تولید میوه خشک

یکی از خاصیت‌هایی که برای میوه به کار رفته است خشک شده آن خواهد بود به همین خاطر میوه خشک می‌تواند تاثیر زیادی بر روی سیستم بدن و سلامتی انسان داشته باشد. در هر صورت باید در رابطه با میوه خشک و حجم عظیمی از تنوع که در آن وجود دارد را مورد بررسی قرار داد.
یکی از کشور‌هایی که مصرف میوه خشک در آن بسیار زیاد است و یکی از خلاق‌ترین کشور‌ها در زمینه تولید میوه خشک کشور ایالات متحده است.
شهروندان آمریکایی علاقه زیادی به مصرف میوه خشک دارند و طبق آماری که در رابطه با مصرف میوه خشک از این کشور به دست می‌رسد میزان مصرف میوه خشک در سال 2006 به میزان یک کیلوگرم برآورد کرده‌‌اند.
در این بررسی یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌ها در این کشور انگور بوده است که به صورت خشک شده و در اصل به سبک کشمش درآمده است و مورد استفاده مردمان این کشور قرار داده شده است و به بازار فروش میوه خشک رونق خوبی داده است.
کالیفرنیا بیشترین میزان تولید میوه خشک را به خود اختصاص داده است و توانسته است بیش از نود و نه درصد از میوه‌هایی نظیر کشمش و آلو خشک را به خود اختصاص دهد. میوه‌های دیگری که بیشترین مصرف را در این کشور دارند و میزان تولید آن‌ها برای خشک کردن بسیار زیاد است شامل:

  1. انجیر خشک شده
  2. هلو خشک
  3. زردآلو خشک
  4. خرما خشک

یکی از دلایلی که باعث شده است دسته بندی خاصی برای میوه خشک در این کشور به وجود آید میزان رشد میوه‌هایی است که در آن تولید می‌شود.
شرایط خاص آب و هوایی در این منطقه می‌تواند باعث شده است که برخی از میوه‌های خاص توان رشد داشته باشند.
خشک کردن میوه در کالیفرنیا در زمان‌هایی خواهد بود که آب و هوا به شدت گرم باشد و شرایط ایده آلی برای خشک کردن میوه به وجود آید.
البته با صنعتی شدن این فرایند خشک کردن میوه به زمان خاصی نیاز نخواهد داشت و به راحتی با دستگاه خشک می‌شود. با این حال یکی از میوه‌هایی که در این کشور به صورت طبیعی خشک می‌شود انگور است که از آن کشمش به دست می‌آید.
انگور زمانی که در زیر نور خورشید قرار بگیرد بهتر خشک خواهد شد تا زمانی که آن را به صورت صنعتی و در داخل دستگاه قرار داد.
به همین خاطر برای به دست آوردن انگور خشک با کیفیت این میوه را به صورت طبیعی و در برابر اشعه آفتاب خشک می‌کنند.

میوه خشک

طریقه خشک کردن میوه

میوه‌ها به راحتی قابل خشک شدن هستند و فرایند سختی را متحمل نمی‌شوند به همین خاطر باید این مطلب را در نظر داشت که برای خشک کردن میوه می‌توان به راحتی میوه تازه را به دو نیم تقسیم کرد تا میزان گوشتی بودن آن بیشتر باشد.
میوه‌هایی که خشک کردن آن‌ها به صورت نصف انجام می‌گیرد شامل:

  • انبه
  • پاپایا
  • کیوی

میوه‌های دیگری نیز هستند که نیازی به نصف شدن ندارند و می‌توان آن‌ها را به صورت کامل خشک کرد البته این مورد کمی سلیقه‌ای خواهد بود و امکان دارد افرادی تمایل داشته باشند که این میوه‌ها را نیز به دو نیم تقسیم کنند.

میوه‌هایی که به صورت کامل هم می‌توان آن‌ها را خشک کرد همچون:

  • انگور
  • توت
  • زردآلو
  • آلو

یکی از خلاقیت‌های دیگری که در رابطه با میوه خشک وجود دارد تکه کردن آن است البته برای همه میوه‌ها این مورد صدق نمی‌کند.
گاهی اوقات نیز بستگی به خشک کردن میوه نیز خواهد داشت کیفیت میوه و همین طور نحوه خشک شدن میوه نیز تاثیر زیادی را بر روی مقبول بودن میوه خواهد داشت.
میوه‌ای مانند خرما یکی از میوه‌هایی است که بعد از خشک شدن می‌توان آن را به صورت تکه تکه درآورد و مورد استفاده قرار داد. قند میوه‌های خشک شده برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، بی خطر است.
اندازه تکه‌ها نیز بسته به سلیقه افراد بسیار متفاوت است که بخواهند از چه اندازه‌ای برای تکه‌های میوه خود بهره‌مند شوند.

مصارف گوناگون میوه خشک

میوه خشک مصرف‌های دیگری جدای این که تنها به عنوان میوه خشک شده مورد استفاده قرار داده شود را در خود دارد.
یکی از صنعت‌هایی که توانسته از میوه خشک به شکل مطلوبی بهره‌مند شود صنعت شیرینی سازی است.
میوه خشک در حد گسترده‌ای توانسته است در شیرینی‌های خشک به شکل زیادی مصرف شود و طعم بهتر و مطلوب‌تری را در شیرینی ایجاد نماید.

مصرف میوه خشک در انواع:

  • سوپ
  • به شکل تزئینات
  • غذای نوزاد
  • پودینگ‌ها
  • ماریناد

میوه خشک

آلو خشک یکی از میوه‌های خشکی است که در سوپ از آن بهره برده می‌شود و خاصیت‌های بیشماری را در خود نهفته دارد که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. مصرف آلو خشک و تامین کلسیم بدن برای افراد مسن پیشنهاد می‌شود.
مصرف کشمش خشک در برخی از غذا‌ها یا به شکل ترکیبی تنوع زیادی را برای غذا و همین طور زیبایی و طعم آن دارد غذا علاوه بر این که باید طعم فوق‌العاده‌ای داشته باشد از نظر ظاهری نیز باید زیبایی و ترکیب خوبی را به نمایش بگذارد.
خاصیتی که در میوه خشک وجود دارد به این شکل خواهد بود که موادی مانند اسید مالئیک و اسید تارتاریک که برای افزایش طعم میوه بسیار مناسب هستند و زمانی که از میوه خشک شده در غذا استفاده می‌شود این طعم بی نظیر باعث بهتر شدن مزه غذا خواهد شد.
با این حال ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی در میوه خشک وجود دارد و هنگامی که به صورت ترکیبی همراه با غذا از آن‌ها بهره برده می‌شود می‌توان گفت ارزش غذایی زیادی را ایجاد خواهد کرد.

فرایند خشک کردن میوه باعث می‌شود که میوه از پایداری زیادی برخوردار شود به این صورت که خراب شدن آن بسیار کم پیش خواهد آمد و به عنوان خشکبار مورد استفاده قرار داده می‌شود.
اصولا خشکبار فاسد شدنی نیستند و در مدت زمان‌های طولانی‌تری از آن‌ها بهره برده می‌شود به همین خاطر میوه خشک نیز از چنین خاصیتی بهره می‌برد و مانند خشکبار در فواصل زمانی طولانی‌تری می‌توان میوه خشک را مصرف کرد.
یکی از نکاتی که برای ماندگاری برخی از میوه خشک‌های صنعتی به کار برده می‌شود بهره‌مندی از دی اکسید گوگرد است که به عنوان یک آنتی اکسیدان در میوه خشک عمل می‌کند و باعث می‌شود که حفاظت خوبی برای رنگ و طعم میوه خشک شده ایجاد نماید.
میوه‌هایی که در آن‌ها از دی اکسید گوگرد استفاده می‌شود مانند: کشمش طلایی، هلو، سیب و زردآلو خواهد بود که از واکنش رنگ تیره در آن‌ها جلوگیری به عمل خواهد آورد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *