تاریخچه میوه خشک شده

میوه خشک شده، میوه‌‎ای است که به ‎طور طبیعی، از طریق خشک شدن به واسطه‌‎ی خورشید و یا از طریق استفاده از خشک کن‎‌های مخصوص و دستگاه‌‎های پیشرفته حذف می‌شود. برای تولید میوه خشک باید استانداردهای لازم به‌ درستی رعایت شود تا خواص میوه‌‎ی تازه از بین نرود. تولید میوه خشک در اصفهان طبق استانداردهای جهانی تولید می‌شود و طعم و مزه‌ی منحصر به فردی دارد.

میوه خشک دارای پیشینه‌‎ی طولانی است و قدمت استفاده از خوراکی خوشمزه‎‌ی میوه خشک به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد.
میوه خشک طعم و مزه شیرینی دارد و ارزش غذایی و عمر مفید آن طولانی است.

امروزه مصرف میوه خشک، بسیار زیاد شده است و افراد زیادی از خواص و ارزش غذایی میوه خشک آگاهی پیدا کرده‎‌اند.
میوه‌‎های خشک شده شامل کشمش‌ها هستند و به دنبال آن خرما، آلو، انجیر، زردآلو، هلو، سیب و گلابی طرفدارن زیادی دارند. حقایقی در مورد کشکش نشان می‌‎دهد که مصرف آن برای همه‌ی افراد و در رده‎‌های سنی مختلف مناسب است.

تولید میوه خشک در اصفهانخرما و کشمش به ‎عنوان میوه‌‎های خشک سنتی شناخته شده‎اند که در نور خورشید یا خشک کن‎‌های تونل بادی گرم تهیه می‌شوند.
در روند تولید برخی از میوه‌‎ها مانند زغال اخته، گیلاس، توت فرنگی و انبه از شیرین کننده‌ها به‌ عنوان شربت قبل از خشک شدن استفاده می‌‎کنند. میوه خشک استوایی در اصفهان از میوه‎‌های خشک پرطرفدار است.
برخی از محصولات نظیر کیوی، آناناس و … میوه‌‎‎های خشک شده‎‌ی خوشمزه‌‎ای هستند که به صورت حبه‎‌ای و یا به‌ صورت ورقه‎‌های نازک تهیه و تولید می‌‎شوند. ممکن است بعضی از شرکت‎‌های تولیدی‌، از مواد قندی برای طعم ‎دار کردن میوه‌‌های خشک استفاده کنند که می‎‌توانیم با توجه به ذائقه و سلیقه‌‎ای که داریم، میوه خشک دلخواه خود را سفارش دهیم.

میوه های خشک شده ارزش غذایی میوه‎‌های تازه را به خوبی حفظ می‎‌کنند.
محتوای مواد مغذی مختلف در میوه‎‌های خشک شده متفاوت، نشان‎‌دهنده‌ی ضرورت وجود انواع میوه خشک در برنامه‌ غذایی است.
میوه‌های خشک سنتی مانند انجیر، خرما، زردآلو و سیب جزء رژیم‌های غذایی مدیترانه است و قدمت مصرف آن‎‌ها به سده‌‎های قبل بر می‎‌گردد.
کشت زودرس آن‎‌ها در منطقه خاورمیانه و در بخش‌‎هایی از عراق مدرن، ایران، سوریه، جنوب غربی ترکیه و شمال مصر رایج بوده است.
خشک کردن اولین شکل نگهداری از مواد غذایی بوده است.
هنگامی ‎که انگور، خرما و انجیر از درخت می‌‎افتادند و زیر نور خورشید به‌ طور طبیعی خشک می‌شدند، شکارچیان اولیه به مرور متوجه شدند که این میوه‎‌های خشک شده، شکل خوراکی دارند و قابل خوردن هستند.

میوه خشک | پارسیا پخشقدیمی‌ترین دستور العمل نوشته شده در مورد میوه‎ه‌ای خشک شده در بین النهرین کشف شده است که به حدود 1700 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد.
در این اسلب‌‎های خاک رس که به زبان مردم بابل است، رژیم‎‌های غذایی مبتنی بر دانه‌های مقوی  (جو، ارزن، گندم)، سبزیجات و میوه‌‎های خشک مانند خرما، انجیر، سیب خشک شده و کشمش اطلاعاتی نوشته شده است.
در تمدن‎‌های اولیه از خرما و کشمش به‎ عنوان شیرین کننده استفاده می‎‌کردند.
در این کتیبه‎‌ها نوشته شده است که از میوه‌‎های خشک شده برای تهیه‎‌ی نان استفاده می‎‌کردند که بیش از 300 دستور غذا، از نان جوی ساده برای کارگران تا افراد دیگر، کیک‎‌های طعم ‎دار با عسل برای کاخ‌‎ها و معابد وجود داشته است.
بعضی از دستور العمل‌‎ها بسیار دقیق و دارای مواد ارزشمندی هستند. این نشان می‌‎دهد که در گذشته هم استفاده از میوه خشک رواج داشته است و برای طبخ خوراکی‎‌های مختلف از میوه‌‎های خشک شده استفاده می‎‌کردند.

بیش از 5،000 سال پیش در بین النهرین خرما یکی از اولین درختانی بود که کشت شد و پس از آن کشت خرما در آن منطقه رواج پیدا کرد. خرما یکی از ارزان ‎ترین غذاهای اصلی بود و در آن زمان هم از ارزش غذایی خرما مطلع بودند.
در آثار و معابد آشوری و بابلی این ماده‌‎ی غذایی ارزشمند به خوبی ثبت شده است.
امروزه هم خرما از خوراکی‌های مقوی است که مصرف آن توسط متخصصان توصیه می‌شود. پخش عمده میوه خشک به سراسر کشور و فروشگاه‌‎های معتبر، دسترسی ما به انواع میوه خشک را راحت کرده است.

روستاییان در بین النهرین خرما را خشک می‎‌کردند و به ‎عنوان شیرینی می‎‌خوردند.

میوه خشک | پارسیا پخشخرماهای خشک شده نرم، خشک و تازه بودند. مسافران از خرما برای تجدید انرژی و خوارکی مفید در برابر خستگی بین راه استفاده می‎‌کردند.

در یونان، انجیر‎ها به راحتی رشد می‎‌کردند و به ‎طور کلی از نظر فقیر و ثروتمند انجیر اهمیت بالایی داشت.
اولین بار در قرن چهارم قبل از میلاد در ارمنستان و مناطق شرقی مدیترانه استفاده از انگور آغاز شد و جمع آوری انگور برای تهیه‎‌ی کشمش رواج پیدا کرد.

کشمش‌‎ها در زیر نور خورشید در بیابان تولید می‌شدند.
به سرعت تولید کشمش در سرتاسر شمال آفریقا از جمله مراکش و تونس گسترش یافت.
دانشمندان و مصری‌‎ها به علت محیط مناسب برای خشک شدن انگور زیر نور خورشید، افراد را به تولید کشمش تشویق می‎‌کردند.
مردم برای ذخیره‌سازی کشمش آن‎‌ها را در کوزه‎‌ها می‌‎گذاشتند و هزاران نفر کشمش‎‌ها را در معابد مختلف تقسیم می‎‌کردند.
مردم هم‎چنین از کشمش برای تهیه‌ی نان و شیرینی‎‌های مختلف استفاده می‎‌کردند. این سنت پس از گذشت سال‎‌ها، هم‎چنان ادامه ‎دار است و امروزه هم برای مزه ‎دار کردن نان‎‌ها و شیرینی‎‌های مختلف از کشمش استفاده می‌شود.
این میوه‌ها از طریق یونان و خاورمیانه به ایتالیا پخش شد.
رومی‎‌های باستان در سطوح مختلف جامعه، میوه‎‌های خشک را در مقادیر چشمگیر و به‎ عنوان بخش مهمی از وعده‌‎های غذایی، همراه با زیتون می‎‌خوردند.

میوه خشک | پارسیا پخشنان‌‎های تهیه شده با کشمش و خرما به صورت تکه شده برای وعده‌‎ی صبحانه رواج داشت.
هم‌چنین مصرف این نان‎‌ها با غلات، لوبیا و شیر طرفداران زیادی داشت.
در دوران کهن، کشمش‎‌ها به قدری ارزشمند بودند که از قلمرو غذایی فراتر رفته و به ‎عنوان پاداش برای ورزشکاران موفق در نظر گرفته می‌‎شدند.
با نگاهی به تاریخچه‎‌ی میوه خشک متوجه می‌شویم که از گذشته ارزش غذایی انواع میوه‎‌های خشک شده برای افراد جامعه به خوبی شناخته شده بود، همان‌ طور که امروزه مصرف میوه خشک در بین مردم بسیار متداول شده است.

راه‌‎های دسترسی به خرید میوه خشک بسیار راحت است، خوشبختانه با فروش عمده میوه خشک در اصفهان و سراسر کشور و توزیع آن به فروشگاه‎‌های مختلف و سوپر مارکت‌‎ها ما به آسانی می‌توانیم از فروشگاه‎‌های معتبر و خواروبار فروشی‌‎ها میوه خشک دلخواه خود را خریداری کرده و از مصرف آن لذت ببریم.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *