فواید زغال‌ اخته خشک‌ شده

زغال‌ اخته از میوه‌های خوشمزه و ترش مزه‌ای است که طرفداران مخصوص خود را دارد. این میوه خواص درمانی فراوانی دارد فرقی نمی‌کند چه به صورت خشک‌ شده یا تازه مورد استفاده قرار گیرد.

فواید زغال‌ اخته خشک‌ شده

فواید زغال‌ اخته خشک‌ شده عبارت است از:

  1. جوان‌سازی پوست صورت
  2. مسکن سرماخوردگی
  3. تنظیم‌کننده قند خون
  4. بهبود ریزش مو
  5. درمان یبوست و اسهال
  6. تنظیم فشار خون
  7. کاهش وزن
  8. مفید برای جنین و مادران باردار
  9. درمان پروستات
  10. تقویت کلیه‌ها و بهبود عفونت ادراری
  11. درمان کبد چرب
  12. سلامت قلب
  13. تقویت‌کننده معده و دستگاه گوارش

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. جوان‌سازی پوست صورت

زغال‌ اخته به علت داشتن ویتامین C و آنتی‌اکسیدان قوی باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می‌شود، همچنین موجب کاهش چین و چروک و مؤثر برای جوان‌سازی پوست است.

2. تسکین سرماخوردگی

زغال‌ اخته خشک‌ شده و تازه سرشار از ویتامین C است که دارای خواص ضدالتهابی، ضد باکتری و ویروسی است که از مبتلا شدن به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. همچنین جالب است بدانید که زغال‌اخته یک داروی ضد تب است که می‌توان به عنوان یک داروی طبیعی برای از بین بردن تب استفاده کرد.

3. تنظیم‌ کننده قند خون

با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است زغال‌ اخته حاوی مقادیر بسیاری آنتوسیانین است که موجب بهبود کارایی پانکراس می‌شود که در نتیجه باعث کاهش قند خون در بدن می‌گردد، به همین دلیل مصرف این زغال‌ اخته چه به صورت خشک‌ شده یا تازه آن به افرادی که مبتلا به دیابت هستند توصیه می‌شود. از معتبرترین فروشگاه‌های فروش میوه خشک این محصول را خریداری کنید.

4. بهبود ریزش مو

زغال‌ اخته به دلیل داشتن روی برای تقویت فولیکول مو بسیار مؤثر است و برای درمان و بهبود ریزش مو بسیار مؤثر است. همچنین زغال‌ اخته خشک دارای آهن فراوانی است که موجب بهبود گردش خون در پوست می‌شود که از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

فواید زغال‌اخته

5. درمان یبوست و اسهال

زغال‌ اخته با داشتن فیبر برای جلوگیری و درمان بیماری‌هایی مانند یبوست و اسهال یا بواسیر بسیار مؤثر است. همچنین در صورت مشاهده اسهال خونی می‌توان از میوه و گل زغال‌ اخته استفاده کرد. در ضمن آب زغال‌ اخته برای درمان اسهال‌های شدید مفید است.

5. تنظیم فشار خون

زغال‌اخته حاوی آنتی‌اکسیدان و پتاسیم است که برای درمان فشار خون بالا بسیار مؤثر است این میوه یک دیورتیک طبیعی است که به بهبود و درمان تعادل الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کند همچنین موجب برای کاهش فشار خون نیز بسیار مفید است.

6. کاهش وزن

زغال‌ اخته یک چربی سوز طبیعی است که با مصرف آن می‌توان انسولین بدن را تنظیم نمود و از این طریق از تجمع چربی‌ها در بدن جلوگیری کرد و باعث افزایش سوخت‌وساز در بدن شد که در نهایت منجر به لاغری و کاهش وزن خواهد گردید.

زغال‌ اخته به دلیل داشتن فیبر بالا باعث کاهش اشتها می‌شود. همچنین یک داروی طبیعی و مؤثر برای پاک‌سازی روده‌ها است که از تجمع سموم و چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌کند در نهایت منجر به لاغری و کاهش وزن در افراد می‌شود.

خواص زغال‌اخته

7. درمان پروستات

زغال‌ اخته به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی برای درمان ورم پروستات بسیار مفید است.

8. تقویت کلیه‌ها و بهبود عفونت ادراری

خواص میوه خشک زغال اخته برای بدن فوق‌العاده است، بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته شده در طب سنتی چینی مطرح شده است که زغال‌اخته یک دیورتیک بسیار قوی است که باعث سم‌زدایی و پاک‌سازی کلیه‌ها می‌شود و به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضدویروسی برای درمان عفونت‌های ادراری بسیار مؤثر است.

9. مفید برای جنین و مادران باردار

زغال‌ اخته به دلیل داشتن پتاسیم بالا به کاهش فشار خون در زنان باردار کمک می‌کند. همچنین به دلیل وجود ویتامین‌های و مواد معدنی همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه برای رشد و سلامت جنین بسیار مؤثر است.

طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده بر روی زغال‌ اخته دریافته‌اند که این میوه حاوی مقادیر فراوانی املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان است که برای مادران شیرده در دوان شیردهی بسیار مفید است.

چگونه زغال‌اخته را خشک کنیم؟

10. درمان کبد چرب

با مصرف زغال‌ اخته خشک می‌توانید کبد را یک به عنوان آزمایشگاه بدن است سم‌زدایی و پاک‌سازی کنید. این میوه برای درمان بیماری‌هایی کبدی مانند کبد چرب بسیار کمک‌کننده است.

11. سلامت قلب

زغال‌ اخته به دلیل داشتن مقادیری فلاونوئید برای سلامت و تقویت قلب بسیار مؤثر است. متخصصان دریافته‌اند که با مصرف زغال‌اخته خشک یا تازه می‌توان کلسترول خون را کاهش داد و از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

12. تقویت‌ کننده معده و دستگاه گوارش

زغال‌ اخته به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی که دارد باعث از بین بردن هلیکوباکترپیلوری، بهبود زخم معده و تقویت دستگاه گوارش می‌شود. زغال‌ اخته به دلیل داشتن فیبر برای هضم غذا بسیار مؤثر است و از دردهای معده نیز جلوگیری می‌کند.

چگونه زغال‌اخته را خشک کنیم؟

مراحل خشک کردن زغال اخته مختلف است، در ابتدای امر باید زغال‌ اخته‌ها را بشویید و داخل یک دستمال بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود. در مرحله بعدی داخل یک سینی بزرگ یک دستمال پهن کنید و تمامی زغال‌ اخته‌ها را داخل آن بچینید و در معرض تابش آفتاب به مدت 3 روز قرار دهید.

البته مدت زمان خشک شدن میوه‌های زغال‌ اخته بستگی به میزان و شدت تابش نور خورشید دارد. سپس بعد از خشک شدن کاملا زغال‌اخته آن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای درب بسته، بسته‌بندی کنید.

در صورت تمایل می‌توانید بعد از شستن زغال‌ اخته‌ها به آن‌ها کمی نمک بزنید.

معایب مصرف زغال‌اخته

موارد مصرف زغال‌ اخته خشک

  1. زغال‌ اخته خشک‌ شده را می‌توانید برای تزیین بر روی بستنی، کیک و دسرها قرار دهید.
  2. برخی از افراد از زغال‌ اخته برای تهیه مربا استفاده می‌کنند.
  3. زغال‌ اخته را می‌توان به عنوان یک نوشیدنی خنک در فصل تابستان که بیشتر کشورهایی مانند آذربایجان، ارمنستان و آلبانی استفاده می‌کنند.

معایب مصرف زغال‌ اخته

  • در هنگام مصرف زغال‌ اخته باید توجه داشته باشید که نباید باعث تهوع و استفراغ افراد شود.
  • در مصرف زغال‌ اخته به دلیل داشتن اسید زیاد نباید زیاده‌روی کرد.
  • زغال‌ اخته حاوی مقادیر اگزالات است که موجب ایجاد سنگ کلیه در افراد می‌باشد.
  • زغال‌ اخته باعث رقیق شدن خون می‌شود از همین رو افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند. باید توجه کنند که مصرف این میوه با این داروها تداخل دارد.

نکته

زغال‌ اخته خشک‌ شده در دسته خشکبار قرار می‌گیرد که می‌توان یک میان وعده مفید و عالی برای کودکان و بزرگسالان باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *