پروتئین‌های موجود در میوه خشک

مهم‌ترین بخش از دوران زندگی هر انسانی دوران کودکی آن است تغذیه تأثیر بسزایی در رشد و سلامتی در سال‌های آتی دارد. از همین رو با بالا رفتن سن، سرعت رشد و فعالیت‌های انجام شده، اشتهای افراد به شدت دستخوش تغییراتی شده است که موجب شده است برخی از آن‌ها دچار بی‌اشتهایی شوند یا بیش از اندازه غذا بخورند. زمانی که وارد مدرسه می‌شوند با تعداد زیادی از خوراکی‌ها لذیذ روبرو می‌شوند.

با توجه به اینکه کودکان نسبت به بزرگسالان انرژی مضاعف‌تری دارند؛ بنابراین باید یک برنامه غذایی مفید و مغذی داشته باشند که مستلزم انجام یک سری از برنامه‌های غذایی از سوی خانواده‌ها می‌باشد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که خود خانواده‌ها منظور پدر و مادر باید با رعایت یک سری از دستورالعمل‌های غذایی سالم یک الگوی غذایی برای فرزندان خود تبدیل شوند. آب یک نوشیدنی مفید است در صورتی که والدین از مضرات نوشیدنی‌های گازدار مطلع باشند و خودشان هم آن‌ها را مصرف نکنند باعث می‌شود تا کودک هم اصراری در مصرف این نوع نوشیدنی‌ها نداشته باشد همچنین با مصرف مواد غذایی سالم و مغذی مانند انواع میوه‌ها، سبزیجات تازه و حبوبات می‌توان یک سبک زندگی سالم داشت.

بهترین غذاهایی که می‌توانید برای کودک خود در نظر بگیرد استفاده از انواع میوه‌ها با رنگ‌های مختلف همچنین تهیه کردن غذاهای نشاسته‌ای، غلات سبوس دار، لبنیات کم چرب، غذاهای پروتئین دار می‌توانید علاوه بر سلامت جسم کودک در روند یادگیری آن هم تأثیرات مثبتی بگذارید. در ضمن استفاده از انواع خشکبار، آجیل و میوه خشک نیز برای رشد و تکامل کودک بسیار مفید است.

پروتئین‌های موجود در میوه خشک

پروتئین‌های موجود در میوه خشک

میوه خشک دارای پروتئین‌هایی است که در رشد کودک نقش اساسی ایفا می‌کند باعث می‌شود تا سلول‌ها ساخته شوند همچنین از اندام‌ها، عضلات، انرژی و هورمون‌ها حمایت می‌کنند. با توجه به اینکه پروتئین‌ها به عنوان یک ماده مؤثر و اثربخش به انواع عفونت‌ها، خستگی‌های مفرط و عدم تمرکز مبارزه می‌کند. از میوه خشک‌های پروتئین دار می‌توان به انجیر خشک، کشمش و انواع آجیل‌ها اشاره کرد. میوه خشک ترکیبی با آجیل از تنقلاتی است که کودکان به آن علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند و از اغلب فروشگاه‌های فروش میوه خشک می‌توان آن را تهیه کرد.

مهم‌ترین معیار این است که مقدار دریافت پروتئین‌ها بر اساس جنس، سن، وزن افراد بستگی دارد. متخصصان بیان کرده‌اند که کودکانی که در گروه سنی 4 الی 13 سال قرار دارند تقریباً معادل 20 الی 35 گرم پروتئین در طول روز مصرف می‌کنند.

پروتئین‌های موجود در میوه خشک عبارت است از:

  1. آهن
  2. انواع ویتامین‌
  3. کلسیم
  4. فیبر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. آهن

میوه خشک علاوه بر اینکه سرشار از پروتئین است آهن نیز دارد که برای رشد جسمی و روحی کودک نقش بسزایی دارد. استفاده از این دست از خوراکی‌ها علاوه بر اینکه باعث رشد شناختی کودکان می‌شود بلکه منجر به افزایش ایمنی آن‌ها نیز می‌گردد. آهن اکسیژن را در هموگلوبین نگه‌داری می‌کند و حداکثر توان را برای رساندن اکسیژن به نقاط مختلف بدن می‌دهد.

در صورتی که بدن دچار کمبود آهن شود باعث کم‌خونی در فرد می‌شود و این مسئله یک مانع بسیار بزرگ در دوران رشد کودک تبدیل خواهد شد. با مصرف منظم آهن، تقریباً 10 میلی‌گرم برای کودکان در گروه سنی 4 الی 8 سال حدوداً 8 میلی‌گرم است و در گروه سنی بین 9 تا 13 سال برای برطرف کردن کمبود آهن کمک می‌کند. به همین دلیل الزامی است که میوه‌ها، میوه‌های خشک و آجیل‌ها سرشار از آهن را مانند زردآلو خشک، انجیر خشک، خرما خشک، آلو خشک را در میان وعده‌های غذایی خود قرار دهید. در بین انواع میوه‌های خشک شده، آلو خشک در بین کودکان بسیار پر طرفدار است، علاوه بر این خواص آلو خشک برای کودکان فوق‌العاده است.

ویتامین‌ها در میوه خشک

2. انواع ویتامین‌

در میوه خشک و خشکبار ویتامین‌های مختلفی وجود دارد که باعث رشد بدن می‌شوند. ویتامین‌های A به حفظ سلامتی چشم‌ها کمک می‌کنند. ویتامین B برای حفظ سوخت‌وساز بدن مؤثر است. ویتامین C به بهبود و ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند. ویتامین D برای تقویت و استحکام استخوان‌ها بسیار مؤثر است. ویتامین E از سلول‌ها و بافت‌های بدن مراقبت می‌کند. ویتامین K از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

با توجه به اینکه میوه‌های خشک و آجیل سرشار از ویتامین هستند می‌توان به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کنند. آجیل برزیل، فندق، پسته، بادام‌ هندی و سایر خشکبار دیگر هر کدام سرشار از ویتامین هستند. کودکانی که در گروه‌های سنی بین 4 تا 8 سال هستند بایستی حداقل 1.2 میکروگرم ویتامین B در طول روز مصرف کنند کودکان بین 9 تا 13 سال باید حداقل 1.8 میکروگرم در طول روز مصرف کنند.

در صورتی که از رژیم غذایی سالم استفاده می‌کنید باید از مصرف غذاهای ناسالم مانند انواع فست فودها و شیرینی‌ها پرهیز کنید همچنین به هیچ وجه نباید از نوشیدنی‌های گازدار استفاده کنید این نوشیدنی‌ها قند زیادی دارند و باعث می‌شوند تا شما دچار اضافه‌وزن شوید و یا به بیماری‌هایی مانند دیابت مبتلا گردید در حالی که با مصرف میان وعده‌های سالم و طبیعی مثل خرما، میوه‌های خشک و آجیل می‌توانید ویتامین‌ها و مواد مغذی را به بدن خود برسانید.

3. کلسیم

یکی از روش‌های مفید و مؤثر برای تقویت و استحکام بخشیدن به استخوان‌ها استفاده از میوه خشک است که سرشار از کلسیم است با مصرف منظم این ماده غذایی می‌توانید به انقباض‌ها عضلات کمک کنید. با توجه به اینکه کلسیم باعث می‌شود تا عملکرد روان اعصاب و قلب نیز بهتر کار کند.

4. فیبر

میوه خشک سرشار از فیبر است که باعث منظم کار کردن روده‌ها و عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می‌کند. مواد غذایی که دارای فیبر هستند از بروز یبوست در افراد جلوگیری می‌کنند این مسئله باعث می‌شود تا در سال‌های آینده فرد دچار اضافه‌ وزن، سرطان و بیماری‌های قلبی نشود. میوه‌هایی مانند انجیر، خرما، زردآلو، هلو، آلو و کشمش منبع غنی از فیبر هستند. کودکانی که بین سنین 4 تا 8 سال هستند باید در طول روز حداقل 25 گرم فیبر مصرف کنند.

باید توجه داشته باشید که رفتارها و الگوهای غذایی ما بر روی رفتارهای کودکانمان تأثیرات مستقیمی می‌گذارد اگر می‌خواهید کودک سالم داشته باشید باید ابتدا از خودمان شروع کنیم تا کودک با دیدن الگوهای غذایی و سبک زندگی سالم از ما پیروی کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *