تاثیر میوه خشک برای سلامتی بدن

تاثیر میوه خشک برای سلامتی بدن فوق‌العاده است، امروزه، میوه خشک یکی از پر استقبال‌ترین نوع خوراکی یا میان وعده در بین افراد است. البته میوه‌هایی نظیر توت و یا آلو، به شکل قابل توجهی از زمان گذشته نیز به صورت خشک شده مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اما این روز‌ها، تمامی میوه‌ها به شکل خشک شده، قابلیت مصرف را به خود اختصاص داده است. برای خشک کردن انواع میوه، ابتدا باید میزان گوشتی بودن آن را در نظر داشت.

گوشتی بودن میوه، منجر به افزایش میزان کیفیت، در فرایند خشک شدن آن‌ها می‌شود. یکی از نکات مهم برای بهره‌مندی از میوه، خشک یا تازه بودن آن است.

البته مصرف میوه به شکل خشک و یا تازه، هر دو آن‌ها تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارند. بنابراین مصرف هر دو آن‌ها، برطرف کننده نیاز‌های بدن است. البته میوه خشک، یکی از بهترین نوع مصرف میوه‌ها در فصل‌های کمبود میوه‌های فصلی است. برخی از میوه‌ها، در فصل سرد سال، دیگر وجود ندارند. بنابراین برای مصرف آن‌ها در فصل‌های ناموجود میوه، از فرایند خشک کردن می‌توان بهره برد.

میوه به شکل خشک شده در هر فصلی و با هر نوعی در فروشگاه‌های معتبر فروش میوه خشک موجود هستند. مخصوصأ برای افراد میوه دوست، بهره‌مندی از میوه خشک، یک مزیت فوق العاده برای مصرف میوه‌های دیگر خارج فصل است.

انواع میوه خشک

میزان کالری میوه خشک

میوه خشک، نسبت به میوه تازه، میزان کالری بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. کالری بالا برای میوه خشک، منجر به خوش خوراک بودن آن می‌شود.

بنابراین حجم زیادی از معده را به کمک مصرف میوه خشک، پوشانده می‌شود. بنابراین انرژی و میزان مواد مغذی و قند بیشتر، به کمک میوه خشک برای بدن به وجود می‌آید. از نظر ارزشمندی تغذیه‌ای برای میوه خشک، یک نصف لیوان میوه خشک شده، برابر با یک لیوان کامل از میوه تازه برای بدن انسان است.

در میوه خشک شده به میزان زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ریز مغذی وجود دارد.

پرکالری‌ترین میوه خشک شده برای بدن به شرح زیر می‌باشد:

  • موز
  • خرمالو
  • انجیر

البته در میان میوه‌های خشک شده، کم کالری‌ترین نوع آن، میوه خشک کیوی است و خاصیت کیوی خشک شده برای بدن فوق‌العاده است و تاثیر کیوی خشک بر روی پوست معجزه می‌کند.

حتی از میوه خشک، برای برطرف کردن حالت‌هایی از گرسنگی نیز استفاده کرد. میوه خشک، حجم زیادی ندارد. اما به میزان قابل ملاحظه‌ای دارای انرژی است.

بنابراین مصرف میوه خشک، برای ورزشکاران انتخاب بسیار ایده آلی است. البته برای افراد غیر ورزشکار، باید مصرف روزانه میوه خشک، متعادل سازی شود. در واقع، ورزشکاران با سوزاندن میزان زیادی از کالری، اضافه وزنی در بدن آن‌ها به وجود نمی‌آید. اما برای افراد عادی، مصرف میوه خشک به همراه کم تحرکی، منجر به افزایش وزن می‌شود.

کالری موجود در میوه خشک، در بدن ذخیره سازی می‌شود. ذخیره سازی کالری بیش از اندازه در بدن، زمینه بروز چاقی را برای افراد به وجود می‌آورد.

انواع میوه خشک

افزایش افزودنی در میوه خشک

یکی از نکات مهم برای مصرف میوه خشک، وجود افزودنی در آن‌ها است. برای خشک کردن میوه، با از بین رفتن میزان رطوبت موجود در میوه، رنگ و ساختار میوه از بین می‌رود. به همین دلیل، برای حفظ ساختار رنگ در میوه خشک شده، از مقادیر زیادی افزودنی استفاده می‌شود.

افزودنی‌های موجود برای میوه خشک، به حفظ رنگ و بهتر نشان دادن آن کمک زیادی می‌کند.

1. افزودن شکر برای میوه خشک

یکی از نکات دیگر برای تهیه میوه خشک، افزودن شکر به آن است. برای برخی از میوه‌ها در زمان خشک شدن، از شکر استفاده می‌شود. البته میوه‌هایی نظیر زغال اخته، به مقادیر زیادی از شکر در ساختار خود نیاز ندارند.

البته اضافه کردن شکر به میوه خشک، برای افزایش طعم و مزه میوه خشک است. البته بیشتر میوه‌ها، در ساختار خود دارای قند طبیعی هستند. اما قند موجود، درصد شیرین کنندگی برای میوه خشک را ندارد. بنابراین با استفاده از شکر برای میوه خشک، میزان شیرین شدن آن افزایش پیدا می‌کند.

2. افزودن روغن به میوه خشک

برای برخی از میوه‌ها با ساختار خشک شده آن، از مقادیری روغن استفاده می‌شود. میوه‌هایی که در آن‌ها از روغن استفاده می‌شود شامل:

  • زغال اخته
  • خرما
  • کشمش

البته مقادیر اندکی از روغن بر روی این میوه‌ها قرار داده می‌شود. البته مصرف میوه خشک برای سلامتی بدن انسان لزومأ مفید نیست. با این حال، برای بهره‌مندی از میوه خشک، باید دقت لازم را به خرج داد. البته میوه خشک، مانند بسیاری از محصولات دیگر، دارای ویژگی‌های مثبت و منفی در خود می‌باشد.

ویژگی‌های مثبت برای میوه خشک، دارا بودن میزان زیادی از فیبر و مواد مغذی از آن برای بدن است. البته آنتی اکسیدان موجود در میوه خشک، برای بالا بردن میزان سلامتی بدن مفید است.

پلی فنول، یکی دیگر از مواد مغذی موجود در میوه خشک است. این ماده، برای آسان سازی هضم غذا و همین طور بهبود گردش خون می‌شود.

مصرف میوه خشک، برای بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌ها کارساز است. میوه خشک، دارای مقادیر زیادی از قند و کالری است. بنابراین در مصرف میوه خشک با قند و کالری بالا، باید دقت زیادی را به خرج داد. برای افراد چاق و مستعد بیماری قند، مصرف میوه خشک، باید به شکل اعتدال انجام شود.

استفاده از برخی افزودنی‌ها در میوه خشک، ضرری برای بدن به وجود نمی‌آورد.

بنابراین مواد اضافه کننده به میوه خشک، برای افزایش ماندگاری و همین طور جلوه بهتر برای آن است. با این حال، در رابطه با مواد افزودنی به میوه خشک، نباید نگران بود.

یکی از نکات دیگر در رابطه با میوه خشک، تولید آن به شکل خانگی است. انواع روش خشک کردن میوه وجود دارد که به سادگی می‌توان این کار را انجام داد. البته، در فرایند تولید میوه خشک به سبک خانگی، نیازی به اضافه کردن افزودنی‌های صنعتی وجود ندارد. به همین خاطر، میزان اصل و سالم‌تر بودن میوه خشک به شکل خانگی بیشتر از میوه خشک‌های تولید شده به صورت صنعتی است. تاثیر میوه خشک برای سلامتی بدن انسان، در هر دو صورت، چه به شکل صنعتی و چه خانگی، مزیت‌های بیشتر و ضرر کمتری را برای بدن انسان به وجود می‌آورد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *