خشک کردن شلیل

شلیل بیشتر در دو نیمکره شمالی و جنوبی کشت می‌شود. برخی از افراد به دلیل شباهت‌هایی که بین هلو و شلیل وجود دارد این دو را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. اما تفاوت اصلی آن‌ها پرزهایی است که روی سطح هلو وجود دارد. در حالی که شلیل بدون پرز است. شلیل‌ها در رنگ‌های مختلفی هستند از جمله قرمز، زرد، سفید و نارنجی همچنین رنگ شلیل شفاف‌تر از هلو می‌باشد. این میوه سرشار از مواد مغذی نظیر فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین c، بتاکاروتن و پتاسیم است که برای سلامتی بسیار مفید است.

ساده‌ترین روش‌های خشک کردن شلیل

در هنگام خرید شلیل بهتر است که حتما میوه‌های رسیده و تازه را انتخاب کنید. برای این که متوجه شوید که کدام رسیده است با انگشتان خود کمی شلیل‌ها را فشار دهید، با این روش می‌توانید میوه‌های رسیده و آبدار را انتخاب کنید. آن‌ها را کاملا بشویید. سپس پوست تمامی آن‌ها را بگیرید.

در مرحله‌ی بعدی نیز میوه‌ها را نصف کرده و داخل سینی بچینید. سپس روی تکه‌های شلیل را با اسکوربیک یا اسید سیتریک و آبلیمو بریزید. این کار از تغییر رنگ و قهوه‌ای شدن تکه‌های شلیل جلوگیری می‌کند. چنانچه که نیاز داشته باشید نیز می‌توانید از ترکیبات گوگردی نیز استفاده کنید. چنانچه که ناراحتی تنفسی و یا آسم دارید، می‌تواند یک واکنش آلرژیک ایجاد کند که در این صورت هنگام استفاده از اسید اسکوربیک، تنها ¼ آب سرد را به 2 ½ قاشق غذاخوری اضافه کنید. نحوه‌ی برش دادن شلیل‌ها به این صورت است که شما هر نیمه را باید حدوداً شش برش بدهید.

برای خشک کردن شلیل‌ها می‌توانید از سه روش استفاده کنید:

  1. استفاده از دستگاه خشک کن
  2. استفاده از اجاق گاز
  3. خشک کردن زیر آفتاب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. خشک کردن شلیل توسط دستگاه خشک کن

در صورتی که تمایل دارید که در سریع‌ترین زمان ممکن شلیل‌های خود را خشک کنید. ساده‌ترین روش خشک کردن شلیل با استفاده از دستگاه میوه خشک کن است. برای این کار برش‌های شلیل را به صورت جداگانه روی سینی‌ها پهن کنید کاملا دقت کنید که برشی روی دیگری نباشد.

سپس درجه حرارت دستگاه را روی 135 درجه فارنهایت بگذارید و به مدت 12 تا 18 ساعت آن را تنظیم کنید. به مقدار کم روغن روی برش‌های شلیل با برس بکشید سپس میوه‌های خشک را از سینی خشک کن راحت‌تر جدا شود.
در مرحله آخر شلیل‌های خشک شده را از سینی‌های خشک کن جدا کنید. سپس اجازه دهید تا کاملا خنک شوند.

ساده‌ترین روش‌های خشک کردن شلیل

2. خشک کردن شلیل داخل فر

این راهکار می‌تواند بهترین و سریع‌ترین شیوه برای کم کردن آب شلیل باشد. در این صورت اگر از گرمای بالاتر از حد نیاز استفاده می‌کنید یا برش‌های میوه را برای مدت طولانی در فر قرار می‌دهید. احتمال سوختن میوه‌ها زیاد است. برش‌های شلیل را به صورت مجزا روی ورق‌های پخت قرار دهید. مطمئن شوید که آن‌ها روی یکدیگر قرار نگرفته‌اند.

دستگاه فر را در بر روی 150 درجه فارنهایت در کمترین حرارت تنظیم کنید. سپس برش‌های شلیل را بعد از هر ساعت از لحاظ میزان خشک بودن مورد بررسی قرار دهید. از اول تا انتهای فرایند باید در کل 8 ساعت به طول بینجامد.
برای اینکه گردش هوا به خوبی انجام شود می‌بایستی درب فر را نیمه باز بگذارید. میوه‌های خشک را از ورق‌های پخت جدا کنید. منتظر باشید تا برش‌های شلیل کم آب شوند سپس منتظر بمانید تا خنک شوند سپس آن‌ها را داخل شیشه‌های درب بسته نگهداری کنید تا مدت زمان بیشتری بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

3. شلیل خشک کننده آفتاب

میزان درجه حرارتی که برای خشک کردن شلیل نیاز دارید زیر 60 درصد است. شما تنها زمانی می‌توانید از این روش سنتی یعنی خشک کردن شلیل‌ها داخل آفتاب استفاده کنید که در منطقه‌ی شما میزان حرارت به 85 درجه برسد. با این وجود این شیوه خشک کردن حداقل سه برابر بیشتر از سایر روش‌های دیگر به طول می‌انجامد.
در صورتی که در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید در طول روز به اندازه‌ی کافی آفتاب ندارید. خشک کردن میوه‌ها در آفتاب باعث از بین رفتن مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌شود.

چطور شلیل خشک کنیم؟

بعد از اینکه شلیل‌ها را کم آب کردید، اجازه دهید تا آن‌ها کاملا خنک شوند. سپس داخل یک ظرف درب بسته نگهداری کنید. خشک شدن بیش از حد شلیل باعث سفت شدن آن می‌شود به همین علت مراقب باشید که شلیل‌ها را حتما داخل یک ظرف درب بسته یا کیسه زیپ دار قرار دهید.

میوه‌های خشک را به هیچ وجه در مجاورت گرما یا در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید. بهترین میزان حرارت در حدود 65 درجه سانتی گراد است. در صورتی که شرایط جوی منزل شما مرطوب است، بهترین مکان برای نگهداری میوه‌های خشک  شده یخچال است.

در ضمن نیز می‌توانید میوه‌های خشک شده‌ی خود را داخل فریزر نگهداری کنید تا ماندگاری آن دو چندان شود. چند دقیقه قبل از استفاده آن‌ها را از فریزر خارج کنید تا یخ آن ذوب شود و آماده استفاده باشد.

چطور شلیل خشک کنیم؟

مزیت‌های استفاده از شلیل خشک شده

شلیل‌های خشک شده را می‌توانید به عنوان یک تنقلات مفید و مقوی برای میان وعده استفاده کنید. قیمت میوه خشک شلیل مناسب است و از معتبرترین فروشگاه‌های فروش میوه خشک می‌توانید این محصول را تهیه کنید.

میوه‌های رسیده و تازه شلیل را می‌توانید با روش‌ها فوق خشک کنید این کار از هدر دادن و از بین رفتن میوه‌ها جلوگیری می‌کند. با این روش در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کرده‌اید. شلیل‌های خشک وزن کم و فضای کمی را اشغال می‌کنند و شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی جابجا کنید و از آن‌ها به عنوان تغذیه مقوی برای سرکار و یا مدرسه مصرف کنید. در صورتی که شلیل‌های خشک در شرایط مناسب مراقب و نگهداری کنید می‌توانید به در مدت زمان طولانی از آن‌ها استفاده کنید در واقع ماندگاری آن‌ها را بالا ببرید.

خرید شلیل خشک

در صورتی که تمایل دارید که این شلیل خشک خوشمزه را از بازار تهیه کنید می‌توانید با مراجعه به وبسایت فروشگاه پارسیا پسند محصول موردنظر خود را سفارش دهید. سپس درب منزل تحویل بگیرید. اما چنانچه که تمایل دارید به صورت سنتی خرید کنید لازم است که از نزدیک به فروشگاه‌های معتبر و متخصص خشکبار و میوه خشک مراجعه کنید و خرید خود را به صورت حضوری انجام دهید.

قیمت شلیل خشک شده

مسئله‌ای که در مورد میوه خشک وجود دارد این است که به دلیل انجام دادن فرایندهایی که بر روی میوه‌ها صورت می‌گیرد. قیمت میوه خشک در بازار بسیار بالا رفته است، اما همچنان بازار این محصول داغ است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *