌شود.

بهترین دستگاه خشک کن میوه

9. سیستم خشک‌ کن ناوی شکل

در این نوع خشک‌کن که توسط یک نقاله نواری مشبک که به صورت مسطح نیست و ناوی شکل است کار حمل مواد غذایی را انجام می‌دهد. هوای گرم از سمت پایین نوار به سمت بالا جریان دارد.
حرکت نوار و جریان هوا به شکلی است که از یک حالت تحرک یا غلتیدن در مواد غذایی ایجاد می‌شود، این حالت منجر می‌شود تا قطعاتی که در مجاورت هوای گرم با درجه حرارت 135 سانتی‌گراد است در اثر غلتیدن برای مدت زمان مشخصی در داخل توده موجود در روی نوار قرار بگیرند تا با استفاده از این فرصتی ایجاد شود تا رطوبت از قسمت مرکز تکه‌ها به سمت سطح آن‌ها حرکت کند.

در پارت بعدی دوباره سطح تکه‌های مواد غذایی با هوای گرم تماس می‌یابد و رطوبتی که انتقال یافته است به قسمت محیطی تکه‌ها به سرعت خارج می‌شود. مقدار رطوبت در این دستگاه خشک‌کن در طول دو مرحله تقریباً تا 15 درصد کاهش می‌یابد که برای رسیدن به رطوبت نهایی از دستگاه خشک‌کن با بستر عمیق استفاده می‌شود. فرایند خشک کن‌ها به سرعت انجام می‌شود همچنین از لحاظ مصرف انرژی نیز کارایی و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

کیفیت مواد غذایی که توسط دستگاه خشک‌کن ناوی شکل انجام می‌شود بسیار بالا است، اما استفاده از آن‌ها بسیار محدود و به تکه‌هایی با اندازه‌های کوچک‌تر و یکسان نیاز است؛ زیرا اندازه و شکل تکه‌های میوه از لحاظ غلتیدن و مدت زمان خشک شدن آن‌ها بر روی نوار بسیار اهمیت دارد.

10. سیستم خشک‌ کن دوار

دستگاه خشک‌کن دوار به شکل یک استوانه است که در به سمت مناسب می‌چرخد و به صورت معمول با افق زاویه بسیار کمی دارد. طول استوانه 4 تا 10 برابر قطر آن است که احتمالا از 3/0 تا 3 متر تغییر می‌کند. در بخش انتهایی هر سیلندر مواد جامد تغذیه شده وارد می‌شود و توسط سه ویژگی نظیر اختلاف ارتفاع، چرخشی و شیب استوانه محصول از قسمت دیگر تغذیه می‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *