نکات خرید دستگاه میوه خشک‌ کن

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که خیلی اهل تنقلاتی مانند میوه خشک هستید بهتر است که یک دستگاه میوه خشک کن خانگی تهیه کنید و خودتان به راحتی در منزل میوهای مختلفی که دوست دارید را خشک‌ کنید و مورد استفاده قرار دهید. اما پیش از اینکه اقدام به خرید دستگاه میوه خشک‌ کن کنید لازم است به نکات مهمی در این باره توجه کنید تا یک انتخاب خوبی داشته باشید.

نکات خرید دستگاه میوه خشک‌ کن

رایج‌ترین نکات خرید دستگاه میوه خشک‌ کن عبارت است از:

  1. انتشار و گردش گرما
  2. کاربری آسان
  3. ابعاد و گنجایش
  4. صدا
  5. توان مصرفی
  6. شکل و جنس سینی
  7. گسترده دمایی
  8. ساخت بدنه
  9. تایمر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. انتشار و گردش گرما

از نظر فنی خشک کردن مواد غذایی یک فرایند پیچیده‌ای و سختی نیست. بلکه تنها کافی است که مواد غذایی مورد نظر خود را در مدت زمان کافی در یک درجه مناسب قرار دهید. بسیار مهم است که مواد غذایی به صورت یکنواخت گرما را دریافت کند تا تمامی بخش‌های آن به یک میزان خشک شوند. البته خوب است بدانید دستگاه‌های میوه خشک‌‌ کن در نوع جریان افقی توزیع گرمای بهتر و مناسب‌تری دارند.

2. کاربری آسان

کار کردن با دستگاه‌های میوه خشک‌ کن بسیار آسان و راحت است. کار کردن با مدل‌ها و برندهای مختلف تقریباً شبیه به هم هستند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما در برخی از مدل‌ها به آن آپشن‌های جدیدتری اضافه شده است که کار با دستگاه را ساده‌تر کرده است.

به عنوان مثال دستگاه‌های میوه خشک‌ کن که مجهز به تایمر خودکار هستند را لازم نیست که به صورت مرتب چک کنید. بلکه به راحتی می‌توانید دستگاه را بعد از تنظیمات رها کنید و با خیال راحت به کارهای دیگر بپردازید.

از دیگر نکاتی که کارکردن با دستگاه میوه خشک‌ کن را برای شما آسان‌تر می‌کند امکان شستشوی قطعات در ماشین ظرفشویی است که هرچه قطعات شکستنی خشک‌ کن بیشتر باشد بالطبع زمان بیشتری از شما می‌گیرد و باید تمامی قطعات را به صورت جداگانه تمیز کنید.

مزیت‌های دستگاه‌های میوه خشک‌کن

3. ابعاد و گنجایش

قبل از خرید دستگاهی بایستی از قبل مکانی را برای آن در نظر بگیرید سپس نسبت به فضایی که در اختیار دارید سایز دستگاه را انتخاب کنید البته دستگاه‌هایی که دارای جریان عمودی هستند به دلیل کوچک بودن فضای کمتری را از شما اشغال می‌کنند. چنانچه از این وسیله خیلی استفاده نمی‌کنید بهتر است از خرید مدل‌هایی که بزرگ هستند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند صرف‌نظر کنید.

4. صدا

دستگاه‌های میوه خشک‌ کن به دلیل داشتن فن صدای زیادی تولید می‌کنند. میزان صدا این دستگاه بستگی به مدل آن دارد مسلمان نمونه‌های کم صدا بهترین گزینه برای انتخاب هستند. منتهی تقریباً دسیبل بر روی بسته‌بندی دستگاه درج نمی‌شود. به همین دلیل بهتر است که از تجربیات دیگران استفاده کنید. اگر به دنبال دستگاه‌هایی هستید که سروصدای کمتری دارند به شما پیشنهاد می‌کنم که دستگاه‌های میوه خشک‌ کن نوع جریان افقی را خریداری کنید.

5. توان مصرفی

همانطور که می‌دانید هر وسیله‌ای که توان مصرفی کمتر دارد بالطبع انرژی کمتری هم مصرف می‌کند. دستگاه میوه خشک‌کن که توان مصرفی زیادی دارد در مدت زمان کوتاه‌تری گرم می‌شود و قیمت بالاتری هم دارند همچنین برق مصرفی این وسیله نیز بسیار بالا است.

معمولا توان مصرفی دستگاه‌های خشک‌ کن خانگی بین 100 تا 300 وات است. این توان مصرفی مربوط به عملکرد المنت حرارتی و موتور فن است با توجه به اینکه هر چقدر توزیع بین فن و المنت یکسان و یکنواخت باشد دستگاه عملکرد مطلوب‌تری خواهد داشت. توجه داشته باشید که سایز و تعداد فن در مدل‌های مختلف با یکدیگر کاملا فرق دارند.

مزیت‌های دستگاه‌های میوه خشک‌ کن

مزایای دستگاه میوه خشک ‌کن عبارت است از:

  1. سلامتی
  2. اقتصادی بودن
  3. کاربری آسان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سلامتی

اگر اهل تنقلات سالم هستید خوب است که از دستگاه‌های میوه خشک‌کن استفاده کنید تا میوه‌ها خاصیت خودشان را از دست ندهند. دستگاه‌های خشک‌کن میوه آب میان بافتی میوه‌ها را کاملا تبخیر می‌کند؛ اما ویتامین‌ها و آنزیم‌های آن را حفظ می‌کند. البته با توجه به برخی از مواد غذایی خشک شده یا کنسروی کارخانه‌ای که حاوی مقادیر فراوانی افزودنی و مواد نگهدارندِ و نمک است. میوه‌ها با استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن بسیار سالم تهیه می‌شود. در صورتی که خودتان علاقه‌مند باشید می‌توانید به میوه‌های خود اسانس یا کمی شکر اضافه کنید.

2. اقتصادی بودن

اگر مقدار زیادی میوه در اختیار دارید و احساس می‌کنید که امکان خراب شدن آن‌ها وجود دارد بهترین کار این است که قبل از خراب شدن میوه‌ها، آن‌ها را داخل دستگاه میوه خشک‌کن بریزید تا خشک شود. با این کار ماندگاری میوه‌ها را افزایش داده‌اید و در هزینه‌های شما هم صرفه‌جویی خواهد شد.

3. کاربری آسان

احتمالاً در اوایل کار با دستگاه ممکن است که میوه‌های شما زیادی خشک و ترد شوند و یا اینکه نرم باشند کاملا طبیعی است هر چه قدر که با دستگاه کار کنید بهتر می‌توانید میوه خشک‌های با کیفیتی تولید کنید. از ویژگی‌های که دستگاه‌های خشک‌کن میوه دارند این است که فرایند خشک کردن میوه‌ها خیلی آهسته انجام می‌شود و از خراب شدن میوه‌ها جلوگیری می‌کند.

میوه خشک کن از نوع جریان عمودی

آیا دستگاه‌های میوه خشک‌ کن تنها برای خشک کردن میوه‌ها کاربرد دارند؟

این دستگاه این قابلیت را دارد که هر نوع مواد غذایی را خشک‌کند؛ اما به دلیل اینکه با هدف خشک کردن میوه اختراع شده است به این اسم، نام گرفته است. شما با خرید یک دستگاه میوه خشک‌کن می‌توانید علاوه بر اینکه میوه‌ها را خشک‌کنید سایر مواد غذایی مانند سبزیجات، غلات، گوشت و حتی گل‌ها را نیز به راحتی خشک‌کنید. البته شاید برایتان جالب باشد که شما می‌توانید به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن لواشک خانگی و بهداشتی تهیه کنید. شما با خرید این دستگاه می‌توانید علاوه بر اینکه برای مصرف خانگی خود استفاده می‌کنید به عنوان یک شغل خانگی نیز از این دستگاه منبع درآمد داشته باشید.

انواع میوه خشک‌ کن‌ها

دستگاه‌های خشک‌کن میوه به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. جریان عمودی
  2. جریان افقی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. جریان عمودی

در این نوع دستگاه‌ها تولید گرما از کف دستگاه تأمین می‌شود. دستگاه‌هایی که جریان عمودی دارند اغلب به شکل گرد هستند و طبقات آن‌ها بر روی یکدیگر چیده شده است. هنگام استفاده درب دستگاه از بالا باز می‌شود، به این شکل که شما زمانی که می‌خواهید سینی پایین را بیرون بیاورید مجبور هستید که از سینی‌هایی که بالاتر هستند شروع کنید و ابتدا آن‌ها را در بیاورید سپس سینی مورد نظر را خارج کنید.

قیمت دستگاه‌های میوه خشک‌ کنی که با جریان عمودی کار می‌کنند معمولا ارزان‌تر است و سایز کوچک‌تری دارند.

2. جریان افقی

دستگاه‌های میوه خشک‌ کنی که با جریان افقی کار می‌کنند مانند فرهای فن دار که در عقب دستگاه قرار دارند. سینی این دستگاه‌های خشک‌کن به صورت کشویی است و درهای آن‌ها از پهلو باز می‌شود. دستگاه‌های میوه خشک‌ کنی که با جریان افقی کار می‌کنند نسبت به دستگاه‌هایی که با جریان عمودی کار می‌کنند قیمت بالاتری دارند. میوه خشک‌ کن با جریان افقی مواد غذایی را به صورت یکنواخت توزیع می‌کند و به همین دلیل برای خشک کردن گوشت بسیار مناسب هستند. دستگاه‌های میوه خشک‌ کن جریان افقی در سایزبندی‌های مختلفی است که برای خشک کردن فرآورده‌های مایع مانند تهیه لواشک بسیار مناسب‌تر هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *