خوراکی خوشمزه‎ی میوه خشک

اکثر ما رژیم غذایی نادرستی داریم و اکثرا مواد غذایی با کالری بالا اما با ارزش غذایی پایینی را مصرف می‌کنیم و به خوردن انواع فست فود‌ها، آبمیوه‌ها و شربت‎‌های که بسیار شیرین هستند و خوراکی‌های چرب و ناسالم اعتیاد پیدا کرده‌ایم.

کسلی، بی‌حوصلگی، استرس، نامنظم بودن خواب و بسیاری از علائم دیگر به‌دلیل پیروی از برنامه ‎غذایی نادرست است.
بنابراین برای تضمین سلامتی و پیشگری از بیماری‎‌های بسیاری که گریبان‌گیر ما هستند باید چاره‌‎ای بیاندیشم.
با تغییرات کوچک در رژیم غذایی و جایگزین کردن مواد غذایی سالم و انواع میوه‎‌های تازه و خشک و مصرف سبزیجات به‌طور منظم، شاهد تحولات عظیمی در زندگی خواهیم شد.
این تغییرات کوچک را می‎توانیم از میان وعده‎ها شروع کنیم. اکثر افراد شاغل سرکار و خانواده‎‌ها از میان وعده‎‌های مضر مثل چیپس، پفک و تنقلات مضر استفاده می‎کنند که نه تنها برای سلامتی مفید نیستند، بلکه به ایمنی و سیستم بدن آسیب می‌‎رسانند.
بهتر است میوه‌‎های خشک را جایگزین تنقلات مضر کنیم. انواع میوه‎‌های خشک نظیر سیب خشک شده، به، آلو و … سرشار از مواد مغذی و انواع ویتامین‌‎ها هستند که انرژی و نیروی از دست رفته‎‌ی بدن را جبران کرده و ما را برای ادامه‎‌ی فعالیت روزانه، آماده می‌‎کنند.

میوه خشک | پارسیا پخشافراد شاغل با توجه به درگیری‌های زیادی که دارند و با کمبود وقت روبه ‎رو هستند، شاید فرصت خرید میوه خشک را پیدا نکنند، فروش آنلاین میوه خشک در اصفهان شرایط بسیار خوبی را برای شاغلین فراهم کرده است، به‌ طوری که کارمندان می‎‌توانند به راحتی میوه خشک دلخواه خود را به‌ صورت آنلاین خریداری کنند و هنگام خستگی و در طول روز با خوردن تنها چند عدد میوه خشک، انرژی خود را تامین کنند.

خشک کردن میوه یک راه خلاقانه برای حفظ غذا و استفاده از میوه‌‎های خانگی است. از 4000 سال قبل از میلاد در بین النهرین، از خشک کردن برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‎‌کردند.
پخش عمده میوه خشک به سراسر کشور باعث شده است، در سوپرمارکت‌‎ها و فروشگاه‎‌های معتبر، انواع میوه‌‎های خشک را به سادگی تهیه کنیم.
برخی از معایب و مزایای میوه خشک به شرح زیر هستند:

مزایا

1) با توجه به کم بودن میزان آب میوه‌‎های خشک شده، عمر مفید بیشتری نسبت به میوه‌‎های تازه دارند. خشک کردن رطوبت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌‎دهد.

2) اندازه جمع و جور و بسته‌‎بندی‌‎های کوچک میوه‎‌های خشک شده، حمل آن‎ها را در همه جا آسان کرده است. به راحتی می‎‌توانیم چند عدد میوه خشک را داخل جیب، کیف و … بگذاریم و در هنگام پیاده‌‎روی، سرکار، در مترو، تاکسی، اتوبوس و … بخوریم.

میوه خشک | پارسیا پخش

3) میزان آب کاهش یافته در میوه‎‌های خشک شده، میزان کالری آن‎ها را بیشتر می‎‎کند.
این باعث می‎‌شود که میوه‌‎های خشک شده یک میان وعده‎‌ی عالی برای گروه‎‌های سنی مختلف باشد.

4) اگرچه اندازه‌‎ی میوه‌‎های خشک شده در طول فرایند خشک شدن تغییر می‎‌کند، اما میوه‌‎های خشک، ویتامین‌‎ها و مواد معدنی موجود در میوه‎‌های تازه را به خوبی حفظ می‌کنند.

5) میوه‌‎های خشک شده منبع خوبی از فیبر می‎‌باشند که با کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‎‌های قلبی عروقی و چاقی همراه هستند.

معایب

1) خشک کردن میوه‌‎های تازه می‎‌تواند باعث از بین رفتن برخی ویتامین‌ها، به خصوص میزان ویتامین C شود.

2) در مصرف میوه‌‎های خشک نباید زیاده‌‎روی کنیم، زیرا مقدار متمرکز کالری میوه‎‌های خشک شده زیاد است. یک فنجان میوه تازه برابر ¼ فنجان میوه خشک است.

3) به یاد داشته باشید که در فرآوری برخی از میوه‌‎های خشک، میزانی مواد قندی و افزودنی اضافه می‌شود که محتوای کالری آن را افزایش می‌دهد.
اگر نگران وزن خود هستید، بهتر است در مصرف میوه‌های خشک احتیاط کنید و هنگام خرید، به افزودنی‎‌های میوه خشک که بر روی بسته‌‎بندی آن‎ها درج شده است توجه کنید.
بسیاری از کارخانه‎‌ها برای تولید میوه خشک از افزودنی‌ها و شکر استفاده نمی‌کنند، برای مثال تولید میوه خشک در اصفهان با اصول استاندارد و با استفاده از تجهیزات پیشرفته تولید می‌‎شود.

میوه خشک | پارسیا پخشبعضی از افراد مایل هستند که میوه‎‌های اضافی در خانه را خشک کنند، اما چگونه می‌‎توان در خانه میوه‎‌ها را خشک کرد؟

برای خشک کردن میوه در خانه، باید از چند قانون ساده اما مهم پیروی کنیم.

میوه‌‎های مناسب را انتخاب کنید، میوه‌‎های نرسیده فاقد عطر، طعم و رنگ هستند، میوه‎‌هایی هم که بیش از حد رسیده باشند برای خشک کردن مناسب نیستند. قبل از استفاده، میوه‎‌ها را بشویید و تمیز کنید، برای خشک شدن بهتر میوه‌‎ها، لازم است آن‌‎ها را به اندازه‎‌های یکسان تکه کنید. دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتی‌گراد) برای خشک کردن انواع میوه‎‌ها دمای مناسبی است.
میوه خشک را می‌‎توانیم برای 6 تا 12 ماه نگهداری کنیم. برای نگهداری از میوه‎‌های خشک شده بهتر است از ظروف شیشه‌‎ای و یا هر ظرف درب‎ دار دیگر استفاده کنیم و آن‎ها را در یک محل سرد، تاریک و خشک نگهداری کنیم.
بوی نامطبوع و تغییر رنگ از نشانه‌‎های فاسد شدن میوه‌‎ی خشک شده است که در صورت دیدن این علائم بهتر است از خوردن میوه خشک خودداری کنیم.
میوه‌‎های خشک با طعم خوشمزه و منحصر به فردی که دارند، برای هر ذائقه و سلیق‌ه‎ای مناسب هستند.
متخصصان به مادران توصیه می‎‌کنند که میوه خشک را در رژیم غذایی کودکان قرار دهید، زیرا میوه خشک برای استحکام و رشد کودکان گزینه‎‌ی بسیار مناسبی است.
از طرفی خوراکی خوشمزه‌‎ی میوه خشک، مورد علاقه‌‎ی بسیاری از کودکان است و از خوردن آن لذت می‎‌برند. مادران می‎‌توانند با به کار بردن کمی خلاقیت، با میوه خشک انواع کیک‎‌ها و دسرهای خوشمزه را تهیه کنند و به‎ عنوان یک عصرانه‎‌ی خوشمزه و مفید با اعضای خانواده میل کنند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *