خشک کردن هلو

انواع روش خشک کردن میوه وجود دارد، برای خشک کردن هلو می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. اولین و اساسی‌ترین روش خشک کردن هلو استفاده از فضای باز و کمک گرفتن از نور خورشید است. در ادامه شما را با نحوه خشک کردن هلو آشنا خواهیم کرد.

روش‎‌های مختلف خشک کردن هلو

روش‌‎های مختلف خشک کردن هلو عبارتند از:

  1. روش خشک با نور خورشید
  2. خشک کردن هلو با استفاده از فر
  3.  خشک کردن هلو با سرخ کردن آن
  4. روش خشک کردن هلو با استفاده از شکر
  5. خشک کردن هلو با دستگاه خشک کن

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

روش خشک کردن هلو

1. روش خشک با نور خورشید

مهم‌ترین نکته رعایت اصول بهداشتی در خشک کردن میوه‌ها می‌باشد. روش خشک کردن هلو مقابل تابش نور خورشید از روش‌‎های معمول و متداول است. برای این که میوه‌ها را در فضای باز و با نور خورشید خشک ‌کنید بایستی میوه‌ها را نه خیلی رسیده و نه نارس، تهیه کنید.

در اولین اقدام آن‌‌ها را با آب بشویید.
سپس هسته وسط میوه را خارج کنید.

میوه‌ها را به قطعات کوچک و نازک برش بزنید. البته بر هلو و زردآلو بهتر است فقط آن را از وسط نصف کنید. سپس میوه‌ها را روی یک سینی یا روی توری بچینید و آن را روی دو عدد آجر که از سطح زمین فاصله داشته باشد قرار دهید.
روی آن را یک توری نازک بگذارید و در فضای باز مقابل تابش نور خورشید قرار دهید تا با گذاشتن سینی بر روی آخر موجب می‌شود که جریان هوا بهتر و سریع‌تر میوه‌ها خشک شود.
برای این که میوه‌‌ها خوب خشک شوند بهتر است زیر سینی یک ورق آلومینیوم یا قلع بگذارید تا هوای خنک در هنگام شب باعث مرطوب شدن دوباره میوه نگردد.
سپس میوه را در مکان سرپوشیده قرار دهید.
روزی چند نوبت به آن سر بزنید و میوه‌هایی که خشک شده‌اند را جدا کنید.
تولید میوه خشک در اصفهان و سایر شهرها و در مقیاس بزرگ با کمک دستگاه‌‎های پیشرفته و مجهز انجام می‌گیرد.
کیفیت میوه خشک شده بستگی به‌ اندازه تکه‌های میوه و مدت زمان خشک کردن آن دارد که تمامی این اصول در کارخانه‌‎های تولیدی میوه خشک رعایت می‌شود.

خرید هلو خشک شده

2. خشک کردن میوه با استفاده از فر

یکی از بهترین روش‌های خشک کردن هلو با استفاده از جریان هوا و حرارت کم که اصولا در فر انجام می‌شود. این شیوه خشک کردن هلو با فر هیچ ماده‌ی افزودنی به آن اضافه نمی‌کنید و فقط چند ساعت زمان برای این کار نیاز دارید.
این کار را به راحتی در منزل می‌توانید انجام دهید تا میوه‌‌ها را به هر‌ اندازه و میزانی که تمایل دارید، خشک‌ کنید

مراحل آماده‌سازی میوه‎‌های خشک باید به درستی انجام گیرد تا میوه‎‌ها به خوبی خشک شوند. برای این که میوه‌‌ها در فر خشک‌ کنید، بهتر است برای پیشگیری از رشد باکتری‌‌ها، میوه‌‌ها را در دمای خیلی کم گرم کنید تا آب داخل آن‌‌ها به میزان لازم تبخیر شود.
میوه‌هایی که می‌خواهید داخل فر خشک‌ کنید، ترجیحا از میوه‌های رسیده استفاده کنید.
میوه‌‌ها را به صورت هم‌ اندازه و یکسان برش بزنید تا مدت زمان مشخصی خشک شوند.
البته میوه‌هایی که کوچک هستند مانند انگور، توت فرنگی، گیلاس و گوجه فرنگی مینیاتوری را به صورت درسته خشک‌ کنید.
میوه‌های متوسط را را نصف کنید یا خلالی برش بزنید و اگر میوه‌‌ها خیلی بزرگ را ورقه ورقه برش بزنید مثل انبه، آناناس و نارگیل تا راحت و در زمان کوتاه‌تری آب آن تبخیر شود و خشک شود.
تا حد امکان برای خشک کردن هلو بهتر است آن‌ها را با پوست خشک‌ کنید. در غیر این صورت اشکال ندارد آن را پوست بکنید. تکه‌های میوه را 30 ثانیه در آب جوش بیندازید و سپس به یک ظرف آب یخ انتقال دهید تا پوست میوه‌‌ها به راحتی از هم جدا شوند. برای این که زیبایی میوه حفظ شود بهتر است آن‌ها را 10 دقیقه در آب لیمو و آب قرار دهید، سپس در آب‌کش بریزید و با یک حوله یا دستمال بدون پرز به آرامی خشک‌ کنید.

خرید میوه خشک

قبل از شروع به خشک کردن میوه‌‌ها فر را در دمای 54 تا 71 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
برای میوه‌هایی که برش‌های نازک خورده‌اند مثل سیب یا هلو از درجه حرارت کمتری استفاده کنید و از توت فرنگی‌‌ها و سایر توت‌هایی کامل از دمای بیشتری استفاده کنید تا کاملا خشک شوند.
سطح سینی فر را با کاغذ مومی پوشش دهید و تکه‌های میوه را با فاصله از هم بچینید.
برای جلوگیری از جمع شدن میوه‌‌ها یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی میوه‌‌ها قرار دهید.
میوه‌های داخل فر را هر دو ساعت چک کنید تا تمامی قسمت‌های میوه‌‌ها به یک میزان خشک شود.
زمانی که میوه خشک بافت چرم مانندی پیدا کرد و قابل انعطاف بود آماده بیرون آوردن از داخل فر است.
پس از این که میوه‌های خشک شده را از فر بیرون آوردید، بهتر است آن‌ها را در ظرف‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای بریزید و برای 4 تا 5 روز درب ظرف را باز بگذارید تا رطوبت باقیمانده میوه‌‌ها از آن‌ها خارج شود.

ظرف موردنظر را تکان دهید تا میوه‌‌ها مقداری جا به جا شوند بعد از 5 روز درب ظرف را ببندید.
از میوه‌های خشک تا 10 ماه می‌توانید استفاده کنید.

هلو خشک

3. خشک کردن هلو با سرخ کردن آن

برای سرخ کردن میوه‌های که غنی از نشاسته هستند و رطوبت کمی دارند مانند موز و هلو می‌تواند بهترین روش برای خشک کردن باشند.

4. روش خشک کردن هلو با استفاده از شکر

یکی از روش‌های ساده برای خشک کردن میوه‌‌ها استفاده از شکر است. می‌توان میوه‌‌ها را در مقدار شیره شکر بخیسانید سپس بجوشانید. با انجام این روش خیلی سریع خشک می‌شود.
پخش عمده میوه خشک دسترسی به انواع میوه‎‌های خشک شده را آسان کرده است. می‎‌توانید به جای خشک کردن میوه‌‎ها در خانه، از فروشگاه‎‌های معتبر فروش میوه خشک، میوه خشک دلخواه خود را خریداری کنید.

5. خشک کردن هلو با دستگاه خشک‌ کن

خشک کردن میوه‌‌ها به روش صنعتی و با پیشرفت تکنولوژی استفاده از دستگاه‌ میوه خشک کن است. این دستگاه آب میوه را خیلی آرام، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر می‌کند. بیشتر این دستگاه‌های میوه خشک‌ کن در کف خود المنت برقی مشبک دارند که روی آن‌‌ها هواکش می‌گذارند.
با توجه به مدل دستگاه میوه خشک‌ کن و نوع میوه، 24 ساعت زمان لازم است تا میوه‌‌ها کاملا خشک شوند. اگر می‌خواهید میوه و سبزیجات زیادی را خشک‌ کنید، بهتر است از دستگاه‌های میوه خشک‌ کن استفاده کنید.
درجه دستگاه را بر روی خشک کردن میوه تنظیم کنید.

در صورتی که خشک‌ کن شما چنین تنظیماتی ندارد، آن را روی درجه حرارت 57 سانتی‌گراد قرار دهید. میوه‌‌ها را داخل خشک‌ کن بچینید.

البته با توجه به ضخامت میوه‌‌ها آن را به 24 تا 48 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند. بعد از گذشت 24 ساعت اول از زمان خشک شدن برای این که میوه‌‌ها بیش از‌اندازه خشک نشود، بهتر است مرتب آن‌‌ها را بررسی کنید. میوه‌‌ها خشک و ترد شده را جدا کنید، میوه‌های خشک شده باید سفت باشد چون دیگر فاقد رطوبت هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *