موز خشک شده

حتما در اطراف خود افرادی را دیده‌اید که موز یکی از میوه‌های مورد علاقه آن‌ها است. زمانی موز حکم سلطان میوه‌ها را در سبد غذایی مردم داشت و زمانی که به مهمانی می‌رفتیم اگر صاحبخانه با موز از میهمانان پذیرایی می‌کرد در این صورت می‌توانستیم بگوییم که از نظر مالی در رده متوسط به بالا هستند.

از جایگاه موز که بگذریم به ارزش غذایی این میوه ارزشمند می‌پردازیم تا بدانیم علت خوشمزه بودن این میوه در چیست. البته موز علاوه بر خواص بیشماری که دارد حاوی مقدار زیادی چربی اشباع است، به همین دلیل در خوردن این میوه بهتر است زیاده‌روی نشود. این میوه برای افرادی که رژیم غذایی خاصی برای لاغر شدن دارند به مقدار زیاد مناسب نیست.

خواص میوه خشک برای افرادالبته این میوه به دلیل داشتن چربی در برخی از رژیم‌ها مانند رژیم‌های کتوژنیک می‌تواند به مقدار زیاد مصرف شود. در این رژیم فرد کربوهیدرات و قند را از برنامه غذایی خود حذف می‌کند و سوخت خود را از مصرف چربی به دست می‌آورد تا از این طریق به چربی سوزی عادت کند. استفاده از موز خشک شده چربی زیادی را به بدن وارد می‌کند اما اگر بخواهیم بین میوه خشک موز و تنقلات ناسالم یکی را انتخاب کنیم مسلما موز خشک شده را انتخاب می‌نماییم و می‌تواند مزیت‌های زیادی برای بدن و رشد آن داشته باشد.

متخصصان می‌گویند، میوه‌های خشک را جایگزین تنقلات مضر کنید، زیرا خواص بی نظیر میوه خشک برای سلامتی فوق‌العاده است، البته این مورد در بسیاری از میوه‌های خشک وجود دارد که خواص بیشتری از میوه‌ی تازه خود دارند. قصد داریم که مواد معدنی و غذایی موجود در موز خشک شده را بررسی و بعد از مزایا و معایب آن سخن بگوییم.
برای نشان دادن ارزش غذایی هر خوراکی‌ای معمولا در واحد 100 گرم سنجیده می‌شود تا بتوان هم به مقادیر دیگر تبدیل کرد و نیز بتواند از نظر ارزش غذایی با باقی مواد خوراکی مقایسه شود.
به همین منظور ارزش غذایی میوه خشک موز یا چیپس موز را در واحد 100 گرم بررسی می‌کنیم.

موز خشک شده

همانطور که گفته شد این میوه دارای انرژی و چربی بالایی است و می‌تواند گفت در 100 گرم از این میوه به صورت خشک شده 519 کیلو کالری نهفته شده است. این میوه به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند درصد زیادی از نیاز روزانه‌ی ما به این مواد را تأمین کند.
برای آگاهی بیشتر هر کدام از این مواد را نام برده و میزان مواد موجود در آن برای مصرف روزانه را بررسی می‌کنیم.

مصرف موز خشک شده می‌تواند میزان 15 درصد از نیاز روزانه ما را به پتاسیم، 19 درصد کربوهیدرات، 32 درصد فیبر، 35 درصد شکر، 4 درصد پروتئین، 1 درصد ویتامین آ، 10 درصد ویتامین ث، 15 درصد ویتامین ب-6، 1 درصد کلسیم، 19 درصد منیزیم و در آخر 7 درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تأمین کند.

خواص موز خشک شده

مهم‌ترین خواص موز خشک شده که به عنوان یک میوه خشک استوایی در اصفهان طرفدار دارد، عبارت است از:

  1. فیبر
  2. پتاسیم
  3. ویتامین ث
  4. کربوهیدرات
  5. مفید برای معده
  6. تنظیم اسید معده
  7. کمک به داشتن پوستی سالم
  8. مفید برای قلب
  9. فیبر

در ادامه هر یک از خواص موز خشک شده را توضیح خواهیم داد.

اثر میوه خشک روی بدن

1. فیبر

یکی از مشکلاتی که جامعه امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند، انواع بیماری‌ها است که به دلیل عدم خروج سموم در بدن اتفاق می‌افتد. یکی از موادی که می‌تواند به ما کمک کند تا سموم را از بدن خود خارج کنیم فیبر است که متأسافته مردم کمتر به این ماده توجه نشان می‌دهند و در روز تنها 15 گرم فیبر مصرف می‌کنند.

در حالی که نیاز روزانه هر فرد به فیبر بین 20 تا 35 گرم است که با مصرف موز خشک شده می‌توان این مقدار از فیبر را به بدن خود برسانیم. برای این کار لازم است میزان فیبر موز خشک شده را دانسته و بر پایه آن به مصرف موز خشک شده بپردازیم. در هر 29 گرم موز خشک شده 2.2 گرم فیبر موجود است به طور تقریبی برای تأمین فیبر مورد نیاز بدن لازم به مصرف 260 گرم موز خشک شده است.

2. پتاسیم

یکی از مواد معدنی که می‌تواند گفت در مقدار بسیار زیاد در موز خشک شده وجود دارد پتاسیم است. استفاده از پتاسیم به صورت روزانه می‌تواند تپش قلب و فعالیت عضلات را تنظیم کند و بهبود ببخشد. استفاده از پتاسیم در کنار فیبر می‌تواند کمک زیادی به دستگاه گوارش نماید.

مزایای موز خشک

3. ویتامین ث

یکی از موادی که در مواقع سرماخوردگی مصرف می‌کنیم لیمو ترش است که به دلیل ویتامین ث مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که می‌توان با استفاده از موز خشک شده و ادویه‌هایی مانند زنجبیل و زردچوبه سرماخوردگی را درمان کرد، زیرا به میزان زیادی دارای ویتامین ث است.

4. کربوهیدرات

یکی از مهم‌ترین منابع انرژی کربوهیدرات‌ها هستند که می‌تواند با خوردن موز تأمین شود. گنجاندن موز خشک شده در صبحانه می‌تواند به پرانرژی شدن ما کمک کند.
به دلیل انرژی زیادی که از موز خشک شده نصیب بدن می‌شود، بدن تا مدت‌ها سیر می‌ماند و ادامه این روند می‌تواند موجب تناسب اندام در افراد شود.
تولید میوه خشک در اصفهان با دستگاه‌های پیشرفته و از میوه‌های تازه انجام می‌گیرد، بنابراین با خیال راحت می‌توانیم موز خشک شده را خریداری کنیم و در وعده‌های زمانی مناسب مصرف کنیم.

5. مفید برای معده

استفاده از موز خشک شده به دلیل وجود ویتامین‌ها و املاح موجود در آن می‌تواند موجب قوی‌تر شدن معده شود. البته اگر می‌خواهید فرزند شما در بزرگسالی دچار بیماری‌های گوارشی نشود، استفاده از میوه خشک موز تا قبل از یکسالگی درست نیست و بهتر است مصرف خشک شده این میوه پرطرفدار را به سال‌های بعدی زندگی فرزندمان موکول کنیم.

مواد معدنی موز خشک شده

6. تنظیم اسید معده

استفاده از موز خشک شده می‌تواند اسید معده را کاهش داده و برای افرادی که مشکل سوزش سر دل دارند، می‌تواند مفید باشد.

7. کمک به داشتن پوستی سالم

شاید باورتان نشود اما از خشک شده میوه موز در بسیاری از ماسک‌ها استفاده می‌شود، زیرا مواد موجود در این میوه تأثیرات خوبی را روی پوست می‌گذارد.

8. مفید برای قلب

استفاده از موز خشک شده می‌تواند برای بهبود عملکرد قلب نیز مفید باشد. دیده شده برخی از مردم موز خشک شده را در روغن سرخ می‌کنند که در این صورت خاصیت مقوی قلب آن از بین می‌رود.  اما مصرف متعادل موز خشک شده می‌تواند هم قلب و هم کبد را قوی کند و از طرفی کلسترول خون را پایین می‌آورد.
با فروش آنلاین میوه خشک در اصفهان می‌توانید در هر زمان و مکانی که هستید و با صرف کمترین زمان میوه خشک شده موز را تهیه کنید.

2 پاسخ

پیگیری‌ها

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *