خشک‌ کردن پرتقال بدون تلخی

بهترین شیوه برای نگهداری از خراب شدن میوه‌های اضافی، خشک‌کردن آن‌ها است. میوه‌ها بعد از خشک شدن ماندگاری بیشتری خواهند داشت و خوشمزه‌تر است و می‌توانید به عنوان میان وعده و تنقلات مورد استفاده قرار دهید، خواص بی نظیر میوه خشک برای بدن فوق‌العاده است، میوه خشک برای کودکان نیز بسیار مناسب و مقوی است. قیمت میوه خشک متفاوت است اما با هر بودجه‌ایی می‌توانید میوه خشک دلخواه کودکان را تهیه کنید.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که پرتقال را خشک کرده باشید و بعد از آن متوجه شده‌اید که مزه تلخی دارد به همین علت از خوردن آن صرف‌نظر کرده‌اید. در این گفتار قصد داریم تا شما را با انواع روش خشک کردن میوه پرتقال بدون تلخی آشنا کنیم.

خرید پرتقال مناسب برای خشک‌ کردن

پرتقالی که برای خشک‌ کردن انتخاب می‌کنید بسیار مهم است که پوست آن کلفت یا نرم نباشد و حتما رسیده باشد. زمانی که پرتقال نارس را خشک می‌کنید بعد از خشک شدن مزه گس دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که پرتقال نباید خیلی خشک یا خیلی آبدار باشد.

خرید پرتقال مناسب برای خشک‌کردن

4 روش خشک‌ کردن پرتقال بدون تلخی

خشک‌ کردن پرتقال‌های بدون تلخی عبارت است از:

  1. خشک‌ کردن در معرض نور خورشید
  2. خشک‌ کردن روی بخاری یا شوفاژ
  3. خشک‌ کردن پرتقال در فر
  4. خشک‌ کردن میوه در دستگاه میوه خشک‌ کن

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. خشک‌ کردن در معرض نور خورشید

  • معمولا از این روش برای زمان‌هایی استفاده می‌شود که چند روز پشت سر هم هوا آفتاب باشد.
  • پرتقال را یک سانتی برش بزنید سپس با یکی از روش‌های فوق را برای مزه دارد کردن آن انتخاب کنید.
  • پرتقال‌های برش داده شده را با فاصله از یکدیگر روی سینی توری بچینید.
  • توری را بر روی چند عدد آجر قرار دهید تا از زمین فاصله داشته باشد، سپس بر روی میوه‌ها یک توری نازک قرار دهید و تا در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرند.
  • برای سرعت بخشیدن در فرایند خشک شدن پرتقال‌ها بهتر است که سینی را در شب به مکان در بسته انتقال دهید زیرا هوا خنک در طول شب باعث می‌شود تا پرتقال‌ها مرطوب شوند.
  • پرتقال از میوه‌های آبداری است که زمان بیشتری لازم است تا کاملا خشک شود.

2. خشک‌ کردن روی بخاری یا شوفاژ

در فصول سرد سال این امکان وجود ندارد که میوه‌ها را در زیر آفتاب خشک‌ کنید. بهترین شیوه برای خشک‌ کردن میوه پرتقال استفاده از بخاری یا شوفاژ است. برای خشک‌ کردن پرتقال‌ها روی بخاری یا شوفاژ باید میوه‌های کوچک را انتخاب کنید که آب نیندازد.

خشک‌کردن روی بخاری یا شوفاژ

پرتقال‌های را در ورقه‌ای یک سانتی برش بزنید و با یکی از روش‌های بالا تلخی آن را بگیرید. سپس ورقه‌های برش داده شده را با فاصله از یکدیگر روی سینی قرار دهید. خوب است از یک کاغذ روغنی در زیر میوه‌ها استفاده کنید تا به سینی چسبیده نشود. البته به جای سینی می‌توانید از کاغذ آلومینیومی روی شوفاژ یا بخاری هم استفاده کنید کاغذهای آلومینیومی با این نوع روند خشک‌کردن میوه بسیار سازگار است و به باعث سرعت بخشیدن فرایند خشک شدن میوه‌ها می‌شود.

بعد از خشک‌ کردن مجدد میوه‌ها شما می‌دانید میوه‌ها را داخل یک شربت غلیظ شناور کنید و مجدداً زمان دهید تا خشک شود از این طریق می‌توانید تلخی پرتقال‌ها را بگیرید.

3. خشک‌ کردن پرتقال در فر

از دیگر روش‌های خشک‌ کردن میوه‌ها به ویژه پرتقال استفاده از فر است. این روش به شما کمک می‌کند که به سلیقه خودتان به هر اندازه که بخواهید میوه‌ها را خشک و ترد کنید.

  • پرتقال‌های برش داده شده را آغشته به شربت کنید تا بعد از خشک شدن تلخ نشوند. قبل از قرار دادن میوه‌های برش خورده فر را در دمای 51 تا 71 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. روی سینی فر را با کاغذ روغنی کاملا بپوشانید سپس برش‌های پرتقال را با فاصله از یکدیگر بچینید.
  • برای جلوگیری از لوله شدن یا جمع شدن برش‌های پرتقال باد آن‌ها را روی یک توری گرد یا لاینر سیلیکونی قرار دهید.
  • سینی را داخل فر بگذارید و هر یک ساعت میوه‌ها را پشت و رو کنید.
  • هنگامی که پرتقال‌های خشک شده بافت چرمی پیدا کردند اگر مقداری انعطاف داشت زمان آن رسیده است که آن‌ها را از فر خارج کنید.
  • بعد از خارج کردن سینی پرتقال از فر باید چند روز آن‌ها را در ظرف شیشه‌ای بدون درب نگهداری کنید تا رطوبت اضافی آن خارج شود.
  • مدت زمانی که برای خشک شدن پرتقال لازم است تقریباً 2 الی 3 ساعت است.

4. خشک‌ کردن میوه در دستگاه میوه خشک‌ کن

امروزه با پیشرفت‌هایی که در این صنعت شده است دستگاه‌های مخصوص برای خشک‌ کردن میوه‌ها اختراع شده است که دیگر نیازی به استفاده از روش‌های فوق نیست و می‌توانید ظرف چند دقیقه هر نوع میوه‌ای که مدنظرتان است را با دستگاه میوه خشک کن خشک‌ کنید و مورد استفاده قرار دهید بدون اینکه مزه و رنگ آن تغییر کند. همچنین شما می‌توانید از فروشگاه‌های فروش میوه خشک پرتقال خشک شده را تهیه کنید.

خشک‌کردن میوه در دستگاه میوه خشک‌کن

خشک‌ کردن میوه‌ها از طریق انواع دستگاه میوه خشک‌ کن باعث می‌شود تا آب‌میوه‌ها به تدریج تبخیر کند. با توجه به اینکه بیشتر دستگاه‌های میوه خشک‌ کن دارای یک المنت برقی مشبک در کف هستند و روی آن‌ها هواکش است.

  • پرتقال‌های ورقه شده را شیرین کنید، سپس آن‌ها را داخل دستگاه خشک‌ کن قرار دهید.
  • دستگاه میوه خشک‌کن را روی تنظیمات میوه و در دمای 57 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  • میوه‌ها داخل دستگاه با توجه به نوع میوه و ضخامتی که دارند معمولا 24 الی 48 ساعت زمان نیاز است تا آب‌میوه کاملا تبخیر شود.
  • بعد از گذشت 24 ساعت باید مرتب میوه‌ها را بررسی کنید تا خیلی خشک و تردد نشوند.
  • میوه‌هایی که خشک شده‌اند را از دستگاه خارج کنید.

روش‌های جلوگیری از تلخ نشدن پرتقال بعد از خشک شدن

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پرتقال بعد از خشک شدن طعم تلخی به خود بگیرند برای برطرف کردن این مشکل از روش‌های زیر استفاده کنید تا تلخی آن کاملا از بین برود.

1. استفاده از شربت

یکی از روش‌های مؤثر برای گرفتن تلخی پرتقال خشک شده تهیه یک شهد یا شربت است که می‌توانید از یک لیوان شکر همراه با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو استفاده کنید سپس تمامی مواد را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا دانه‌های شکر کاملا در اثر حرارت حل شود. در مرحله بعدی پرتقال را با پوست به صورت ورقه‌ای برش بزنید و به مدت 15 دقیقه داخل شهد شناور کنید. در مرحله بعدی ورقه‌های  آغشته به شهد را روی یک توری قرار دهید تا شهد اضافی آن گرفته شود سپس با روش‌های مختلف پرتقال‌ها را خشک‌ کنید.

2. غلتاندن برش‌های پرتقال داخل شکر یا پودر قند

بر روی پرتقال‌هایی که حلقه‌ای برش زده‌اید پودر قند بپاشید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود. پودر قند و شکر باعث می‌شوند تا ورقه‌های پرتقال شیرین شوند و تلخی آن هم از بین برود همچنین باعث براق شدن ورقه‌های پرتقال هم می‌شود.
نکته مهم ورقه‌های پرتقال به دلیل اینکه آغشته به شکر یا پودر قند هستند حالت چسبندگی دارند به همین دلیل به کاغذهای روغنی می‌چسبند، به همین دلیل لازم است که آن‌ها را هر چند دقیقه یک بار سریع پشت و رو کنید.

3. استفاده از پودر قند و ژلاتین

از دیگر روش‌هایی که باعث از بین رفتن تلخی پرتقال می‌شود استفاده از پودر قند یا شکر همراه با پودر ژلاتین است که باید به هر دو طرف ورقه‌های پرتقال پاشیده شود این شیوه علاوه بر اینکه موجب شیرین شدن مزه پرتقال می‌شود باعث براقیت میوه‌های خشک نیز می‌گردد. برای جلوگیری از چسبیده شدن میوه‌های خشک شده بر روی کاغذ روغنی باید آن‌ها را هر چند دقیقه یک بار پشت و رو کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *