روش خشک کردن میوه

میوه یکی از پر خاصیت‌ترین مواد غذایی است که هر انسانی روزانه باید از آن مصرف کند و تنوع زیادی در انواع و اقسام آن وجود دارد.
طعم و مزه‌های متفاوتی برای میوه‌ها وجود دارد که در بیشتر موارد بستگی به مزاج هر فردی دارد که کدام طعم را بیشتر بپسندد. در سال‌های اخیر سلیقه افراد تغییرات زیادی را به خود دیده است و به همین خاطر در مصرف مواد مغذی سهل انگاری‌های زیادی می‌شود.
در اصل باید این مطلب را مورد ارزیابی قرار داد که برای بهتر شدن مصرف میوه چه کار‌هایی می‌توان انجام داد. همان طور که بیان شد خشک کردن میوه یکی از فاکتور‌هایی است که می‌تواند لذت بهتری برای خوردن آن ایجاد نماید.

میوه خشک را از دست ندهید

میوه خشک که به تازه گی به جمع خشکبار پیوسته و طرفداران زیادی را نیز به خود جلب کرده است و مصرف آن به نوعی بهتر از میوه‌های طبیعی است که در بازار وجود دارد.

  • نکته:

یکی از نکاتی که در رابطه با میوه خشک باید بیان کرد مزیت‌های آن و همین طور صرفه جویی در مصرف میوه است.
گاهی اوقات پیش خواهد آمد که میوه‌هایی از قبل داخل یخچال نگهداری می‌شوند و امکان این که بعد از مدتی که مصرف نشدند دور ریخته شوند به همین خاطر برای این که میوه‌ها از بین نروند و در نهایت سر از سطل زباله در نیاورند باید آن‌ها را به شکل دیگری درآورد و مصرف کرد.

خشک کردن توت فرنگی یکی از حالت‌های تغییر میوه طبیعی خشک کردن آن است که روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد. کودکان بخش عظیمی از این مسئله را تشکیل می‌دهند به همین خاطر مصرف سرانه میوه برای کودکان بسیار کم شده است در صورتی که خوردن میوه برای کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بدن را غنی از ویتامین‌های موجود خواهد کرد. با خرید میوه خشک از مراکز و فروشگاه‌های معتبر فروش میوه خشک این موادغذایی مفید و پر خاصیت را وارد رژیم غذایی کودکان خود کنید.

روش نگهداری از میوه

میوه یکی از مواد خوراکی است که دارای آب زیادی خواهد بود بنابراین میزان فساد و یا از بین رفتن میوه به شدت بیشتر خواهد بود.
گندیده شدن و پلاسیدن میوه از رطوبتی است که در داخل میوه وجود دارد و باعث می‌شود که بعد از مدت زمانی که از آن استفاده نشد در داخل بگندد و از بین برود و دیگر قابل به مصرف نباشد.
هنگامی که میوه آب زیادی را در خود جای داده است و امکان از بین رفتن آن وجود دارد باید قبل از این که میوه از بین برود آن را خشک کرد یکی از ترفند‌هایی که باعث می‌ شود میوه از بین نرود خشک کردن است.

البته روش‌های خشک کردن میوه به صورت‌های گوناگونی است که برای هر روش نیز مزایا و معایب خاص آن روش موجود است.

چند روش‌ خشک کردن میوه

  1. خشک کردن میوه در آفتاب
  2. خشک کردن میوه در سینی و خشک شدن به وسیله هوا
  3. خشک کردن میوه با مایکروویو
  4. خشک کردن میوه با یخ زدن آن

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. خشک کردن میوه با آفتاب

یکی از راحت‌ترین فاکتور‌هایی که برای خشک کردن میوه از آن بهره برده می‌شود و یکی از ابتدایی‌ترین روش‌هایی است که از آن استفاده می‌شود خشک کردن میوه در زیر نور آفتاب است. در کلیه‌ی روش‌های خشک کردن، رعایت اصول بهداشتی در خشک کردن میوه‌ها باید به شیوه‌ایی صحیح رعایت شود.
یکی از فاکتور‌های دیگری که برای خشک کردن میوه با نور آفتاب وجود دارد میزان کم هزینه بودن آن است و شرایط خاص و هزینه زیادی را نمی‌طلبد.
مصرف انرژی که همان نور خورشید است به صورت رایگان در اختیار انسان قرار داده شده است.
در اصل جریان نور خورشید به همراه جریان هوا دو فاکتوری است که تاثیر زیادی در خشک کردن میوه دارد و روند آن را آسان‌تر خواهد کرد.
نکته‌ای که در طرز تهیه میوه خشک با نور خورشید وجود دارد میزان زمانی است که برای این کار باید در نظر داشت.
خشک کردن میوه به این سبک باعث می‌شود که مدت زمان طولانی‌تری را برای به دست آوردن نتیجه صبر کرد.

خشک کردن توت فرنگی

معایب خشک کردن میوه با نور خورشید

  • طولانی شدن فرایند خشک کردن میوه
  • درجه نور خورشید در روز‌های متفاوت
  • دریافت نور کم از خورشید در هر روز به شکل متفاوت

با این همه یکی از طبیعی‌ترین روش‌ها روش خشک کردن میوه با نور خورشید است. که تمامی رطوبت میوه گرفته می‌شود و تنها میوه با ساختار بدون آب باقی می‌ماند.

2. خشک کردن در سینی با دستگاه‌های مدرن

یکی از روش‌های نوینی که برای خشک کردن میوه در نظر گرفته شده است به کار بردن دستگاه میوه خشک کن است که دارای سینی‌های زیادی است و این سینی‌ها می‌توانند از صفحه‌های عایق بندی شده‌ای برخوردار باشند. این صفحه‌ها به صورت یک حصار دور تا دور سینی دستگاه را خواهد گرفت.

زمانی که برای خشک کردن میوه در این روش به وجود می‌آید بسیار کم است و مدت زمان زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد زیرا درجه حرارت تو دمایی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود در دست انسان خواهد بود و به راحتی می‌توان آن را کم و زیاد کرد و بعد از دو الی سه ساعت و گاهی نیز کمتر از این مدت میوه خشک به راحتی آماده می‌شود. خاصیت میوه خشک بسیار زیاد است، با خشک کردن انواع میوه با کمک دستگاه‌های میوه خشک از فواید و خاصیت‌های آن بهره‌مند شوید.

3. خشک کردن میوه با یخ زدگی

یکی از روش‌های دیگر برای این کار منجمد کردن میوه خواهد بود که بعد از این که میوه به حد انجماد رسید می‌توان آن را در حرارت کم قرار داد تا آرام آرام خشک شود.
یکی از مزیت‌هایی که در این روش موجود است میزان گوشتی ماندن میوه خواهد بود در بیشتر موارد میوه‌های خشک بسیار خشک و ترد می‌شوند و حالت گوشتی به خود ندارند و در اصل نرمی آن‌ها از بین می‌رود.
اما در این روش میزان آبی که از میوه گرفته می‌شود بسیار کمتر است و حالت نرم‌تری را به خود اختصاص خواهد داد این حالت نرم‌تر برای افرادی که تمایلی به مصرف میوه خشک و ترد ندارند را دارا خواهد بود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *