جلوگیری از کرم ‌زدگی میوه خشک

از قدیم‌الایام تا به امروز به دلیل ماندگاری بالای میوه خشک مورد توجه عام و خاص بوده است. به دلیل داشتن کیفیت بی‌نظیر این نوع ماده خوراکی و رضایت مصرف‌کنندگان بسیار تاثیرگذار بوده است. نحوه خشک ‌کردن میوه‌ها و در معرض گرد و خاک و آلودگی‌ها همچنین باکتری‌های محیطی کیفیت بالا و با حفظ ارزش غذایی و جلوگیری از کرم ‌زدگی میوه خشک از اصلی‌ترین ویژگی‌های میوه خشک است.

طعم میوه‌های خشک برای ما لذت‌بخش است، این نوع ماده غذایی ارزش بسیاری دارد. به صورتی که نحوه خشک ‌کردن میوه‌ها و خوراکی‌ها به نگهداری از کمک می‌کند و باعث افزایش طول عمر این ماده غذایی می‌شود به نحوی که می‌توانید طولانی مدت آن را نگهداری کنید و در خارج از فصل نیز آن را مصرف نمایید. در ضمن نیز فرایند خشک ‌کردن مانع از فاسد شدن آن می‌گردد.

کرم ‌زدگی میوه خشک

زمانی که میوه‌ها را غیراصولی و غیراستاندارد در داخل انبار خشک می‌شوند به دلیل نداشتن تهویه مناسب، تاریک و بسته‌بندی‌های صحیح استریل شده می‌تواند موجب کرم ‌زدگی میوه‌های خشک شود. برای جلوگیری از کرم ‌زدگی میوه خشک لازم است که انبارها را هر از چند گاهی ضدعفونی کنید و حتما از آفت‌کش‌های گازی در انبارهای خود استفاده کنید.

روش‌های خشک‌کردن میوه

روش‌های نگهداری میوه‌ خشک برای پیشگیری از کرم‌زدگی بسیار حائز اهمیت است. به همین علت توصیه می‌شود که حتما نکات بهداشتی را رعایت کنید تا از خراب شدن و فاسد شدن میوه خشک‌ها جلوگیری شود:

  • برای خشک‌کردن میوه‌ها از مواد فراوری‌شده یا نگهدارندِها استفاده نکنید. حتما میوه‌های خشک را در محیط‌های خنک با تهویه مناسب نگهداری کنید. بهترین دما برای نگهداری از میوه‌های خشک‌شده دمای صفر درجه است.
  • در صورتی که میوه‌های خشک‌شده را در محیط‌های باز نگهداری کنید احتمال اینکه در زمان کوتاه کپک بزنند بسیار زیاد است. بهترین شرایط برای نگهداری میوه خشک فضاهای خشک، خنک و تاریک است.
  • مناسب‌ترین روش برای تسریع در فرایند خشک‌کردن میوه‌ها و رطوبتی که در اثر تاریک‌سازی محیط خشکبار از نور توصیه می‌شود استفاده از پاکت‌های کاغذی است. از مزیت‌های استفاده از این نوع بسته‌بندی‌ها این است که سرما را در خود نگه می‌دارند و همیشه خنک هستند. بهترین راه برای دور از فاسد شدن میوه‌ها آن‌ها را داخل یخ‌زن و در ظروف دردار نگهداری کنید.

روش‌های خشک‌ کردن میوه

روش خشک کردن میوه به طور کلی به 2 روش سنتی و صنعتی صورت می‌گیرد.

1. خشک‌ کردن به روش سنتی

در این نوع شیوه خشک‌ کردن میوه‌ها که در منزل یا باغات انجام می‌شود. یک سری معایبی نیز به دنبال دارد از قبیل مدت زمان طولانی‌تری برای این کار نیاز است در ضمن نیز ممکن است که روند خشک ‌کردن میوه‌ها آلودگی‌های میکروبی ایجاد شود و باعث پایین آمدن کیفیت میوه خشک گردد.
برخی از تولیدکنندگان برای تولید میوه خشک از گوگرد استفاده می‌کنند که این ماده شیمیایی می‌تواند برای افراد آلرژی و حساسیت ایجاد کند.

نحوه نگهداری از میوه خشک

2. خشک‌ کردن میوه‌ها به روش صنعتی

در روش صنعتی که توسط دستگاه میوه خشک کن میوه‌ها کاملا خشک می‌شوند. دستگاه‌های خشک‌ کن خورشیدی با استفاده از گرمای خورشید به صورت غیرمستقیم با استفاده از خشک‌کن‌های چادری، کابینتی و غیره میوه را خشک می‌کنند. در واقع دستگاه‌های خشک‌کن خورشیدی به دلیل داشتن قابلیت تبخیر بالا آب میوه‌ها را با حرارت یکنواخت و یکدست با کیفیت خشک می‌کند.
از دیگر دستگاه‌های خشک‌ کن با هوای داغ جزء خشک‌کن‌های صنعتی است که با استفاده از تکنولوژی در دمای مناسب با دقت بالا در اندازه‌گیری رطوبت موجب خشک شدن میوه و خشکبار می‌شود. دستگاه‌های خشک ‌کن تصعیدی این دستگاه‌ها در مقایسه با استفاده از برودت هوا و دمای زیر صفر میوه‌ها را به خوبی خشک می‌کند.

میوه‌های خشک نسبت به میوه تازه ویتامین c کمتری دارند. در واقع برای خشک‌کردن میوه‌ها آن‌ها را با کمی آب لیمو، پرتقال و آناناس باعث ماندگاری ویتامین‌ها در میوه‌ها می‌شوند تا از سیاه شدن میوه‌ها جلوگیری شود. از دیگر تفاوت‌هایی که بین میوه‌های خشک و تازه وجود دارد حجم و اندازه میوه‌های تازه کمتر است اما کالری بیشتری دارد که به عنوان یک میان وعده بی‌نظیر و فوق‌العاده برای کودکان و بزرگسالان است.

میوه خشک

اهمیت دادن به مدت زمان ماندگاری

با توجه به شرایط مختلفی که میوه‌ها خشک‌شده نسبت به یکدیگر دارند مدت زمان خشک شدن آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. از عوامل موثری که در سالم ماندن میوه‌های خشک موثر است زمان ماندگاری برای توت خشک، انجیر، آلبالو خشک سه ماه در دمای اتاق و  شش ماه در یخچال و یک سال در یخ‌زن است.

توجه به نوع بسته‌بندی

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عاملی که بر روی کیفیت و رضایت مشتریان از خرید محصول در فروشگاه فروش میوه خشک بسیار موثر است، بسته‌بندی دقیق و شکیل است. همچنین استریل کردن محصول پیش از بسته‌بندی برای پیشگیری از آلودگی‌های ثانویه تاثیر بسزایی دارد.

بسته‌بندی مدرن

در سال‌های گذشته از روش‌های نوین در بسته‌بندی محصولات کشاورزی خبری نبود اما امروزه با استفاده از بسته‌بندی‌های اتمسفر تغییر یافته، بسته‌بندی خلأ همچنین بسته‌بندی‌های مبتنی بر نانو در کنترل آفات انباری همچنین کاهش ضایعات مکانیکی موجب بالا بردن ماندگاری و طول عمر محصولات کشاورزی و صادراتی شده‌اند.

تکنولوژی سرمادهی

با استفاده از روش سرمادهی خشکبار با دمای منفی 18 درجه در مدت زمان 2.30 ساعت موجب از بین رفتن کلیه آفات انباری مانند انجیر خشک می‌شود. همچنین نگهداری دمای مثبت 4 درجه ظرف مدت 3 هفته باعث تلف شدن آفات و حفظ و ماندگاری کیفیت محصولات تولید شده می‌گردد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *