انواع دستگاه میوه خشک‌ کن

احتمالا زمانی که صحبت از یک میان وعده یا تنقلات می‌شود ذهن بسیاری از افراد به سمت چیپس، کیک، شکلات، پفک و بیسکویت می‌رود با توجه به اینکه این تنقلات بسیار خوشمزه هستند؛ اما ضررهای زیادی به بدن و سلامتی شما وارد می‌کنند از این رو به شما توصیه می‌کنیم برای داشتن میان وعده‌ای سالم و خوشمزه و مفید که سرشار از مواد مغذی است از میوه خشک استفاده کنید.
شاید بگویید که چطور می‌توان از سلامت و کیفیت میوه خشک اطمینان حاصل کنیم در این بخش قصد داریم شما را با انواع مارک دستگاه میوه خشک‌ کن آشنا کنیم تا بتوانید بهترین برند که کیفیت بالایی دارد را انتخاب کنید.

انواع دستگاه میوه خشک‌ کن

زمانی که اقدام به خرید بهترین دستگاه میوه خشک کن می‌کنید، احتمالا متوجه می‌شوید که بیشتر مدل‌ها و طرح‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند دسته اول دستگاه‌هایی که میوه‌ها به صورت عمودی و دسته دوم به صورت افقی قرار می‌گیرند. با تفاوت‌هایی که این دو دستگاه با یکدیگر دارند از لحاظ شیوه قرارگیری میوه‌ها به شکل عمودی و افقی اما تفاوت‌های بسیار زیاد دیگری نیز میان این دو وجود دارد از جمله:

1. دستگاه میوه خشک جریان عمودی

بیشتر دستگاه‌های جریان عمودی تحت عنوان هیدراته کننده‌های غذایی قابل‌انعطاف نامیده می‌شوند. با وجود اینکه این دستگاه‌ها حاوی یک منبع حرارتی هستند که یا در قسمت پایه پردازنده غذا یا در بخش بالایی آن قرار دارند. خشک‌کننده‌های مواد غذایی جریان عمودی علاوه بر مقرون به صرفه بودن، درجه حرارت به اندازه یکسان داخل دستگاه پخش می‌شود و باعث خشک شدن میوه‌ها می‌گردد.
اغلب مدل‌هایی جریان عمودی از یک فن برای انجام هر چه بهتر خشک شدن میوه‌ها صورت می‌گیرد. این دستگاه‌ها سخت‌تر می‌توانند گوشت را از میوه‌ها خارج کنند تنها در صورتی که در طی فرایند کمبود آب سعی کنید تا سینی‌ها عوض شوند.
از دیگر مزیت‌ها و تفاوت‌هایی دستگاه‌های میوه خشک‌ کن جریان عمودی با افقی در این است که دستگاه مدل اول نسبت به مدل دوم از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. بیشتر این دستگاه‌ها نیز قابلیت پیشرفته شدن را دارند به این نحو که بیشتر این دستگاه‌ها این اجازه را به افراد می‌دهند تا بتوانند قفسه‌های بیشتری تهیه کنند.

انواع دستگاه‌های میوه خشک‌کن

معایب دستگاه‌های میوه خشک‌ کن جریان عمودی

  • متأسفانه این دستگاه‌ها به خوبی دستگاه‌های میوه خشک‌کن افقی گرما و حرارت را پخش نمی‌کند.
  • برای خاموش کردن سینی‌ها برای اینکه نتیجه مطلوبی حاصل شود باید زمان بیشتری صرف کنید.
  • این دستگاه میوه‌ها را بهتر از گوشت خشک می‌کند.

2. دستگاه میوه خشک‌ کن جریان افقی

وجود دهیدراتورهای خوراکی جریان افقی که در برخی از مواقع به عنوان خشک‌کن‌های غذای سینی قفسه دار استفاده می‌شود. تا حدود بسیاری مشابه اجاق‌های معمولی عمل می‌کنند منبع گرمایشی این دستگاه در پشت آن قرار دارد. قیمت این دستگاه از مدل جریان عمودی بیشتر است؛ دلیل آن هم گرمایش مناسبی که در سیستم دستگاه وجود دارد باعث شده است تا میوه‌ها بهترین شکل ممکن خشک شوند. استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن بسیار ساده و راحت می‌باشد.

مزیت‌های استفاده از دستگاه میوه خشک‌ کن افقی

  • خشک کردن ساده و آسان
  • این دستگاه برای خشک کردن گوشت و سبزیجات نیز بسیار مناسب است.
  • معایب دستگاه میوه خشک‌کن افقی نسبت به مدل عمودی
  • قیمت بالایی این دستگاه می‌باشد.
  • سایز دستگاه افقی بیشتر و بزرگ‌تر می‌باشد به همین علت برای استفاده و ذخیره‌سازی به فضای بیشتری نیاز است.

مزیت‌های استفاده از دستگاه‌های میوه خشک ‌کن

  • مفید برای سلامتی بدن
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • استفاده آسان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. مفید برای سلامتی بدن

در صورتی که خشک کردن میوه‌ها به خوبی انجام شود که باعث ماندگاری و حفظ مواد مغذی طبیعی موجود در آن‌ها شود می‌تواند برای سلامتی مفید و موثر باشد. با توجه به اینکه دستگاه‌های میوه خشک‌کن به سهولت رطوبت مواد غذایی را از بین می‌برند، ویتامین‌ها و آنزیم‌های سالم بسیاری از خود برجای می‌گذارند. غذاهای خشک یا کنسرو شده که به شکل تجاری آماده می‌شوند؛ در بیشتر آن‌ها از مواد نگهدارندِ که بر پایه نمک یا گوگرد است استفاده می‌شود که امکان مسمومیت برخی از مصرف‌کنندگان به این مواد غذایی بسیار زیاد است. در برخی از این مواد غذایی از گلوتامات مونوسدیم استفاده می‌شوند که بیشتر افراد با مصرف آن‌ها دچار مسمومیت و حساسیت می‌شوند که علاوه بر اینکه غیرضروری است بلکه بسیار ناسالم و مضر است که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

2. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

حفظ مواد غذایی خشک در مقایسه با غذاهای تازه بسیار بیشتر است، به همین دلیل می‌تواند مقادیر زیادی از غذاهای خشک را به صورت انبوه خریداری کنید و نگران از بین رفتن آن هم نباشید. تهیه برخی از مواد غذایی خشک یا مواد غذایی قیمت بالایی دارد. در صورتی که بودجه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته‌اید ناچیز است؛ می‌توانید میوه‌های تازه خریداری کنید سپس خودتان اقدام به خشک کردن آن نماید با این روش می‌توانید در مدت زمان طولانی در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید.

3. استفاده آسان

به صورت معمولی فرایند خشک کردن میوه‌ها بسیار کُند است، احتمالا این امر منجر به از بین رفتن و یا خراب شدن میوه‌ها گردد، بیشتر تولیدکنندگان دستگاه میوه خشک‌کن دست به تولید و ساخت محصولاتی می‌کنند که می‌تواند به شما در تهیه، نگهداری، خشک کردن و استفاده صحیح از انواع مختلف مواد غذایی کمک می‌کند در ضمن نیز فرایند خشک کردن میوه‌ها را بهینه می‌کندتا در نهایت میوه خشکی مرغوب در مراکز فروش میوه خشک توزیع شود.

مزیت‌های استفاده از دستگاه‌های میوه خشک‌کن

بهترین برند دستگاه میوه خشک ‌کن

هنگام انتخاب و خرید دستگاه میوه خشک ‌کن باید توجه داشته باشید که قصد دارید از دستگاه خشک‌ کن چه استفاده‌هایی ببرید از این رو می‌توانید تصمیم بهتر و آگاهانه‌تری بگیرید.

امکان جمع شوندگی

در صورتی که به ظرفیت بیشتری نیاز دارید و فضای لازم برای یک راه‌اندازی یک واحد بزرگ را ندارید، بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که امکان جمع شوندگی داشته باشد. با انتخاب چندین واحد می‌توانید آن‌ها را روی یکدیگر قرار دهید و از فضای عمودی نیز به سود خود استفاده کنید.

ظرفیت

همانطور که می‌دانید فرایند خشک شدن میوه‌ها بسیار زمان‌بر است؛ بنابراین بایستی اطمینان حاصل کنید که واحدی که انتخاب می‌کنید می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. اگر صرفاً قصد دارید که واحدی که انتخاب می‌کنید تنها چند نوع میوه برایتان خشک‌کن بهتر است از واحدهای کوچک‌تر استفاده کنید. در حالی که قصد دارید فروشگاه غذاهای ارگانیک خود را با گرانولا، ماست و دیگر محصولات خشک احداث کنید؛ احتمالا نیاز به چندین واحد تجاری بزرگ برای کنترل حجم مواد نیاز دارید.

وات

به میزان توان آزاد شده دستگاه خشک‌کن وات گفته می‌شود. هر چقدر میزان وات کمتر باشد دستگاه انرژی کمتری مصرف می‌کند، لذا مدت طولانی‌تری را برای گرم شدن و انجام کار خود صرف می‌کند؛ اما واحدهایی که توان بیشتری داشته باشند با سرعت بیشتری گرم می‌شوند. در ضمن نیز از قدرت بیشتری نیز برخوردار می‌باشند؛ اما احتمالا تهیه این نوع دستگاه‌ها بسیار گران است.

سایز و حجم دستگاه

مطمئن شوید که دستگاه میوه خشک‌کنی که خریداری می‌کنید فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. تمام سایز دستگاه بالا به پایین، جلو به عقب و کنار هم را در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که دستگاه اندازه لازم برای چیدن میوه‌ها را دارد.

مواد

اغلب دستگاه‌های میوه خشک‌کن تجاری از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده است که به خوبی با محیط‌های بزرگ فروشگاهی سازگار هستند. در صورتی که به صورت مداوم از دستگاه میوه خشک‌کن استفاده نمی‌کنید یا اینکه بسیار گران است به شما پیشنهاد می‌کنم که دستگاه‌های میوه خشک‌کن از جنس پلاستیکی که قیمت مناسبی دارد را استفاده نمایید.

تایمرها

بیشتر دستگاه‌های میوه خشک‌کن یا یک سوئیچ خاموش و روشن ساده کار می‌کنند این وسیله برای زمان‌هایی است می‌خواهید از نزدیک خشک شدن را کنترل و مدیریت کنید مناسب می‌باشد. از سوی دیگر در صورتی که مواد را داخل دستگاه قرار دارید؛ اما آن را به حال خود رها کنید می‌توانید با تایمری که بر روی دستگاه طراحی شده است در زمان مشخص آن را کنترل و خاموش کنید تا میوه‌های شما به خوبی خشک شوند. البته با بروز شدن تکنولوژی و توسعه روزافزون برخی از دستگاه‌هایی که در بازار وجود دارند قابلیت خاموش شدن خودکار را دارند این کار باعث می‌شود که شما بتوانید در طول شب نیز میوه‌ها را به راحتی خشک‌کنید و استفاده نمایید.

البته نکته بسیار مهمی که هنگام خرید و انتخاب دستگاه میوه خشک ‌کن باید در نظر بگیرید این است که پیش از خرید ابتدا بودجه و نیاز خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید تا یک انتخاب مناسب و خوبی داشته باشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *