خشک کردن توت

با توجه به تنوع توت‌های موجود در بازار برای اینکه بخواهید آن‌ها را خشک کنید محدودیتی وجود ندارد. توت‌ها در رنگ‌های مختلف اعم از سفید، قرمز یا سیاه است که علاوه بر خشک کردن آن‌ها به عنوان چای، شربت، مربا یا آب میوه و حتی برای درست کردن برخی از کنسروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته با توجه به کمبود آب بدن می‌توان از این میوه مغذی و مفید به عنوان یک میان وعده استفاده کرد.

این میوه دارای مزه ی بسیار شیرینی دارد که برای سلامتی بسیار موثر و مفید است. توت همواره در کل دنیا طرفداران زیادی دارد. با توجه به اینکه این میوه را نمی‌توانید به مدت طولانی نگه دارید. بهترین روش تهیه توت سفید خشک شاید خرید از مراکز و فروشگاه‌های فروش میوه خشک باشد، اما یکی از عالی‌ترین روش‌ها برای اینکه بتوانید لذت بیشتری از طعم و خواص این ماده ببرید تا از کمبود آب بدن شما نیز جلوگیری شود، این است که این میوه را خودتان خشک کنید.

روش‌های خشک کردن توت

روش‌های خشک کردن توت عبارت است از:

  1. با دستگاه‌های مخصوص میوه خشک
  2. خشک کردن میوه توسط اجاق گاز
  3. با استفاده از دستگاه مایکروویو
  4. خشک کردن توت در توستر فر
  5. خشک کردن توت در برابر تابش مستقیم آفتاب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

 روش‌های خشک کردن توت

1. با دستگاه‌های مخصوص میوه خشک

پیش از هر اقدامی لازم است که در ابتدا توت‌ها را به خوبی بشویید. سپس داخل آبکش قرار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود. در مرحله ی بعدی به دقت ساقه‌های آن را بگیرید. سپس توت‌ها را روی ورقه‌های خشک کن به صورت یک لایه کنار یکدیگر بچینید. مطمئن شوید که میوه‌ها روی هم قرار نگرفته باشند. در نهایت دستگاه میوه خشک کن را روی درجه مناسب تنظیم کنید و منتظر بمانید 15 الی 24 ساعت تا میوه‌ها کامل خشک شوند. البته بهتر است یک ربع به یک ربع سری به آن‌ها بزنید و وضعیت را چک کنید. بعد از اینکه به میزان دلخواه توت‌ها خشک شدن در این لحظه دستگاه را خاموش کنید.
سپس توت‌ها را خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شوند. در صورتی که توت علاقه مند هستید که توت کاملا خشک باشد می‌بایستی زمانی که داخل دست فشار می‌دهید خرد شود.
سپس توت‌ها را داخل شیشه درب بسته قرار دهید و در جای خنک بگذارید. این میوه خشک برای افرادی که دارای مشکلاتی مانند دیابت یا مرض قند هستند به شدت توصیه می‌شود.

2. خشک کردن میوه توسط اجاق گاز

یکی از دیگر روش‌های خشک کردن توت به صورت سریع به این شکل است که شما می‌توانید توت‌ها را برش دهید. البته این کار کمی سخت است؛ زیرا توت‌ها بسیار نرم و کوچک هستند و زمانی که شما می‌خواهید آن‌ها را نصف کنید ممکن است له شوند این کار را باید با دقت زیاد انجام دهید.

در مرحله ی بعدی توت‌های برش داده شده را روی یک ورقه فر بچینید مراقب باشید که توت‌ها روی یکدیگر قرار نگیرند. سپس فر روی دمای کم بگذارید. مدت زمان قرار گیری توت داخل فر برای اینکه کاملا آب آن گرفته شود بین 6 تا 8 ساعت است. برای اینکه هوا داخل فر گردش داشته باشد درب فر را نیمه باز بگذارید.

3. با استفاده از دستگاه مایکروویو

یکی از دستگاه‌هایی که می‌توانید با آن به راحتی آب موجود در توت را بگیرید مایکروویو است. این روش ممکن است در ابتدای امر با آزمون و خطا باشد، اما برای اینکه بتوانید به هدف مورد نظر خود که خشک کردن توت است، دستیابید می‌بایستی مرتب به آن سر بزنید و بررسی کنید تا توت‌های شما نسوزند. بهتر است که زمانی که از مایکروویو برای خشک کردن میوه‌هایی مانند توت استفاده می‌کنید دستگاه را بر روی درجه یخ زدایی تنظیم کنید.

4. خشک کردن توت در توستر فر

توت‌ها را داخل توستر قرار دهید البته بسته به ظرفیت دستگاه دارد. برای جلوگیری از متراکم شدن توت‌ها بر روی یکدیگر می‌بایستی درب توستر کمی باز باشد. دستگاه را روی دمای کم تنظیم کنید مرتب به توت‌ها نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که سطح آن‌ها خشک شده است. بعد از اینکه از میزان خشک شدن آن مطمئن شدید، آن‌ها از فر خارج کنید و صبر کنید تا در دمای اتاق خنک شوند.

5. خشک کردن توت در برابر تابش مستقیم آفتاب

رعایت اصول بهداشتی در خشک کردن میوه‌ها ضروری است، در صورتی که هیچ کدام از دستگاه‌های بالا در دسترس نداشتید اصلا نگران نباشید می‌توانید توت‌های خود را به راحتی داخل آفتاب خشک کنید البته این روش باعث از بین رفتن خواص میوه شما نیز نمی‌شود و کاملا طبیعی و ارگانیک توت‌های شما خشک می‌شوند این روش یکی از سنتی‌ترین روش‌هایی است که اغلب افراد در منزل خود می‌توانند به راحتی انجام دهند. با این روش خشک کردن توت‌ها حداقل 24 ساعت زمان می‌برد. از معایبی که این روش دارد به همین علت افراد در صدد تولید دستگاه‌ها و با استفاده از روش‌هایی توانستند فرایند خشک کردن میوه‌ها را تسریع ببخشند وجود مشکلاتی از قبیل نبود آفتاب به دلیل آپارتمان نشین شدن افراد بود. زمان بر بودن و سایر دردسرهایی که وجود داشت.

چگونه توت‌های خشک شده را نگهداری کنیم؟

چگونه توت‌های خشک شده را نگهداری کنیم؟

نکته‌ی مهمی که بعد از فرایند خشک کردن توت‌ها بسیار اهمیت دارد این است که برای اینکه بتوانید به طولانی مدت از شش ماه تا یک سال آن مصرف کنید، لازم است تمامی نکاتی که در مورد نگهداری میوه خشک وجود دارد را رعایت کنید.

خنک نگه داشتن میوه‌ها در دمای اتاق

پس از فرایند خشک کردن کامل توت، منتظر بمانید تا میوه‌ها در دمای اتاق شما خنک شوند، سپس توت‌ها را داخل یک ظرف درب بسته بریزید. در صورتی که تمایل دارید که از ظروف پلاستیکی یا کیسه برای بسته بندی استفاده کنید، حتما درب آن‌ها را مهر و موم کنید.

نگهداری ظروف در کابینت

یکی از نکات بسیار مهمی که وجود دارد این است که حتما ظرف میوه خشک را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید مراقب باشید که مکان مرطوب یا خشک نباشد. البته شما می‌توانید در صورت تمایل شیشه توت خشک خود یا هر میوه خشک دیگری را داخل یخچال یا فریزر نیز نگهداری کنید، زیرا دمای سرد تاثیر فوق العاده‌ای بر روی کیفیت میوه‌های شما نیز می‌گذارد.

مصرف میوه خشک‌های یخ زده

زمانی که قصد خوردن میوه‌های خشک شده را دارید اما به دلیل اینکه آن‌ها را داخل فریزر نگهداری می‌کنید یخ زده هستند باید اجازه دهید تا به دمای اتاق برسند، سپس آن‌ها را مورد مصرف قرار دهید. در صورتی که می‌خواهید متوجه شوید که آیا توت‌های خشک شما در وضعیت خوبی هستند یا خیر. می‌توانید با استفاده از حس بویایی و چشایی خود متوجه شوید که قابل استفاده هستند یا خیر. از دیگر راهکارهای موجود می‌توان به ظاهر آن نگاه کرد تا در صورت خراب شدن می‌بایستی آن‌ها را دور بریزید تا مشکلی برای شما به وجود نیاورند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *