خشک کردن تمشک

تمشک در میان افراد مختلف بسیار پرطرفدار است و محبوبیت زیادی دارد.
این میوه در بیشتر جنگل‌های شمال کشور مانند آستارا، گرگان، لرستان، آذربایجان، کردستان، خراسان و بختیاری می‌توان به وفور یافت. تمشک معمولاً مزه ترشی دارد و آن را هم به صورت تازه و هم با آن لواشک، تمر، دسر، کمپوت‌ها، کیک‌ها و شیرینی‌ها یا در سایر موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمشک نام‌های دیگری دارد که به دلیل شباهت‌های زیادی که دارد به آن توت وحشی، سه گلی که به رنگ آن زرد یا سرخ مایل به سیاه است.
تمشک از ساقه‌های نرم و به قرمز رنگی که دارای خارهای بلندی نیز است. شکل برگ‌های آن بیضی و اطراف آن کنگره کنگره و دارای دندانه‌های اره‌ای است. شکوفه‌های تمشک سفید یا صورتی رنگ هستند این میوه اغلب در فصل‌های مرداد و مهر میوه می‌دهد.

چگونگی خشک کردن تمشک

بهتر است بعد از خریداری تمشک آن را در صورت امکان نشوید. زیرا هنگام شستن تمشک با آب اشباع می‌شود و زمان زیادی می‌برد تا خشک شود و خشک کردن آن خیلی سخت‌تر می‌باشد.
برای خشک کردن میوه‌های خشک مانند تمشک چند روش وجود دارد.

  1. روش طبیعی
  2. خشک کردن تمشک با فر
  3. خشک کردن تمشک با دستگاه خشک کن برقی
  4. روش خشک کردن تمشک درون مایکروویو

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

روش طبیعی خشک کردن میوه

1. روش طبیعی

روش طبیعی یا سنتی در این روش برای تمشک تازه را بدون این که بشویید در معرض تابش نور خورشید قرار دهید تا آب داخل آن تبخیر شود و بعد از پایان یافتن نور خورشید آن را به مکان در بسته‌ای منتقل کنید و روز بعد دوباره آن را در معرض نور خورشید قرار دهید.
معمولاً این کار را به مدت ده روز پشت سر هم ادامه دهید. بعد از خشک شدن کامل تمشک‌ها را به یک جعبه مقوایی منتقل کنید.

2. خشک کردن تمشک با فر

تمامی تمشک‌ها را بر روی سطح سینی فر که زیر آن را کاغذ روغنی پهن کرده اید بریزید مراقب باشید که تمشک‌ها روی هم قرار نگیرد بهتر است از هم فاصله داشته باشند.
سپس میزان درجه حرارت فر را در حدود 60 درجه فارنهایت تنظیم کنید و برای مطمئن شدن از جریان هوا و خشک کردن مناسب درب فر را نیمه باز قرار دهید.
مدت زمانی که برای خشک کردن تمشک‌ها در فر به طول می‌انجامد تقریباً شش ساعت است. بین این فاصله شما باید هر از گاهی تمشک‌ها را زیر و رو کنید.

3. خشک کردن تمشک با دستگاه خشک کن برقی

برای خشک کردن تمشک بهتر است از دستگاه میوه خشک کن استفاده کنید با این روش می‌توانید تمام  ویتامین‌ها و خواص مفید تمشک را حفظ کنید.

خشک کردن تمشک کاملاً مشابه خشک کردن توت است برخی از دستگاه‌های خشک کن این قابلیت را که می‌توانید میزان درجه حرارت و گردش هوا را تنظیم نمود.

چگونگی خشک کردن تمشک

پس از این تکه تمشک‌ها کاملاً خشک شدند بایستی آن‌ها را از فر خارج کنید و سپس آن را در یک مکان تاریک خشک نگهداری کنید تا کاملاً خنک شوند. بعد از خنک شدن کامل باید آن را داخل یک ظرف درب بسته قرار دهید و داخل یخچال قرار دهید.

4. روش خشک کردن تمشک درون مایکروویو

برای این که تمشک‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن خشک شوند بهتر است آن‌ها را داخل دستگاه مایکروویو خشک کنید.
البته باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که تمشک‌ها حتماً باید رسیده باشند تا روند خشک کردن آن‌ها به خوبی انجام گیرد.

تمشک‌ها را روی یک پارچه تمیز قرار دهید و یک پارچه دیگر روی آن بکشید.
سپس آن را در به دستگاه مایکروویو منتقل کنید. مدت زمانی که برای خشک کردن تمشک لازم است حدوداً 3 الی 5 دقیقه است در درجه دمای 200 وات است بعد از آن تمشک‌ها آماده خوردن هستند.

توجه داشته باشید بهتر است در صورت امکان از این روش استفاده نکنید. زیرا خشک کردن میوه‌های خشک در داخل دستگاه مایکروویو باعث از دست دادن برخی از خواص و ویتامین‌های میوه‌ها می‌گردد.

اشتباهاتی که معمولاً افراد هنگام خشک کردن تمشک انجام می‌دهند عبارت است از:

برای خشک کردن تمشک‌ و توت‌ به هیچ عنوان نباید آن‌ها را بشویید، زیرا این میوه رطوبت را سریع به خود جذب می‌کند و به طور ناگهانی آب آن را تخلیه می‌کند.
اما بهتر است حتماً ساقه و برگ‌هایی که به میوه تمشک است را پیش از خشک کردن بگیرید ولی مراقبت باشید که به خود میوه آسیبی نرسد.
چنان‌چه نمی‎توانید این میوه را در خانه خشک کنید، از سایت‎‌های فروش آنلاین میوه خشک در اصفهان کمک بگیرید و میوه خشک تمشک را سفارش دهید.

تمشک خشک شده

خواص تمشک

تمامی میوه‌ها خواص و فواید خاص و منحصر به فرد خود را دارند و برای کسی پوشیده نیست.

  • پیشگیری از سرطان
  • درمان دیابت
  • کاهش وزن
  • ترمیم سریع زخم‌ها
  • جوان سازی پوست
  • افزایش و قدرت بینایی
  • بهبود حافظه
  • تسکین اگزما
  • سلامت قلب و عروق

1. پیشگیری از سرطان

تمشک به دلیل داشتن الاگیک اسید می‌تواند انواع سرطان‌های پوست، مثانه، سینه، مری، ریه و غیره پیشگیری کند.
وجود اسید الاگیک در این میوه برای استفاده از روش‌های مختلف از بروز سرطان جلوگیری می‌کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند.

طبق آزمایشات و مطالعات صورت گرفته شده در مورد خواص تمشک با انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه به درمان آن نیز کمک می‌کند.

درمان دیابت تمشک به دلیل داشتن فیتوناتریشن موجودمی‌توان با هورمون‌های غیر فعالی که در بدن وجود دارد کار کنند و به تنظیم و کنترل انسولین و قند خون کمک کنند.

2. کاهش وزن

تمشک به دلیل داشتن فیبر و منگنز می‌توان شما را به مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد. کالری موجود در تمشک بسیار کم است و فاقد چربی است.
تاثیر فوق‌‎العاده‎‌ی میوه خشک بر کاهش وزن انگیزه‌ی خوبی برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند.

3. ترمیم سریع زخم‌ها

تمشک سرشار از آنتی اکسیدان است که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند. عصاره تمشک تازه تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی بدن می‌گذارد و می‌تواند به طور چشمگیری زخم‌ها را ترمیم کند.

خواص تمشک

4. جوان‌سازی پوست

میوه‌های تمشک منبع غنی از آنتی اکسیدان است که برای پوست بسیار مفید هستند و از تاثیرات مخربی که خورشید بر روی بدن می‌گذارد جلوگیری می‌کند. تمشک به دلیل داشتن ویتامین‌های c از سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

5. افزایش و قدرت بینایی

تمشک به دلیل فلاونوئیدها و ترکیبات پلی فنل به افزایش و قدرت بینایی کمک می‌کند.

6. بهبود حافظه

تمشک به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و وجود آنتوسیانین که نوعی فلاونوئید است و بخش آبدار سلول‌ها را حفظ می‌کند و از ایجاد التهابات جلوگیری می‌کند باعث حفظ و تقویت عملکرد حافظه می‌شود.

7. تسکین اگزما

معمولاً تمشک یک ضد باکتری گیاهی قوی است که برای درمان بیماری‌هایی مانند اگزما بسیار موثر است. از روغن تمشک برای درمان مشکلات پوستی و اگزما می‌توان استفاده نمود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *