خشک کردن آلو بخارا

آلو بخارا از دسته میوه‌های آبدار و گوشتی است که در دسته‌ی میوه‌های زردآلو و هلو قرار می‌گیرد. برخی از مواقع طعم و مزه ترشی دارد و در بیشتر مواقع نیز بسیار شیرین می‌باشد. آلوها در واقع در رنگ‌های متنوعی پرورش داده می‌شوند. از جمله رنگ‌های قرمز، زرد، سیاه و ارغوانی است که این نوع میوه از نظر شکل ظاهری و سایز بسیار متنوع هستند.

آلوها بیشتر در قاره آسیا و در کشور ژاپن پرورش داده می‌شوند که بعضی از آن‌ها به رنگ زرد و پر آب بوده و سایر نمونه‌های آن میزان کمی آب دارند به همین خاطر به رنگ قرمز متمایل به ارغوانی هستند.

آلو به دلیل این که خاصیت آنتی اکسیدانی فراوانی دارد، می‌تواند مفید و موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد از جمله:

  1. فشارخون بالا
  2. افزایش قند خون
  3. بیماری‌های قلبی و عروقی
  4. انواع سرطان‌ها
  5. مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی
  6. از بین بردن کلسترول
  7. رفع گرفتگی گلو

و غیره در سلامتی بدن نقش تعیین کننده‌ای دارد. علاوه بر این فواید مصرف میوه خشک آلو در بارداری برای مادر و جنین فوق‌العاده است، در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

خشک کردن آلو بخارا

1. تنظیم و کنترل فشار خون بالا

خواص بی نظیر میوه خشک بسیار زیاد است، مصرف آلو می‌تواند تا حد زیادی فشار خون بالا را کنترل کند. به همین دلیل از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

2. درمان افزایش قند خون

برخی از افرادی که دارای افزایش قند خون هستند می‌توانند با مصرف روزانه آلو تا حد زیادی به قند خون خود را کاهش دهند.

3. بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی

بعضی از افرادی که مبتلا به بیماری و مشکلات قلبی و عروقی هستند می‌توانند با قرار دادن آلو در برنامه غذایی خود به بهبود بیماری و مشکلات قلبی و عروقی خود تا حد زیادی کمک کنند.

4. جلوگیری از انواع سرطان‌ها

آلوی تازه یا میوه خشک آلو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان مانع از مبتلا شدن به انواع سرطان‌ها در افراد می‌شود.

خشک کردن آلو بخارا

5. مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی

یکی از ویژگی‌ها آلو این است که مسهل کننده‌ی بسیار قوی است و می‌تواند برای دستگاه گوارش و هضم غذا بسیار مفید و موثر باشد به همین دلیل به افرادی که از ناراحتی‌های گوارشی و معده رنج می‌برند توصیه می‌شود که آلو مصرف کنند تا بتوانند به هضم بهتر غذای خود کمک کنند.

6. از بین بردن کلسترول

یکی از خواص آلو خشک از بین بردن کلسترول است، برخی از افراد از این که اضافه وزن دارند ناراحت هستند و دوست دارند تا هرچه سریع‌تر بتوانند کلسترول و چربی‌های اضافی بدن خود را از بین ببرند و به یک تناسب اندام ایده آل دست پیدا کنند.

7. رفع گرفتگی گلو

برای افرادی که ناراحتی گلو دارند و در تنفس مشکل دارند می‌توانند به راحتی با مصرف آلو گرفتگی گلو و صدای خود را درمان کنند. آلوها معمولاً به صورت تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در بازار پخش عمده میوه خشک آلوهای خشک شده نیز دیده می‌شود که از قدیم و ایام در امور آشپزی و پخت انواع خورش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی نیز آن را به و صورت کمپوت استفاده می‌کنند و یا از آن مربا تهیه می‌کنند و به کیک‌ها و دسرهای خود اضافه می‌کنند. همچنین می‌توانید با آلو ترش خشک اسلایس برای میان وعده‌های خود کیک میوه خشک تهیه کنید.

روش‌های خشک کردن آلو بخارا

روش خشک کردن میوه مختلف است که رایج‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  1. خشک کردن آلو بخارا به روش دودی
  2. خشک کردن آلو بخارا به روش آفتابی
  3. خشک کردن آلو بخارا توسط دستگاه خشک کن
  4. خشک کردن آلو بخارا با استفاده تیزابی

در ادامه هر یک از روش‌های خشک کردن آلو بخارا را توضیح خواهیم داد.

1. خشک کردن آلو بخارا به روش دودی

برای خشک کردن آلو بخارا بهتر است هنگام خرید آلو حتماً از آلوهایی که گوشتی هستند را خریداری کنید و آلوهایی که خیلی رسیده هستند را پوست بگیرید. سپس بر روی قفسه‌های توپی قرار بدهید.

در شرکت‌های تولید آلو یک محفظه‌ای دارند که برای چیدن سبدهای آلو از آن استفاده می‌کنند برای خشک کردن این نوع میوه مقداری از گوگرد را آتش می‌زنند.
سپس دود آن را به مدت نیم ساعت در کنار آلوها قرار می‌دهند در مرحله‌ی بعدی آلوها را از محفظه بیرون می‌آورند و در معرض نور خورشید قرار می‌دهند تا کاملاً خشک شود. با این تکنیک زمانی که آلو‌ها خشک می‌شوند رنگ بهتری و شیره دارتر هستند. آلوهایی که با روش گوگرد خشک می‌شوند بسیار پرطرفدار هستند.

خشک کردن آلو بخارا

2. خشک کردن آلو بخارا به روش آفتابی

یکی از روش‌های دیگری که می‌توانید آلو بخارا خشک کنید این است که بعد از شستشوی کامل آلوها آن‌ها را در یک سطح بزرگ و مسطح قرار دهید و در معرض تابش نور آفتاب باشد اما مراقب باشید که گردوخاکی بر روی آن‌ها نشیند.

اما این روش یک عیب بزرگی که دارد رنگ آلوها کدر و قهوه‌ای تیره است و هیچ شیره‌ای ندارد، به دلیل این که درصد رطوبت آن بسیار کم است. این نوع از آلو‌ها برای کسانی که مبتلا به بیماری هستند بسیار بهتر است نمونه دودی آن است.
قیمت میوه خشک در بازار متفاوت است با خشک کردن انواع میوه‌ها در خانه هزینه‌های شما به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

3. خشک کردن آلو بخارا توسط دستگاه خشک کن

از عالی‌ترین و منحصر به فرد‌ترین روش‌ها برای خشک کردن آلو از طریق دستگاه‌های خشک کنی که مخصوص آلو است، می‌باشد. این نمونه از دستگاه میوه خشک کن در سایز‌ها و انواع مختلفی در بازار موجود است که البته بسته به نوع و میزان آلوها را خشک می‌کند.
هر چه مقدار آلوها بیشتر باشد باید از دستگاه‌های خشک کن در سایزهای بزرگ تر استفاده کنید.
البته از دیگر قابلیت‌های این دستگاه‌ها که مجهز به تنظیم درجه دما می‌شود و همچنین از یک محفظه برای به وجود دود گوگرد استفاده کنید. دستگاه‌های خشک کردن آلو به صورت‌های گازی، برقی و نفتی در بازار موجود است.

استفاده نمودن از دستگاه‌های تولید آلو این مزیت را دارند که می‌توان حجم بسیاری از میوه‌ها را در مدت زمان کوتاه‌تری و در حجم بالایی خشک کرد.
در ابتدای امر شاید تهیه و خرید یک دستگاه خشک کن بسیار گران به نظر برسد اما شما می‌توانید سالیان زیادی از آن استفاده کنید و دیگر نگران خشک کردن میوه‌ها نباشید. اصول بهداشتی در خشک کردن میوه‌ها باید به درستی و طبق استانداردهای تعیین شده، اجرا شود.

خشک کردن آلوبخارا

4. خشک کردن آلو بخارا به روش تیزابی

روش تیزابی یکی دیگر از روش‌های خشک کردن آلو بخارا است که از این روش بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی به کار می‌برند.
این شیوه به این صورت است که شما می‌توانید مقداری از آب و پودر کربنات پتاسیم خوراکی را همراه با روغن سبزه ترکیب نمودن این مواد محلولی از تیزاب به وجود می‌آید. سپس آلوها و دیگر محصولات را به همین شیوه در محلول تیزاب خشک کنید.

در این روش پوست آلوها در اثر ماندن در این محلول نازک می‌شود و باعث و می‌شود منافذ بسیار کوچکی در پوست آلوها به وجود بیاید این عمل منجر به خشک شدن آلوها می‌شود بعد از آن آلوها را در معرض تابش شدید خورشید قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا اسم این روش را تیزاب گذاشته‌اند؟
تیزاب به دلیل خاصیت قلیایی که دارد هیچ گونه آسیب و صدمه‌ای به بدن ما نمی‌رساند، همچنین شما می‌توانید با خشک کردن آلوها محلول تیزاب در اثر حرارت بخار می‌شود و اثری از آن باقی نمی‌ماند.

راهنمای خرید آلوی خشک

زمانی که می‌خواهید اقدام به خرید آلو کنید بهتر است خودتان آلوهای رسیده را جمع کنید تا از کیفیت آلوها مطمئن شوید.
سپس با روش‌هایی که در فوق بیان شد می‌توانید آلوها را خشک کنید. در صورتی که قصد ندارید خودتان آلو خشک کنید و می‌خواهید آماده از بازار تهیه کنید. بهتر است آلوهایی که گوشتی هستند و همچنین شیره دارتر هستند تهیه کنید.

مناسب‌ترین راه برای تهیه آلو خشک این است که از فروشگاه‌های معتبر فروش میوه خشک اقلام موردنیاز خود خریداری کنید تا بتوانید مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین آلوها را خریداری نماید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *