کیوی خشک

شاید تا الان فکر می‌کردید که کیوی متعلق به نواحی شمالی ایران است و میوه بومی همان مناطق است، در حالی که این طور نیست و احتمالا برای شما جذاب است که بدانید اصالت کیوی به کشور چین باز می‌گردد و کشور‌هایی که در دنیا این میوه را در مقیاس انبوه تولید می‌کنند ایتالیا، نیوزلند، چین، فرانسه و ژاپن است.

این کشور‌ها از تولید کنندگان بزرگ این میوه هستند.
در مناطق مختلف این میوه به نام‌های متفاوتی ظاهر می‌شد، اما در سال 1959 در مورد اسم این میوه توافق کردند و به دلیل شباهت به پرنده‌ای به نام کیوی آن را کیوی نامیدند.
20 سال بعد نام این میوه به صورت کیوی به یکی از نام‌های رسمی تجارت درآمد، به این معنی که این میوه را با این اسم خرید و فروش می‌کردند.

میوه کیوی در زمره میوه‌هایی قرار دارد که دارای مواد غذایی مفید بالا و کالری بسیار پایینی است.
به همین دلیل به افرادی که فشار خون پایینی دارند توصیه می‌شود، این میوه را با احتیاط مصرف کنند.

انواع روش‌های خشک کردن کیوی

این میوه همانند سیب ‌زمینی پرزدار است. یکی دیگر از خواص این میوه این است که به دلیل تأثیری که روی تری گلیسیرید می‌گذارد، باعث رقیق شدن خون‌های غلیظ شده و همین طور از تنگ شدن عروق می‌کاهد.

به همین دلیل مصرف این میوه می‌تواند به جلوگیری از خطر بروز سکته جلوگیری کند.
میوه‌هایی که به رنگ سبز هستند عموما دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان‌اند و کیوی از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل خوردن این میوه برای افرادی که نمی‌خواهند به سرطان دچار شوند، می‌تواند مفید و سودمند باشد.

البته طبع این گیاه سرد و خشک است و در صورت مصرف زیاد تمامی این خواص برعکس می‌شود. به این معنی که با مصرف زیاد این میوه خون غلیظ می‌شود و به جلوگیری از سکته کمک نمی‌کند.

مصرف این میوه می‌تواند همان کاری را برای ما انجام دهد که با مصرف هویج به آن می‌رسیم. زیرا این میوه دارای مقادیر زیادی از ویتامین‌های A، E و C است.
به همین دلیل می‌تواند به تقویت بینایی کمک کند، به همین دلیل این میوه برای افرادی که چشمانی ضعیف دارند ولی هویج دوست ندارند مفید باشد.

خواص کیوی خشک

این میوه خوشمزه دارای خواص متفاوتی است. کیوی خشک شده طرفدار زیادی دارد.
کارگاه‎‌ها و کارخانه‎‌های تولید میوه خشک در اصفهان، برای تهیه کیوی خشک از میوه‌های مرغوب استفاده می‎کنند.
به عنوان مثال استفاده از این میوه می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم زمستان خوبی را پشت سر بگذاریم و به سرماخوردگی دچار نشویم.

کیوی برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مناسب است.
زیرا باعث می‌شود فشار خون کاهش پیدا کند. استفاده از  کیوی خشک می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند، زیرا کالری کمی دارد. موضوعی که در این جا به ذهن می‌رسد این است که استفاده از این میوه می‌تواند تمام این خواص را برای سلامتی ما به ارمغان بیاورد.
اما استفاده از این میوه در تمامی فصول سال مقدور نیست، زیر این میوه در برخی از فصول سال برداشت می‌شود.

برای رفع چنین مشکلاتی نیاکان ما تدابیری اندیشیده‌اند که یکی از این کار‌ها خشک کردن میوه‌های مورد مصرف است که در این صورت میوه‌های دوست داشتنی را در تمامی فصول سال می‌توانیم، استفاده کنیم و از خواص آن بهره‌مند شویم.

احتمالا می‌دانید که میوه‌های خشک تنها تفاوتی که با میوه تازه دارند در میزان آبی است که در بافت میوه‌های تازه وجود دارد و در میوه‌های خشک وجود ندارد. بسیاری از پزشکان معتقد هستند که الگوی غذای سالم با مصرف میوه خشک محقق می‌شود و این مساله نشان دهنده‌‎ی اهمیت میوه خشک است.

مواد معدنی کیوی خشککیوی‌های تازه نمی‌توانند برای طولانی مدت نگهداری شوند به همین دلیل کیوی‌های رسیده را خشک می‌کنند تا بیشتر بماند و خراب نشود.
این میوه دارای چربی کمی است و در مقابل مواد معدنی بسیار زیادی را به بدن وارد می‌کند. البته در برخی از موارد این میوه را به شکر آغشته می‌کنند که در این صورت بهتر است در صورت داشتن رژیم غذایی خاصی از آن استفاده نشود.

100 گرم از کیوی خشک تنها دارای 360 کالری انرژی است که به دلیل خشک شده میوه تازه کیوی دارای مقدار کمتری از کالری است.
علت این امر در آن است که در صورت خشک کردن میوه‌ها دارای مواد معدنی متمرکزتر می‌شوند. اگر در تهیه میوه خشک از شکر استفاده شده بود، در این صورت بهتر است قبل از مصرف میزان کالری شکر را به آن اضافه کنید.
این موضوع در مورد میوه خشک کیوی جنبه عکس دارد، یعنی با اضافه کردن شکر به این میوه می‌توان میزان مناسب مصرف روزانه شکر را تأمین کند.

استفاده از کیوی خشک می‌تواند در زمان ورزش به شما کمک کند تا سریع تر وزن کم کنید. به دلیل اینکه کیوی خشک دارای چربی کمتری نسبت به میوه‌های تازه و سایر تنقلات ناسالم دارد. خوراکی خوشمزه میوه خشک یک میان‎ وعده‌ی سالم برای همه افراد با رده‎های سنی مختلف است.

بدن ما انسان‌ها روزانه به 225 تا 325 گرم کربوهیدارت نیاز دارد، یک وعده کیوی خشک می‌تواند 43 گرم از این مقدار را جبران کند.
مقدار فیبری که در یک وعده از کیوی خشک موجود است چیزی در حدود 1.5 گرم فیبر است که چیزی در حدود 5 درصد از نیاز روزانه ما را به فیبر تأمین می‌کند.

کیوی‌های خشک شده

استفاده از کیوی تازه می‌تواند به این امر کمک کند که کمبود فیبر در بدن را جبران کرده و برای داشتن گوارشی سالم به آن‌ها کمک کند. مصرف کیوی خشک می‌تواند منبع مناسبی برای به دست آوردن آهن و کلسیم مورد نیاز بدن باشد. همچنین کیوی خشک دارای مقدار قابل توجهی کلسیم است که مصرف یک وعده از میوه کیوی خشک می‌تواند 4 درصد کلسیم روزانه را به بدن برساند.

استفاده از کیوی خشک می‌تواند به سلامت دهان و دندان ما کمک کند، زیرا کلسیم موجود در کیوی، زودتر جذب بدن می‌شود. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در کیوی خشک لثه و بافت کناره دندان می‌تواند از بیماری در امان باشد.

با خدمات فروش آنلاین میوه خشک در اصفهان می‎‌توانیم در هرجا که هستیم، تنها با چند کلیک، خیلی سریع کیوی خشک شده را خریداری کنیم و از مزایای آن بهره‎مند شویم.

استفاده از کیوی خشک به دلیل وجود آهن و ویتامین ث باعث جذب آهن می‌شود. با مصرف کیوی خشک گلبول‌های قرمز خود افزایش یابند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *