راه ‌اندازی کارگاه میوه خشک‌ کنی

دستگاه میوه خشک کن یا چیپس میوه برای تولید و آماده کردن انواع میوه‌های خشک برای مصرف خانگی یا فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته با رونق گرفتن کسب‌ و کارهای خانگی یکی از بازارهای پرسود و پرطرفدار در صنایع غذایی راه ‌اندازی کارگاه میوه خشک‌ کنی بوده است. میوه‌های خشک از دسته خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای بودند که به عنوان یک میان وعده و تنقلات مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بسیاری از کشورهایی که امکان کاشت و تولید انواع میوه‌ها در کشورشان وجود ندارد آن را از سایر کشورهای دیگر وارد می‌کنند و در چرخه مواد غذایی خود مورد مصرف قرار می‌دهند.

همانطور که می‌دانید انواع دستگاه میوه خشک‌ کن دارای مدل‌های مختلفی هستند که از آن برای کسب‌ و کارهای خانگی یا متوسط استفاده می‌شود که مزیت‌های بسیاری دارد.

انواع دستگاه‌های مورد نیاز برای خشک کردن میوه‌ها اعم از:

  • دستگاه هسته‌گیر
  • دستگاه اسلایسر
  • دستگاه میوه خشک‌کن خانگی
  • دستگاه مخصوص دوخت پلاستیک

اقدامات لازم برای راه ‌اندازی کارگاه میوه خشک‌ کنی

کمترین بودجه‌ای که برای راه ‌اندازی کارگاه میوه خشک‌ کنی مورد نیاز است 10 میلیون است. اولین اقدام این است که باید نکاتی را مدنظر قرار دهید از جمله بودجه، فضای کار و میزان تولید همچنین دستگاه میوه خشک‌کن خانگی مناسب بعد از فراهم کردن این موارد می‌توانید شروع به کار کنید.

در صورتی که قصد راه‌اندازی کارگاه میوه خشک را دارید، بهترین انتخاب خرید دستگاه میوه خشک‌کن کابینتی است. در اقدام بعدی باید بدانید که ظرفیت تولید دستگاه میوه خشک‌کن خانگی شما چه قدر است تا به همان میزان تولید کنید. در صورتی که بودجه چندانی برای خرید دستگاه میوه خشک‌کنی در اختیار ندارید بهترین گزینه انتخاب دستگاه میوه خشک‌کن خانگی 15 سینی است. بعد از جستجو کردن میوه‌های مناسب برای خشک کردن باید هر میوه‌ای را مانند پرتقال، سیب، آلو، کیوی، هلو، موز و آناناس و غیره را بعد از فرایند شستن به صورت حلقه‌ای برش دهید یا اینکه از دستگاه‌های اسلایسر استفاده کنید تا میوه‌ها در یک اندازه با ضخامت مشخص برش داده شوند. البته برای اینکه در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنید می‌توانید دستگاه‌های اسلایسر دستی تهیه کنید.

اغلب میوه‌ها را می‌توانید پوست خشک ‌کنید این کار باعث می‌شود تا میوه خواص خودش را از دست ندهد در ضمن نیز ضرورتی ندارد که شما از دستگاه هسته‌گیر استفاده کنید.

نکته بسیار مهمی که برای تولید میوه خشک در اصفهان و سایر شهرها بایستی مورد توجه قرار گیرد، این است که فرایند بسته‌بندی میوه خشک را برای عرضه به بازار باید آماده کنید. بسته‌بندی میوه‌های پس از خشک شدن کار چندان سختی نیست نیاز به دستگاه خاصی ندارید. برای بسته‌بندی این نوع مواد غذایی می‌توانید پاکت‌های آماده از بازار تهیه کنید سپس میوه‌ها را داخل آن بریزید در مرحله بعدی توسط دستگاه دوخت پلاستیک رومیزی یا دستگاه سلفون کش بسته‌بندی کنید. در صورتی که قصد دارید که یک بسته‌بندی شکیل و زیبایی داشته باشید باید هزینه بیشتر پرداخت کنید برای این منظور از ظرف‌های شیشه‌ای یا چوبی استفاده کنید.

انواع دستگاه‌های میوه خشک‌کن

انواع دستگاه‌های میوه خشک ‌کن

انواع دستگاه‌های میوه خشک ‌کن عبارتند از:

  1. دستگاه میوه خشک‌ کن دوگانه‌ سوز
  2. دستگاه میوه خشک ‌کن مدل کابینتی
  3. دستگاه میوه خشک ‌کن خانگی مدل گازی
  4. دستگاه میوه خشک‌ کن مدل تونلی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. دستگاه میوه خشک‌ کن دوگانه‌ سوز

برخی از مدل‌های دستگاه میوه خشک‌کن دوگانه‌سوز هستند به این شکل که هم با برق و هم با گاز کار می‌کنند. در صورتی که برق قطع شود شما می‌توانید با گاز تمامی میوه‌های خود را به راحتی خشک‌کنید.

2. دستگاه میوه خشک ‌کن مدل کابینتی

استفاده از دستگاه‌های میوه خشک‌کن کابینتی بهترین مدل برای کارگاه میوه خشک‌کن و یا کسب‌وکارهای کوچک و خانگی است. از این دستگاه‌ها برای خشک کردن انواع میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده می‌شود که در داخل هر کدام از قفسه‌ها قرار می‌گیرد. بعد از بسته شدن درب فرایند خشک شدن اجرا می‌شود. در واقع یکی از پرفروش‌ترین دستگاه‌های میوه خشک‌کن خانگی در بازار که قیمت بسیار مناسبی دارد.

3. دستگاه میوه خشک‌ کن خانگی مدل گازی

دستگاه میوه خشک‌کن خانگی گازی سوخت اصلی آن از گاز شهری است. سوخت بیشتر خانه‌ها از گاز است بر همین اساس می‌توان به سهولت از این دستگاه‌ها استفاده کرد. میزان تولید آلودگی‌ها و کثیفی‌ها همچنین مصرف سوخت این مدل دستگاه‌های میوه خشک‌کن خانگی نسبت به سایر مدل‌های بنزینی آن بسیار کمتر است بنابراین دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن گاز آن نیز در مقایسه با سایر سوخت‌ها این دستگاه برای راه‌اندازی یک کارگاه میوه خشک‌کنی بسیار مناسب و عالی است.

4. دستگاه میوه خشک ‌کن مدل تونلی

یکی دیگر از دستگاه‌های صنعتی که از لحاظ فناوری به روز تر از سایر مدل‌های کابینتی است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن میوه‌ها را خشک می‌کند، دستگاه میوه خشک‌کن تونلی نام دارد.
به این صورت که تمامی میوه‌ها و سبزی‌ها را بر روی نوار نقاله قرار می‌دهید سپس آن را به داخل دستگاه هدایت می‌کنید سپس میوه‌ها و سبزی خشک از طرف دیگر دستگاه خارج می‌شود. این نوع دستگاه ظرفیت تولیدی بسیار بالایی دارد که برای مصارف خانگی کوچک به کار نمی‌رود.

مزیت‌های راه‌اندازی کارگاه میوه خشک‌کنی خانگی

مزیت‌های راه ‌اندازی کارگاه میوه خشک‌ کنی خانگی

1. با استفاده از یک دستگاه میوه خشک ‌کن خانگی می‌توانید انواع میوه‌ها و سبزی‌ها مورد نیاز خود را به راحتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن خشک‌ کنید و از این طریق کسب درآمد کنید.

2. دستگاه‌های میوه خشک‌ کن خانگی معمولا با گاز کار می‌کنند. مصرف انرژی گاز نسبت به سایر سوخت‌های دیگر از قبیل برق بسیار ناچیز است و این باعث می‌شود تا شما بتوانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

3. حتما لازم نیست که میوه‌ها و سبزی‌هایی که خشک می‌کنید تازه باشند. میوه‌ها هنگام خشک شدن تمام آب و باکتری‌های خود را از دست می‌دهند و شکل ظاهری آن‌ها به کلی تغییر می‌کند. در این شرایط است که شما می‌توانید میوه‌هایی که درجه یک نیستند را تهیه کنید از این طریق هزینه‌های خود را کاهش دهید.

4. دستگاه‌های تولید چیپس خانگی ظرفیت تولیدی بسیار بالایی دارند به این صورت که در فرصت زمان کوتاهی شما می‌توانید بیشترین تولید را داشته باشید و درآمد بیشتری کسب کنید.

5.  میوه‌های خشک که از طریق دستگاه میوه خشک ‌کن خانگی مورد استفاده قرار می‌دهید معمولا ماندگاری بالاتری دارند و شما می‌توانید در زمان مناسب آن‌ها را با قیمت خوبی تهیه و به فروش برسانید. بازار فروش میوه خشک شرایط خوبی دارد و با راه ‌اندازی یک گارگاه میوه خشک کنی قطعا به سود خوبی دست خواهید یافت.

توصیه که به شما برای راه‌اندازی کسب ‌و کار میوه خشک دارم این است که پیش از شروع کار حتما از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند مشورت کرده و  سپس اقدام کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *