مصرف انواع میوه خشک

میوه خشک، مزایایی دارد که می‌توانیم از آن برای سفر در دل طبیعت و کوهنوردی که الزاماً بایستی کوله پشتی خود را سبک و کم حجم کنیم، استفاده نماییم؛ چرا که میان وعده‌ای است سالم و مقوی که برای رفع گرسنگی سودمند است.
کوهنوردان و بَک­پَکِر‌ها لازم است کوله پشتی خود را هرچه بیشتر فشرده کنند، از این رو آجیل و میوه خشک می‌­تواند گزینه مناسبی برایشان باشد. در این صورت، حتی اگر به مدت طولانی غذای کامل مصرف نشود، با مصرف مواد مغذی، کالری و ویتامین بدن تامین می‌­شود و می‌تواند سلامت جسم و ذهن را تقویت کند. یکی دیگر از مزایای مصرف انواع میوه خشک این است که می‌­توانیم به مدت طولانی آن را نگهداری کنیم و خارج از فصل آن مصرف کنیم.

میوه خشک می‌­تواند جایگزین مناسبی برای مصرف چیپس و پفک برای کودکان و نوجوانان باشد که علاوه بر تفنن و سرگرمی، سالم و دلپذیر است. اگر در مصرف مواد غذایی کودکانمان سهل انگاری کنیم، علاوه بر جسم ضعیف، ذهنی ناکارآمد خواهند داشت؛ بنابراین قبل از مصرف هر ماده خوراکی لازم است فواید و مضرات آن را بدانیم. لازم است میوه خشک با کیفیت و مرغوب را از مراکز فروش میوه خشک تهیه کرده و به صورت منظم در برنامه‌ی غذایی کودکان قرار دهیم.

روش های خشک کردن میوهعلی­رغم همه خواص میوه خشک متخصصان توصیه می‌­کنند در شرایط عادی و نرمال، روزی 2 وعده میوه تازه مصرف شود؛ زیرا مهم‌­ترین وجه تمایز میوه خشک با میوه تازه، تبخیر آبی است که حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی است.

همانطور که دین مبین ما اسلام و بزرگان توصیه کرده‌اند همیشه جانب اعتدال و میانه روی را رعایت کنیم، بنابراین لازم است در مصرف میوه خشک نیز، به این توصیه عمل نماییم و جانب اعتدال را پیش بگیریم. در این جا ما شرایط مصرف میوه خشک و تفاوت آن با میوه تازه را برای شما عزیزان روشن می­‌کنیم.

سیب: اگرچه سیب تازه و طبیعی حاوی قند ضروری برای بدن انسان است، اما خشک شده آن غیر ضروری است، چرا که حاوی قند بیشتری است.

زردآلو: برای حفظ ظاهر زردآلو و رنگ نارنجی از دی اکسید گوگرد استفاده می‌کنند. گاز دی اکسید گوگرد در بعضی مواقع به عنوان نگهدارنده مواد خشک، به ویژه میوه­‌های خشک استفاده می‌­شود؛ چرا که ظاهر میوه را خوب حفظ می‌کند؛ بنابراین زردآلو اگر به طور طبیعی خشک شود، به رنگ قهوه­ای در می‌آید و نمی‌تواند طراوت و رنگ طبیعی خود را حفظ کند.

آلبالو: مزه ترش برخی از آلبالو خشک‌هایی که در بازار وجود دارند، متاسفانه غیر طبیعی است و علت آن، اضافه کردن انواع مواد شیمیایی به آن­‌ها است.

نارگیل: نارگیل خشک شده، سرشار از کالری است که در مصرف آن باید احتیاط کنیم. نارگیل طبیعی حاوی چربی‌­های اشباع شده سالم است که کلسترول خون را مدیریت می‌­کند.

انجیر: انجیر خشک نسبت به تازه آن، حاوی کالری بیشتری است که در میزان مصرف آن باید دقت کنیم. انجیر خشک و دنیایی از خواص بی‌شمار آن را دست کم نگیرید.

هلو و آناناس: هلو و آناناس خشک شده قند بسیار بالایی دارند که در میزان مصرف آن باید احتیاط کنیم.

کشمش: کشمش خشک شده حاوی میزان بالایی از دی اکسید گوگرد است.

راه نگهداری از میوه‌های خشک

روش­‌های طبیعی و صنعتی خشک کردن میوه

روش‌­های مختلف خشک کردن میوه، اثرات متفاوتی بر روی مواد مغذی میوه خشک دارد. روش خانگی یعنی پهن کردن میوه‌ها در جلوی آفتاب موجب از بین رفتن ویتامین C و برخی دیگر از مواد مغذی میوه خشک می‌شود. برخی دیگر جهت تسهیل فرآیند خشک کردن و کشتن میکروب‌­ها، ابتدا مدتی میوه‌ها را می‌جوشانند یا بخار می‌­دهند. این کار باعث حفظ تیامین (ویتامین B1) و پیش ساز ویتامین A در میوه‌­ها می‌شود؛ اما ویتامین C را کاهش می‌­دهد.

برخی دیگر پیش از شروع خشک کردن میوه، از دی اکسید سولفور استفاده می‌­کنند که این کار به حفظ ویتامین A و C کمک می‌­کند؛ اما ویتامین B1 را از بین می‌­برد. در صنعت معمولا از دستگاه میوه خشک کن با هوای داغ برای این کار استفاده می‌­شود. خشک کردن با دمای بالا موجب کاهش کیفیت پروتئین و سبب اختلال در هضم پروتئین میوه‌ها توسط بدن می‌شود.

بنابراین، خشک کردن میوه همانطور که خالی از لطف نیست، در عین حال خالی از نقص هم نیست. مهم‌ترین اثر منفی آن، کاهش و یا حذف برخی ویتامین‌ها، مثل ویتامین C و اسیدفولیک است.
مهم‌ترین اثر مثبت آن، سبک و کم حجم بودن برای سفر و مسافت‌­های طولانی و نیز لذت بردن از آن در فصول مختلف است. شایان ذکر است که تمام تغییرات در میوه­‌های خشک، مضر نیستند و بعضاً، اثرات ویژه­‌ای دارند که در تازه آن‌­ها کمتر است. به عنوان مثال، آلوی خشک، اثر ملینی بیشتری نسبت به آلوی تازه دارد.

نکاتی درباره خرید میوه­‌های خشکتوت خشک نیز به همین صورت است. میوه­‌های خشک به دلیل کاهش حجم میوه، مقدار این مواد مغذی در آن بیشتر می‌­شود و به دلیل دارا بودن فیبر، آهن، سلنیوم و پتاسیم بالا، برای افراد دچار کمبود این مواد سودمند هستند. به علت آنکه خشک کردن موجب از بین رفتن مقادیر زیادی از مواد مغذی دیگر، مثل ویتامین C و اسید فولیک و افزایش درصد انرژی و قند در میوه‌ها می‌­شود، مصرف میوه تازه، بیشتر توصیه می‌­شود.

نکاتی درباره خرید میوه­‌های خشک

روشن است که هنگام خرید هر محصول خوراکی بسته‌بندی‌شده، از جمله میوه­‌های خشک باید به پروانه ساخت وزارت بهداشت، نشان استاندارد و تاریخ تولید و مصرف درج شده، توجه کنیم.
خشک کردن میوه در برخی کشورها رایج بوده است. خرما، انگور، زردآلو، انجیر، سیب، هلو و گلابی جزو میوه‌هایی بودند که قدیمی‌ها با خشک کردن آن‌­ها، مدت ماندگاری­شان را بالا می‌­بردند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *