خشک کردن موز

برای خشک کردن موز روش‌های متفاوتی وجود دارد. که در این مبحث به آن‌ها پرداخته می‌شود.
یکی از موضوعاتی که مادران امروزی با آن رو به رو هستند این است که چگونه بتوانند مواد مغذی را در اختیار کودکان خود قرار دهند.
تهیه کیک میوه خشک از انواع میوه‌های خشک شده، یکی از راهکارهای خوب برای تغذیه کودکان است، زیرا بسیاری از کودکان عاشق شیرینی و کیک هستند.

فواید میوه موز و میوه‌های خشک نه تنها در عصر جدید بلکه در سال‌های قبل بر همگان واضح بوده است.
مهم‌ترین خواص موز خشک شده ما را به خوردن این میوه خشک خوشمزه مشتاق‌تر می‌کند.

یکی از کارهایی که می‌توان با میوه خشک انجام داد، این است که به عنوان میان وعده از آن‌ها استفاده شود که در این صورت استفاده از میوه‌های خشک به صورت تنها می‌تواند گزینه خوبی باشد.

در برخی از موارد از میوه‌های خشک برای مهمانی‌ها استفاده می‌شود که هم می‌تواند به صورت تنها مورد استفاده قرار گیرد و هم می‌تواند در انواع دسر‌ها و یا حتی غذا‌ها به استفاده شود.
یکی از میوه‌هایی که دارای ارزش غذایی زیادی است موز می‌باشد که برای به خشک کردن موز روش‌های مختلفی وجود دارد.

فروش عمده میوه خشک در اصفهان از روش‌های ساده برای خشک کردن موز به این صورت است که برای شروع، می‌توانید موز‌ها را پوست بگیرید و به هر صورتی که دوست دارید آن‌ها را برش دهید. مثلا می‌توانید موز‌ها را حلقه حلقه کنید.

بعد از اینکه موز‌ها را به هر صورتی که دوست داشتید تکه تکه کردید، می‌توانید آن‌ها را در یک کاسه ریخته و روی آن آبلیموی تازه بریزید و برای 5 دقیقه موز را به همین حالت رها کنید.
قرار دادن بیشتر موز در آبلیمو شاید طعم آن را برای برخی از سلیقه‌ها ناخوشایند کند، اما اگر طعم موز لیمویی را دوست دارید، می‌توانید برای مدت زمان بیشتری موز را درون آبلیمو قرار دهید.
هر چند می‎توانید به جای خشک کردن موز در خانه، از فروشگاه‌های فروش میوه خشک اصفهان، موز خشک شده را تهیه کنید.

استفاده از آبلیمو برای خیس خوردن موز‌ها کمک می‌کند تا موز در حین فرایند خشک شدن قهوه‎ای نشود.
نکته‎ای که در این جا لازم است به آن پرداخته شود این است که اندازه تکه‌های موز بایستی به یک اندازه باشد و چیزی در حدود نیم سانتی‎متر برای قطر تکه‌ها مناسب است.
مساوی تکه تکه کردن موز می‌تواند در روند خشک کردن موز مؤثر باشد، زیرا حرارت به همه آن‌ها به صورت یکسان می‌رسد و اگر اندازه‌ها با هم متفاوت باشد، در این صورت ممکن است برخی از تکه‌ها خشک شوند و برخی دیگر نشوند و یا حتی بسوزند.

خواص موز خشکبعد از اینکه موز‌ها را از آبلیمو خارج کردید، آن‌ها را روی یک قفسه سیمی قرار دهید. زیرا این قفسه می‌تواند منجر به خنک شدن موز‌ها و خشک شدن عمیق موز‌ها شود.
قرار دادن موز‌ها در این سینی‌های توری سبب می‌شود تا موز رطوبت خود را کامل از دست بدهد و به راحتی خشک شود. خشک کردن موز به صورت صنعتی با دستگاه‌های مخصوص تهیه می‌شود، تولید میوه خشک در اصفهان و مراکز تهیه میوه خشک طبق شرایط و استاندارهای مخصوص تولید می‌شود.

نکته دیگری که برای چینش موز‌ها باید مورد توجه قرار داد، این است که تکه‌های موز نباید روی هم انباشته شود و بهتر است در کنار هم قرار بگیرد. البته اگر موز‌ها از لبه با هم تماس دارند، مشکلی وجود ندارد.
زیرا موز‌ها در حین فرآیند خشک شدن کوچک می‌شوند.

در مرحله بعد لازم است فر روشن شود و دمای آن روی 125 درجه تنظیم گردد، البته برای اینکه محصول بهتری را بتوانیم به دست بیاوریم لازم است فر را از قبل گرم کنیم. بعد از اینکه فر گرم شد، موز‌های چیده شده روی سینی را می‌توان در فر قرار داد و طبقه وسط فر برای این کار مناسب است.

خواص موز خشک

برای اینکه بتوانید موز‌های خشک شده را بیرون بیاورید، نیاز به گذشت 18 ساعت زمان است و البته سر زدن به موز‌های چیده شده در این مدت زمان باید به صورت مداوم انجام شود تا موز‌ها قهوه‌ای نشوند و نسوزند.
اگر در خانه دستگاه میوه خشک کن دارید، بهتر است دمای این دستگاه روی 135 درجه تنظیم شود. در این حالت موز‌ها به زمان کمتری یعنی چیزی در حدود 8 تا 16 ساعت نیاز دارند تا ترد و خشک شوند.
روش دیگری برای خشک کردن موز و تهیه میوه خشک وجود دارد که تهیه این محصول به عنوان میوه خشک حبه شده است. تهیه میوه خشک و موز خشک به صورت حبه شده نمی‌تواند کار دست باشد و برای تولید آن نیاز به داشتن دستگاه‌های پیشرفته است.
در تهیه میوه خشک به صورت حبه شده هیچ گونه دخالت انسانی وجود ندارد.

تولید میوه خشک امروزه از کارگاه‌های کوچک شروع می‌شود و به کارخانه‌های بزرگ ختم می‌شود.
امروزه نیاز به میوه خشک بیش از پیش وجود دارد و حتی دست به صادرات این محصول زده می‌شود، صنعت میوه خشک تجارتی پر سود است.

تهیه میوه خشک در کارخانه‌های بزرگ با وسعت زیاد و دستگاه‌های پیشرفته ایجاد می‌شود که عموما کیفیت مناسبی دارد.
در دستگاه‌های حبه کن میوه‌ها را وارد می‌کنند، این میوه می‌تواند موز باشد، بستگی به نوع دستگاه می‌توان از راه‌های متفاوت مانند تبخیر یا تصعید دست به خشک کردن موز‌ها زد.

خواص موز خشکروش دیگر برای خشک کردن موز‌ها روش تبلور است. برای این کار لازم است مواد لازم تهیه شود که شامل ¼ فنجان آب و 2 فنجان شکر و نیم کیلو میوه آماده شده و تکه شده است.

برای ادامه لازم است شکر را در آب حل کنید و روی شعله قرار دهید تا زمانی که محلول آب و شکر بجوشد و کمی غلیظ شود.
سپس این محلول را باید در برابر باد ملایم قرار داد تا اندکی سرد شود بعد از اینکه محلول سرد شد، لازم است میوه‌ها را با فاصله کنار هم بچینید و شربت به دست آمده را روی آن بریزید.

برای اینکه بتوانیم میوه خشک متبلور درست کنیم، نباید به میوه‌ها تا 9 ساعت دست زد و در جایی بدون حرکت قرار داد تا شربت به صورت کامل جذب میوه‌ها شود بعد از گذشت نه ساعت می‌توان میوه‌ها را از محلول و شربت در آورد تا به روش‌های مختلف خشک شود.

محصولی که از این طریق به دست می‌آید، می‌تواند به عنوان قند با چای و دمنوش میل شود.
یکی از روش‎‌هایی که می‌‎توانیم میوه خشک را با قیمت مناسبی تهیه کنیم، خرید از مراکزی است که در زمینه‌‎ی فروش عمده میوه خشک در اصفهان و سایر نقاط فعالیت می‌کنند، برای خرید موز خشک اسلایسی با شماره‌ی ۰۹۱۳۳۱۰۶۵۳۴ تماس بگیرید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *