گوجه فرنگی خشک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چطور می‌توانید گوجه فرنگی خشک شده داشته باشید و آیا خشک کردن گوجه می‌تواند فواید و خواص قبل را داشته باشد؟
در ادامه با ما همراه باشید.

روش‌های تهیه گوجه فرنگی خشک شده

برای تهیه گوجه فرنگی خشک شده بهتر است حتما از گوجه‌های کاملاً رسیده استفاده کنید.
البته هنگام برش دادن نباید بافت خود را از دست بدهد. به میزانی که نیاز دارید گوجه تهیه کنید و خوب بشویید و آن‌ها را از به دو نیم تقسیم کنید.

گوجه فرنگی‌هایی که برش زدید را بر روی یک سینی پنجره‌ای کنار هم بچینید و سپس آن را در سینی فر قرار دهید و روی گوجه فرنگی‌ها به دلیل خوشمزه‌تر شدن کمی نمک بپاشید.
البته کمی صبر کنید تا نمک آب گوجه را بیرون بکشد بعد گوجه فرنگی‌ها را زیر و رو کنید.
در این مرحله سینی فر را بر روی دمای 60 الی 80 درجه سانتی گراد یا 150 الی 175 درجه فارنهایت به مدت زمان 8 تا 12 دقیقه تنظیم کنید. توجه داشته باشید که باید حتما درب فر باز باشد.

گوجه فرنگی خشک

زمانی که گوجه فرنگی‌ها حرارت دیده‌اند حجم آن‌ها به نصف اولیه خود می‌رسند در این زمان وقت آن رسیده است که آن‌ها را از فر بیرون بیاورید درست است که نرم هستند اما به همان شکل بر روی سینی پنجره‌ای که سرد است قرار دهید تا حرارت آن کاسته شود.
زمانی که گوجه فرنگی‌ها سرد شدند آن‌ها را داخل ظرف‌های استریلیزه قرار دهید و درب آن‌ها را محکم ببندید و ظرف‌ها را داخل یخچال قرار دهید تا خراب نشوند. می‌توانید از دستگاه میوه خشک کن برای تهیه گوجه فرنگی خشک شده استفاده کنید.

نحوه تهیه گوجه فرنگی خشک شده در مدیترانه

روش‌های تهیه گوجه فرنگی خشک شده در کشورهای مدیترانه کاملا طبیعی انجام می‌شود.
در این کشور افراد برای خشک کردن گوجه فرنگی‌ها از انرژی طبیعی که نور خورشید است استفاده می‌کنند و کمتر به سراغ تجهیزات و وسایل صنعتی مانند فر برای خشک کردن گوجه فرنگی می‌روند.

گوجه فرنگی به دلیل وجود قند بالا در برابر نور خورشید باعث می‌شود که به خوبی خشک شود و در دمای 32 درجه سانتی گراد و روزهای خشک و گرم برای این کار بسیار مناسب و مطلوب می‌باشد.

بهتر است گوجه‌ها را که از وسط برش دادید را بر روی پنجره سیمی بچینید تا کمی بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد به این دلیل که جریان هوا به خوبی از زیر آن عبور کند. برای خشک کردن گوجه فرنگی بهتر است به مدت 2 الی 4 روز زمان لازم است که در معرض نور خورشید قرار بگیرد.
البته باید گفت این موضوع بستگی به میزان گرمای هوا دارد هرچه هوا گرمتر باشد طبیعتاً این پروسه کوتاه‌تر می‌باشد.
جایگاه میوه خشک در کشورهای مختلف متفاوت است و از شیوه‌های مختلفی برای تهیه‌ی میوه خشک و گوجه فرنگی خشک شده استفاده می‌کنند.

گوجه فرنگی خشک

نحوه تهیه پودر گوجه فرنگی در آفتاب

برای تهیه پودر گوجه فرنگی در آفتاب بهتر است از مواد زیر استفاده کنید که شامل:

  • گوجه تازه به میزان لازم
  • سه عدد فلفل هندی
  • نمک به دلخواه
  • یک پیمانه فلفل چیلی تازه
  • سینی یا ظرفی مسطح برای خشک کردن

نحوه درست کردن پودر گوجه فرنگی

در ابتدای امر گوجه‌ها و فلفل‌ها را تمیز بشویید. در مرحله بعدی گوجه‌های را به صورت اسلایس شده با ضخامت یک اینچ برش بزنید و آن‌ها را روی سینی یا ظرف مورد نظر که مسطح است کنار هم بچینید. گوجه‌ها را با فاصله از هم قرار دهید تا روی هم قرار نگیرند.
سینی یا ظرف حاوی گوجه فرنگی را در مکانی که آفتاب تابیده شده است قرار دهید تا کاملا خشک شود به مدت دو تا چهار روز زمان می‌برد تا گوجه فرنگی کاملا خشک شود.
چنانچه مکانی که برای خشک کردن گوجه فرنگی‌ها در نظر گرفته‌اید پر از حشرات و پشه است برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل ظرف حتماً روی آن‌ها یک توری پهن کنید.

بعد از فرایند خشک شدن گوجه‌ها ممکن است تا دو روز نرم باشند اجازه دهید که کاملاً خشک شود، زیرا آن‌ها کمی رطوبت دارند زمانی که شما آن‌ها را بر می‌دارید، نمی‌توانید آن کیفیت مطلوب و مورد انتظار را داشته باشید.
برای این که روند خشک کردن گوجه‌ها سریع‌تر انجام شود ورقه‌های گوجه را برگردانید (زیر و رو کنید).

گوجه فرنگی خشک

زمانی که گوجه فرنگی خشک و شکننده شد زمان آن رسیده است که آن را بردارید، زیرا رطوبت کامل خود را از دست داده است. در این مرحله گوجه‌ها را همراه با فلفل‌ها بردارید و در درون دستگاه آسیاب بریزید و پودر کنید.
از مراکز فروش عمده میوه خشک می‌توانید گوجه فرنگی خشک شده را با کیفیتی عالی خریداری کنید.

مصارف پودر گوجه

از پودر گوجه برای مصارف غذایی مختلفی استفاده می‌شود از جمله: رب گوجه فرنگی. پودر گوجه بهترین روش برای صرفه‌جویی در مصرف رب می‌باشد.
زمانی که می‌خواهید از رب استفاده کنید کافی است فقط دو قاشق غذاخوری پودر گوجه را با یک لیوان آب مخلوط کنید تا به اندازه‌ای که نیاز دارید به غذای خود اضافه کنید این روش هم موجب خوشمزه و خوش رنگ شدن غذای شما نیز می‌گردد.
قیمت میوه خشک و گوجه فرنگی خشک شده مناسب است و با تهیه میوه خشک شده و گوجه فرنگی خشک شده می‌توانید از آن‌ها برای مصارف مختلف استفاده کنید.

سس پیتزا

برای درست کردن سس پیتزای کاملا طبیعی شما می‌توانید از یک و نیم پیمانه پودر گوجه و یک دوم قاشق چای خوری از هر کدام از پودرهای سیر، ریحان و آویشن را به پودر گوجه خود که با آب یک دوم لیوان مخلوط کرده‌ایم و داخل ماهیتابه ریختیم تا به جوش آید می‌ریزیم یک قاشق چای خوری شکر نیز به آن اضافه کنید و با یک قاشق مخلوط کنید تا یک سس غلیظ آماده شود.

آب گوجه

برای تهیه آب گوجه بهتر است از دو تا سه قاشق غذاخوری پودر گوجه بعلاوه یک لیوان آب استفاده کنیم و برای تهیه غذای خود مانند سوپ از آن استفاده کنیم.

تهیه سس گوجه

سس‌های گوجه به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و افزودنی بهتر است در صورت امکان مصرف نشوند.
برای این منظور یک چهارم پیمانه پودر گوجه بعلاوه یک دوم پیمانه آب جوش و کمی نمک برای مزه دار کردن آن با هم مخلوط کنید تا یک سس گوجه بسیار خوب و خوش طمع و عطری درست شود.

برای تهیه گوجه خشک اسلایسی از فروشگاه پارسیا پسند با شماره ۰۹۱۳۳۱۰۶۵۳۴ تماس بگیرید و از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت ببرید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *