مزایای میوه خشک

میوه خشک از همان میوه‌های تازه‌ای تهیه می‌شود که با از دست دادن آب میوه خشک می‌شوند و می‌تواند به عنوان یک میان وعده و تنقلات مفید مورد استفاده قرار بگیرد. میوه‌های تازه هنگامی که خشک می‌شوند ارزش غذایی خود را نیز حفظ می‌کنند به همین علت می‌توانند از برای بدن بسیار مقوی و مفید باشند. از متداول‌ترین میوه‌های خشک می‌توان به کشمش، زردآلو، خرما، انجیر اشاره کرد.

امروزه انواع مختلفی از میوه‌ها چه ایرانی چه خارجی مانند آناناس، زغال‌اخته، پرتقال، کیوی، سیب، موز، انبه و غیره در بازار فروش میوه خشک موجود است.

مزایای میوه خشک

مزایا استفاده از میوه خشک عبارتند از:

  1. افزایش سیستم ایمنی بدن
  2. تقویت سیستم گوارش
  3. ضد پیری
  4. درمان کم‌خونی
  5. تقویت سلامت قلب
  6. تناسب‌اندام
  7. درمان افسردگی
  8. تقویت سلامت قلب
  9. بهبود مشکلات یبوست
  10. مبارزه با پوکی استخوان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

مزایا استفاده از میوه خشک

1. افزایش سیستم ایمنی بدن

همانطور که می‌دانید میوه خشک غنی از مواد مغذی است که برای سلامتی بسیار مفید و موثر است. میوه‌های خشک‌ شده سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم، فولات و پتاسیم است. همچنین میزان آنتی‌اکسیدان‌های میوه خشک بسیار بالا است که برای تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. با توجه به اینکه میوه‌های خشک به دلیل داشتن ترکیبات ضد سرطان از رشد سلول‌های تومور در بدن جلوگیری می‌کند.

2. تقویت سیستم گوارش

با توجه به فیبر موجود در میوه‌های خشک مصرف این ماده با ارزش به بهبود هضم غذا کمک می‌کند باعث سالم ماندن روده و معده می‌شود. وجود فیبرهای محلول مانند یک پروبیوتیک عمل می‌کنند و باعث ماندگاری باکتری‌های خوب و مورد نیاز بدن می‌شوند.

3. ضد پیری

از دیگر فواید میوه‌های خشک درخشان و کنترل کننده پوست فرایند پیری کندتر می‌کند.

درمان کم‌خونی

با استفاده از میوه‌های خشک‌شده نظیر کشمش و آلو به دلیل داشتن آهن فراوان مناسب‌ترین گزینه برای افرادی که دچار مشکلات کم‌خونی هستند. میوه‌های خشک سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین ب، فسفر، چربی‌های اشباع‌نشده، مس می‌باشند که موجب تقویت سلول‌های خونی و هموگلوبین در بدن می‌شود.

تقویت سلامت قلب

4. تقویت سلامت قلب

برای داشتن سلامت قلب به شما توصیه می‌کنیم که از مصرف میوه خشکی به نام کشمش غافل نشوید. از آنجایی که کشمش در پایین آوردن فشار خون سیستولیک تاثیر بسزایی دارد. این میوه خشک‌شده به خوبی می‌تواند کلسترول را کنترل کند همچنین مارکرهای التهابی در بدن را کاهش می‌دهد.
مصرف بادام به دلیل داشتن ویتامین E همچنین اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ای که دارد مانع از بالا رفتن کلسترول می‌شود و آن را در حد نرومال نگه می‌دارد.
از این رو توصیه می‌شد که مصرف میوه‌های خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهید زیرا این خوراکی با ارزش و مفید خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و ناراحتی‌های قلبی را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

5. تناسب‌اندام

خواص میوه خشک برای حفظ اندام فوق‌العاده است، معمولا بیشتر افراد تمایل دارند که اندام متناسب و خوبی داشته باشند. از خوراکی‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید اندامی متناسب و یکدست داشته باشید استفاده از میوه‌های خشک است که با مصرف این میوه‌ها شما می‌توانید وزن خود را کاهش دهید و چربی و قند های اضافی را از بدن خود خارج کنید.

6. درمان افسردگی

میوه خشک با وجود داشتن بتاکاروتن که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و باعث جلوگیری از افسردگی و اضطراب در افراد می‌شود همچنین منجر به بهبود حافظه می‌گردد. مصرف میوه خشک برای بهبود و تقویت خواب، افزایش یادگیری و حافظه بسیار موثر است. قیمت میوه خشک مناسب است، با هر بودجه‌ای می‌توانید میوه خشک را به صورت فله‌ای و بسته‌بندی شده تهیه کنید.

7. بهبود مشکلات یبوست

برای تقویت سیستم گوارش بهتر است از انجیر خشک استفاده کنید این میوه به دلیل اینکه سرشار از فیبرهای بسیاری است برای سلامتی روده‌ها بسیار مفید است. وجود فیبرها برای بدن بسیار موثر و مفید است و باعث پاکسازی مواد زاید در بدن می‌شود. انجیر خشک‌شده میوه‌ای که می‌تواند روده‌های شما را انعطاف‌پذیر کند و بهترین گزینه برای درمان یبوست است. از تاثیر آلبالو خشک بر روی سیستم بدن هرگز غافل نشوید.

بهبود مشکلات یبوست

8. مبارزه با پوکی استخوان

یکی از روش‌های درمانی موثر برای جلوگیری از پوکی استخوان استفاده از آلوی خشک است که می‌تواند استخوان‌های شما را تقویت کند. آلوی خشک جزو میوه‌های خشکی است که برای تقویت استخوان‌ها بسیار مفید است همچنین مانع از پوکی و یا پارگی لیگامنت‌ها می‌گردد.

معایب استفاده از میوه خشک

همانطور که می‌دانید میوه‌های خشک هیچ گونه آبی ندارند و از این رو سرشار از مواد قندی بسیاری است. میوه‌های خشک در مقایسه با میوه‌های تازه دارای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان کمتری است. در صورتی که در مصرف میوه‌های خشک زیاده‌روی کنید می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. از جمله:

  1. افزایش قند خون باعث ایجاد بیماری دیابت در افراد می‌شود.
  2. مصرف میوه‌های خشک می‌تواند باعث نفخ و کم آبی بدن شود.
  3. وجود کالری زیاد در میوه‌های خشک می‌تواند منجر به نفخ و کم آبی در بدن شود.
  4. مصرف میوه‌های خشک ناسالم می‌تواند باعث مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی گردید.
  5. وجود سولفیت در میوه‌های خشک می‌تواند باعث بروز حملات آسمی شود و مشکلاتی از قبیل حساسیت و بثورات پوستی و نفخ معده گردد.

نحوه خشک کردن میوه‌ها

یکی از سنتی‌ترین روش‌های نگهداری مواد غذایی به این شکل است که میوه‌ها را در مقابل نور خورشید بر روی یک سطح صاف و با فاصله از یکدیگر پهن می‌کردند. اما امروزه با صنعتی و پیشرفته شدن دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی مانند دهیدراتورها یا اجاق‌های کم حرارت میوه‌ها بسیار راحت‌تر از گذشته خشک می‌شوند. روش خشک کردن میوه مختلف است که ما در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. خشک شدن میوه‌ها مقابل آفتاب

نخستین روش خشک کردن میوه با استفاده از آفتاب است که در این روش میوه‌ها را حلقه‌حلقه کنید. سپس داخل سینی یا یک پارچه تمیز نخی بپیچید و در مقابل نور خورشید قرار دهید تا کاملا آب میوه‌ها تبخیر شوند، سپس می‌توانید میل کنید. رعایت اصول بهداشتی در خشک کردن میوه‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

2. خشک کردن میوه در فر

از دیگر روش‌های خشک کردن میوه‌ها در مقابل هوا و حرارت پایین به سرعت خشک می‌شود. البته شیوه خرد کردن میوه‌ها بستگی به سلیقه خودتان دارد.

3. خشک کردن میوه با دستگاه خشک کن

از روش‌های جدید و امروزی استفاده از دستگاه میوه خشک کن است که شما می‌توانید میوه‌های حلقه‌ حلقه شده را داخل دستگاه قرار دهید. این دستگاه این قابلیت را دارد که بتواند به تدریج آب میوه با حرارت کم تبخیر شود. خشک کردن میوه‌ها توسط این دستگاه تنها یک شبانه‌روز زمان نیاز دارد تا کاملا خشک شود. البته بستگی به نوع میوه و میزان آبدار بودن آن است مدت زمان خشک شدن میوه‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت می‌باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *