میوه انبه خشک

انبه یکی از بهترین میوه‌هایی است که طبع گرمی دارد و بسیار مغذی و مفید است؛ زیرا سرشار از مواد معدنی است که دارای ویتامین و آنتی اکسیدان است. این میوه در کشور آفریقای جنوبی تولید می‌شود و به عنوان بهترین میان وعده در حین انجام کار و یا مسافرت‌ها، همچنین به عنوان تغذیه برای کودکان محسوب می‌شود.

میوه انبه خشک چیست؟

همانطور که می‌دانید میوه انبه خشک از میوه تازه انبه است که در طی فرایندهایی خشک می‌شود و شما می‌توانید برای طولانی مدت آن‌ها را نگهداری کنید. انبه یکی از میوه‌های صادراتی و بسیار با ارزش است که به سایر نقاط جهان صادر می‌شود. این میوه در اثر خارج شدن آب آن و خشک شدن باعث ماندگاری بیشتر می‌شود. میوه انبه خشک یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین میوه‌ها است، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید؛ زیرا باعث یک سری مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی برای شما می‌گردد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید میزان کالری موجود در میوه‌های خشک نسبت به میوه‌های تازه بسیار بیشتر است.

مواد مغذی انبه خشک

ترکیبات میوه خشک انبه سرشار از ویتامین A و سایر مواد مغذی دیگر که باعث تنظیم کردن متابولیسم همچنین به دلیل وجود کلسیم، آهن و ویتامین C موجود در این میوه کمک می‌کند.

در طول روند خشک کردن انبه، ویتامین C موجود در این میوه تا حدودی خاصیت خود را از دست می‌دهد. در ضمن نیز این میوه‌ها ویتامین‌های C محلول در آب نظیر ویتامین‌های حاوی دو گرم فیبر در یک ⅓

پیمانه همچنین حدوداً دارای 30 گرم قند می‌باشد. تنها یک وعده از این میوه‌ها سرشار از قند است که تقریبا 160 کالری دریافت می‌کند، به همین علت متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در خوردن این ماده غذایی زیاد روی نکنید.

خواص انبه خشک شده

خواص میوه انبه خشک

انبه خشک و خواص آن برای بدن فوق‌العاده است، این میوه خشک، حاوی ویتامین B همچنین انرژی زا و باعث کاهش استرس و اضطراب نیز می‌گردد. فیبری که دراین میوه وجود دارد باعث بهتر هضم شدن غذا و بهبود دستگاه گوارش همچنین موثر برای سلامت قلب است. سایر مزیت‌های سلامتی انبه خشک می‌توان به داشتن پوستی شفاف، بالا رفتن گردش خون همچنین تناسب اندام اشاره کرد. این میوه خشک پر خاصیت را از مراکز فروش میوه خشک با قیمت مناسب خریداری کنید.

خواص میوه انبه خشک عبارت است از:

  1. مراقبت از پوست
  2. افزایش گردش خون
  3. تناسب اندام
  4. بهبود دستگاه گوارش
  5. تقویت بینایی
  6. افزایش تراکم استخوان‌ها
  7. بهبود خواب برای خانم‌ها

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. مراقبت از پوست

این میوه خشک به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی بهترین ماده خوراکی برای بهبود التهاب‌ها و ورم‌های پوستی است. همچنین باعث افزایش رشد و تکثیر مجدد و به کاهش میزان چین و چروک، از بین بردن لکه‌های پوستی کمک شایانی می‌کند. با استفاده از این دست از میوه خشک‌هایی که سرشار از مواد غنی معدنی است می‌تواند برای بهبود خاصیت ارتجاعی کمک کند که در نهایت منجر به جوان‌تر شدن شما می‌شود.

2. افزایش گردش خون

انبه خشک به دلیل داشتن آهن برای بهبود و درمان افرادی که از بیماری کم خونی رنج می‌برند بسیار موثر است که در نهایت منجر به افزایش گردش خون در بدن می‌شود.

چگونه انبه را خشک می‌کنند؟

3. تناسب اندام

با از بین رفتن کامل آب موجود در انبه منجر به چگالی بیشتر کالری می‌شود، لذا انبه خشک سرشار از فیبر و کربوهیدرات است که به شما کمک می‌کند تا سریع سیر شوید و دیگر احساس گرسنگی نکنید. به خاطر داشته باشید که هر چه تعداد کالری بیشتر باشد، این میوه‌ها همیشه باید به اندازه مصرف شوند و نبایستی به هیچ عنوان در مصرف آن‌ها زیاده روی داشته باشید.

4. بهبود دستگاه گوارش

اغلب میوه‌های خشک به دلیل داشتن فیبر سبب تحریک حرکت پریستالتیک و کاهش نشانه‌های یبوست و اسهال می‌شوند و در نهایت منجر به متعادل کردن سطح باکتری‌ها در روده‌‌ها می‌‌شوند.

5. تقویت بینایی

انبه خشک شده به دلیل داشتن مواد معدنی و مغذی به نام بتا و کاروتن که به عنوان یکی از آنتی اکسیدان‌های شناخته شده در سطح دنیا است می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی بر روی بینایی شما داشته باشد و باعث کاهش دژنراسیون ماکولا و از بروز آب مروارید جلوگیری می‌کند.

6. افزایش تراکم استخوان‌ها

انبه خشک شده به علت داشتن مواد معدنی و انواع ویتامین‌های می‌تواند منجر به افزایش تراکم مواد معدنی و پایین آمدن خطر پوکی استخوان که در اثر بالا رفتن سن رخ می‌دهد کمک کند.

7. بهبود خواب برای خانم‌ها

انبه خشک شده به دلیل داشتن دوزهای فولات که در اثر اکسید شدن به اسید فولیک به عنوان یک مکمل غذایی ضروری پیش از تولد مصرف می‌شود. این ماده مغذی باعث رشد مناسب مغز و نخاع کودکان می‌شد که باعث جلوگیری از بروز مشکلات و نواقص همراه با رشد کم سیستم عصبی کودک می‌شود.

انبه خشک برای خانم‌ها به ویژه در طول بارداری توصیه می‌شود. این ماده خوراکی به دلیل داشتن کلسیم و آهن باعث تقویت استخوان‌‌ها می‌‌شود که برای خانم‌ها بسیار لازم و ضروری است. همچنین به دلیل وجود آهن در این میوه خشک به افرادی که دچار کم خونی هستند کمک می‌کند.

روش نگهداری انبه خشک شده

چگونه انبه را خشک می‌کنند؟

انبه خشک شده یا سایر میوه‌های دیگر که در بازار وجود دارند. معمولا به صورت صنعتی توسط دستگاه‌های مخصوص با فناوری‌های پیشرفته تولید و بسته بندی می‌شود. اما اگر بخواهیم فرایند تولید این میوه به صورت خانگی را بیان کنیم. بعد از تهیه انبه تازه آن را به صورت مکعبی خرد می‌کنید. سپس می‌توانید در دستگاه‌های خانگی میوه خشک کن استفاده کنید که در بازار موجود است و یا اینکه آن‌ها را داخل یک سینی قرار می‌دهید و مقداری شکر روی آن‌ها می‌پاشید داخل فر با درجه حرارت مناسب به مدت ده دقیقه قرار می‌دهید. سپس آن‌ها را از فر خارج می‌کنید. در صورتی که نیاز باشد که بیشتر خشک شود بایستی مجدد داخل فر قرار بگیرد تا کاملا خشک شود و حالت چیپسی به خود بگیرد. بعد آن‌ها را از فر خارج کنید و کمی صبر کنید تا خنک شوند. سپس داخل شیشه بریزید و در یک مکان خنک و دور از نور یا تابش مستقیم خورشید قرار دهید.

بهترین روش مصرف انبه خشک

خوب است هنگام مصرف انبه خشک شما آن را به عنوان یک میان وعده مناسب و مفید استفاده کنید. این میوه را می‌توانید به غلات یا سالادهای خود اضافه کنید. همچنین برای افرادی که علاقه‌ی زیادی به این میوه مقوی دارند، اما در مکان زندگی آن‌ها انبه به طور طبیعی رشد نمی‌کند بهترین گزینه است.

انبه خشک مناسب چه افرادی است

اصولا انبه خشک برای تمامی سنین و افرادی که فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند اعم از دانش آموزان، سالمندان، خانم‌ها، کارمندان و حتی ورزشکاران بسیار مناسب است. البته باید در نظر داشته باشید که هنگام خرید این میوه‌ها، قند زیادی نداشته باشند و از مواد رنگی در آن‌ها استفاده نشده باشد. برای اینکه مطمئن باشید بهتر است که خودتان در منزل اقدام به تهیه میوه خشک کنید یا اینکه حتما از فروشگاه‌های معتبر و با سابقه خرید خود را انجام دهید.

قیمت خرید انبه خشک

همانطور که می‌دانید انبه تازه نسبت به سایر میوه‌های دیگر قیمت بالاتری دارد، که البته با خشک کردن آن نیز قیمت آن نیز دو برابر می‌شود، اما به دلیل داشتن خواص بی نظیر انبه خشک حبه نباید از خوردن آن اجتناب کرد. شما می‌توانید این میوه را در منزل خود خشک کنید تا مقرون به صرفه‌تر باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *