میوه‌‌های خشک

شاید باورتان نشود اما با استفاده از میوه‌‌های خشک می‌توان کار‌های بسیار زیادی انجام دهیم.
میوه‌‌های خشک همانند میوه‌‌های تازه خواص بسیار زیادی دارند.
از میوه‌‌های خشک علاوه بر این که می‌توان همین‎طور استفاده کرد، می‌توان با آن کیک و انواع دسر و حتی نوشیدنی و دمنوش‌‌های زیادی نیز درست کرد.
در این مطلب شما را با نحوه درست کردن دمنوش با استفاده از انواع میوه‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

نحوه‌ی درست کردن چای و دمنوش با انواع میوه‌‌های خشک بسیار مهم است و بهتر است برای خشک کردن میوه‌ها حتما از میوه‌‌های تازه، رسیده و شیرین فصل استفاده کنید.
پیشنهاد می‌‎کنیم میوه خشک بخورید تا سرحال شوید.

توجه داشته باشید که میوه‌‌هایی که انتخاب می‌کنید حتما زیاد خشک و بدون آب نباشد. میوه‌‌هایی که بیش از اندازه خشک می‌شوند، هنگام دم کردن چای و یا دمنوش آن را تیره می‌کنند و طعمی‌ که باید داشته باشد را ندارد و باعث نارضایتی شما خواهد شد.

در صورتی که دستگاه میوه خشک کن در دسترس ندارید، بهتر است میوه‌‌های که بیش‌تر به آن‌ها علاقه‌مند هستید را داخل فر بگذارید و از این طریق میوه‌ها را خشک کنید.

خرید دمنوش‌های طبیعی

برای درست کردن دمنوش می‌توانید علاوه بر این که از میوه‌‌های خشک استفاده می‌کنید، از برگ‌‌های خشک و گل‌‌هایی استفاده کنید که خوشبو هستند و می‌توانند طعم و مزه‌ی خوبی به دمنوش و چایی شما بدهند.

چای سفید بهترین گزینه برای تهیه کردن دمنوش با میوه است. زیرا طعم و عطر ملایم‌تر و خوبی نسبت به سایر موارد دیگر دارد و طعم میوه‌ها را بهتر به خود جذب می‌کند. چنانچه که چای سفید در دسترس خود نداشتید، می‌توانید چای سبز را جایگزین آن کنید.

انواع دمنوش‌‎ها با میوه‌‌های خشک

انواع دمنوش‌هایی که با استفاده از انواع میوه‌‌های خشک می‎توانیم تهیه کنیم، عبارتند از:

  1. دمنوش طبیعی با انواع میوه خشک و گل محمدی
  2. دمنوش میوه به، سیب و گلابی
  3. دمنوش کیوی
  4. دمنوش بهارنارنج و زعفران

در ادامه هر یک از دمنوش‌‎های خوشمزه با میوه‌های خشک را توضیح می‌‎دهیم.

دمنوش گل محمدی

1. دمنوش طبیعی با انواع میوه خشک و گل محمدی

برای درست کردن چای و دمنوش با انواع میوه‌‌های خشک مانند انواع توت، سیب و برگ‌‌های خشک گل محمدی همراه با چای سفید یا سبز در منزل کار چندان دشواری نیست. شما می‌توانید در منزل انواع میوه‌ها را خشک کنید، مثلا با خشک کردن آلو بخارا می‌توانید یک دمنوش عالی تهیه کنید، بعد از آماده کردن میوه‌‌های خشک برای درست کردن چای و دمنوش مطابق با روش زیر عمل کنید.

مواد لازم:

  • پرتقال خشک: یک و یک دوم پیمانه
  • سیب خشک: یک و یک دوم پیمانه
  • گل محمدی خشک: یک و یک دوم پیمانه
  • توت فرنگی خشک: یک و یک دوم پیمانه
  • چای سفید خشک: دو پیمانه
  • سبزی خشک معطر مانند نعناع: یک دوم پیمانه

مقداری چای سفید را همراه با مقداری آب داخل یک قوری دم کنید. برای درست کردن چای و دمنوش طبیعی با انواع میوه، میوه‌‌های خشک و گل محمدی خشک شده را در چای سفید بریزید.

برای دم کردن چای سفید حتما از آب گرم (نه آبی که در حال جوش است) استفاده کنید. آب در حال جوش طعم چای سفید را تلخ می‌کند. برحسب هر دو قاشق چای خوری چای سفید یک فنجان آب گرم احتیاج است. میزان مدت زمانی که لازم است چای سفید شما دم بکشد، نسبت به چای سیاه بیش‌تر است. مدت زمان دم کشیدن چای سفید نزدیک 7 تا 10 دقیقه است تا کاملا دم بکشد و عطر و طعم خوبی بدهد.
تولید میوه خشک در اصفهان و در اکثر شهر‌ها و در کارگاه‎‌ها و شرکت‌‎های مختلف با دستگاه‎‌های مجهز و از میوه‎‌ها تازه و با کیفیت تولید می‌شود و به فروشگاه‎‌های مختلف توزیع می‌شود.

دمنوش میوه به، سیب و گلابی

2. دمنوش میوه بِه، سیب و گلابی

برای این دمنوش باید موارد زیر را تهیه نمود.

  • بِه تازه سه عدد
  • سیب تازه متوسط سه عدد
  • گلابی تازه متوسط یک عدد
  • گل محمدی خشک شده به مقدار لازم
  • هل کوبیده به مقدار لازم
  • دستور تهیه دمنوش سیب و گلابی
  • با استفاده رنده، بِه، سیب و گلابی تازه را رنده کنید.

میوه‌‌هایی که رنده کرده‌‎اید زیر آفتاب بگذارید یا روی بخاری قرار دهید تا کاملا خشک شوند. زمانی که میوه‌ها کاملا خشک شدند به صورت مجزا آن‌ها را داخل قابلمه روی حرارت ملایم تفت بدهید و مراقب باشید که نسوزند.
تا جایی که رنگ میوه‌ها کاملا قهوه‌ای رنگ شوند این کار را انجام دهید.
نگران سوخته شدن میوه‌ها نباشید ولی مرتب آن‌ها را هم بزنید، حرارت باید خیلی کم باشد. حتما رنگ میوه‌ها باید به رنگ قهوه‌ای تیره شود ولی نسوزد.

دمنوش بهارنارنج

هنگام تفت دادن میوه‌‌های خشک شده به آن مقداری گل سرخ بزنید، البته بسته به ذائقه خود این کار انجام دهید. بعد از پایان تفت دادن مواد را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. مقداری از دمنوش که تهیه شده است را داخل قوری بریزید و آب جوش اضافه کنید و حدودا 15 دقیقه زمان بدهید تا روی بخار کمتری دم بکشد.
می‌توانیم میوه‌های خشک را از مراکز پخش عمده میوه خشک با قیمت مناسب و با کیفیت بالا برای تهیه دمنوش و میان وعده‌ تهیه کنیم.

3. دمنوش کیوی

خاصیت کیوی خشک شده برای بدن فوق‌العاده است و دمنوش آن طعم بی‌نظیری دارد، اگر از مراکز تولید و پخش میوه خشک این محصول را تهیه کنید قیمت آن مناسب‌تر خواهد بود.
دمنوش کیوی حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین است. برای تهیه دمنوش کیوی هم می‌توانید از میوه تازه و یا میوه خشک شده‌ی کیوی استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش کیوی

5 تکه میوه را با یک قاشق چای سبز و یک تکه چوب دارچین با مقداری آب داخل یک قوری بریزید و روی حرارت به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا کاملا دم بکشد.
همچنین برای این که دمنوش کیوی عطر و طعم بهتری بگیرد، خوب است چوب دارچین داخل قوری بیندازید و اصلا توصیه نمی‌شود از پودر دارچین استفاده کنید. چون باعث کدر شدن دمنوش شما می‌شود، البته این دمنوش را علاوه بر این که گرم سرو می‌کنند می‌توان به صورت سرد نیز سرو کنید.

دمنوش کیوی

4. دمنوش بهارنارنج و زعفران

برای تهیه چای و دمنوش میوه خشک می‌توانید از سایر مواد دیگر مثل بهار نارنج و زعفران و غیره نیز استفاده کنید که باعث خوش رنگ‌تر شدن دمنوش شما می‌شود.

این دمنوش فواید بی‌شماری دارد عبارتند از:

  • شادی آور و نشاط آور بودن.
  • رفع سردرد‌های ناشی از افسردگی، تشنگی و خستگی و غیره.
  • البته بسته به ذائقه‌ی شما میزان و همچنین خود میوه‌ها می‌تواند تغییر کند و هر چه میزان میوه‌ها در داخل دمنوش بیش‌تر باشد، خوش رنگ‌تر و خوش طعم‎تر خواهد بود.
  • مراقب باشید که میوه‌ها را یک دست رنده کنید تا هنگام تفت دادن نسوزد.
  • دمنوش آناناس.

می‌توانید با دمنوش آناناس طعم جدیدی را تجربه کنید، این دمنوش را هم می‌توانید با استفاده از میوه خشک شده آناناس یا میوه تازه آن تهیه کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *