نگهداری میوه خشک

یکی از روش‌های نگهداری از میوه‌ها در مدت زمان طولانی خشک کردن آن‌ها است. طول عمر و میزان ماندگاری آن‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد که با رعایت نمودن نکاتی که در این خصوص وجود دارد می‌توان عمر میوه‌های خشک را افزایش داد. در صورتی که میوه‌های خشک در فضای باز قرار بگیرند به سهولت می‌تواند آلوده شوند در نهایت آن‌ها را باید به شکل ویژه‌تری بسته‌بندی کرد در ضمن به دلیل اینکه بسیار خشک هستند به راحتی رطوبت را جذب می‌کنند برای نگهداری میوه خشک بایستی به این دو نکته توجه کنید، در زمان بسته‌بندی باید توجه داشته باشید که اگر میوه خشک تازه تولید کرده‌اید باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را بسته‌بندی نکنید؛ چون موجب تعریق و ایجاد رطوبت می‌شود در نهایت خراب شدن میوه‌ها را به دنبال خواهد داشت، همچنین ظرفی که برای بسته‌بندی استفاده می‌کنید باید حتما تمیز و کاملا خشک باشد.

خوب است که زمانی که درب بسته‌بندی را باز می‌کنید به سرعت درب ظرف را ببندید؛ زیرا میوه‌های خشک هنگامی که در معرض رطوبت و دمای هوا قرار بگیرند کیفیتشان را از دست می‌دهند.

بسته‌بندی نگهداری میوه خشک

بسته‌بندی و نگهداری میوه خشک

برای نگهداری و بسته‌بندی میوه‌های خشک باید بسیار مهم است که از ظروف و وسایل مناسب استفاده شود تا به بتوانید طولانی مدت آن را مورد استفاده قرار دهید تا ماندگاری آن بالا برود. همچنین کیفیت میوه خشک در ماندگاری آن تاثیر دارد، پس بهتر است از فروشگاه‌های معتبر فروش میوه خشک این محصول را با کیفیت بالا تهیه کنید.

مناسب‌ترین وسایلی که می‌توانید برای بسته‌بندی میوه‌های خشک از آن‌ها استفاده کنید نظیر:

  1. ظروف پلاستیکی دردار
  2. کیسه‌های فریزر پلاستیکی
  3. بسته‌بندی وکیوم

بهترین و مناسب‌ترین زمان برای نگهداری و حفظ میوه‌های خشک از 1 سال تا 4 سال است. مکان و محیطی که میوه‌های خشک را نگهداری می‌کنید باید خنک و خشک باشد تا باعث خراب شدن میوه‌ها نگردد.

عوامل متعدد بسیاری در زمان انقضای میوه‌های خشک نقش دارند از جمله دما است به این دلیل که اگر محیطی که میوه‌های خشک را نگه‌داری می‌کنید دمای مناسبی نداشته باشد میوه‌ها به سرعت خراب می‌شوند  و غیرقابل استفاده می‌شوند. مناسب‌ترین دما برای نگهداری از میوه‌های خشک دمای نزدیک به صفر درجه است. در صورتی که میوه‌ها در معرض نور خورشید قرار بگیرند کیفیتشان را از دست می‌دهند.

از دیگر عوامل مهمی که بر روی زمان ماندگاری میوه‌ها تاثیر می‌گذارد رطوبت است اگر میوه‌های خشک رطوبت داشته باشند به سرعت خراب خواهند شد در نهایت باید پیش از خرید به این نکته توجه کنید.

نکات مهم در مورد چگونگی نگهداری از میوه خشک

نکات مهم در مورد چگونگی نگهداری میوه خشک

1. نکته بسیار مهمی که باید توجه داشته باشید اگر قصد دارید که ماندگاری میوه‌های خشک شما بالاتر شود باید آن‌ها را به سردخانه منتقل کنید. میوه‌های خشک بسته‌بندی‌شده به دلیل داشتن رطوبت باید هرچه سریع‌تر مصرف شوند. بسته‌ها و کیسه‌های پلاستیکی را به شکلی بسته‌بندی کنید که پشت سایر وسایل و مواد خوراکی دیگر قرار نگیرند و از آن‌ها غافل نشوید.

2. نکته مهمی که وجود دارد این است که هر کدام از ظروف را قبل از قرار دادن در داخل محل نگهداری، برچسب بزنید. تاریخ بسته‌بندی باید بر روی برچسب لحاظ شود. بهتر است میوه‌های خشک را در بسته‌بندی‌های کوچک قرار دهید این نکته به ماندگاری، طراوت و تازگی میوه‌ها کمک می‌کند.

3. برای پیشگیری از خراب شدن میوه‌های خشک آماده و بسته‌بندی‌شده آن‌ها را باید در ظروف سربسته یا کیسه‌های زیپ‌دار داخل یخچال نگهداری کنید.

4. بعضی از میوه‌های خشک مثل سیب، زردآلو، گلابی، هلو و آلو را می‌توانید هنگام مصرف در آب گرم بخیسانید تا مجدد آبدار و مرطوب شوند، سپس مصرف کنید.

5. از دیگر کاربردهای استفاده از میوه خشک در غذاهای مختلف است یا می‌توانید آن‌ها را به تنهایی مورد مصرف قرار دهید.

6. بیشتر میوه‌های خشک صنعتی که در بازار موجود است پیش از بسته‌بندی با دی‌اکسید گوگرد خشک می‌شوند این روش کمک می‌کند تا رنگ، شکل و طعم میوه‌های خشک حفظ شود.

7. در صورتی که به گوگرد حساسیت دارید می‌توانید از میوه‌های خشک شده بدون گوگرد استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این گفتار در مورد روش‌های نگهداری انواع میوه‌های خشک صحبت شد همچنین رطوبت، دما و نحوه نگهداری از مهم‌ترین عوامل موثر در عمر مفید میوه خشک است.
از دیگر عواملی که بر روی نحوه نگهداری از میوه تاثیرگذار است کیفیت و مدت زمان نگهداری میوه خشک است. در صورتی که ظروفی که برای بسته‌بندی استفاده می‌کنید دارای نقاط نفوذی برای هوا باشد به سرعت باعث خراب شدن میوه‌ها می‌شوند، همچنین کیفیت خودشان را خیلی سریع از دست خواهند داد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *