چرا میوه خشک

قبل از اختراع مواد افزودنی شیمیایی برای نگه داشتن غذاهای تازه، خشک کردن یک روش طبیعی برای حفظ غذا بود.
ارگانیزم‌هایی که فساد مواد غذایی را ایجاد می‌کنند برای زنده ماندن نیاز به آب دارند. اساسا، فرایند خشک کردن بیشترین رطوبت را از مواد غذایی می‌گیرد و در نتیجه مواد غذایی را به‌ خوبی حفظ می‌کند.
سه روش شایع خشک کردن عبارتند از: خورشیدی، کوره و یک وسیله خشک کن الکتریکی.
در گذشته خشک کردن میوه‌‎ها در خانه بسیار متدوال بوده است و مادران از انواع میوه‌های خشک شده برای تغذیه فرزندان و میان وعده‌ی افراد خانواده استفاده می‌کردند.
امروزه اکثر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها انواع میوه‌های خشک را می‌‎فروشند، میوه‌های خشک منبع خوبی از فیبر، مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند.
بعضی از انواع میوه‎‌های خشک، علاوه‌ بر مزایای کلی دارای مزایای خاصی هستند. به عنوان مثال، اخیرا در گیلاس خشک شده، نشان داده شده است که به مبارزه با عقب ماندگی کمک می‌کند.

میوه خشک اصفهاناز لحاظ وزن، بین میوه خشک و میوه‌ی تازه تفاوتی وجود دارد، به عنوان مثال، 1 فنجان زغال اخته خشک شده (296 زغال اخته) دارای 600 کالری است، در حالی که 1 فنجان زغال اخته تازه فقط 84 کالری دارد.
بنابراین، قبل از اینکه شما تصمیم به خرید زردآلو یا گیلاس خشک و انواع میوه‌‎های خشک را کنید، به این نکته توجه داشته باشید که چقدر می‌خواهید میوه خشک مصرف کنید.
یک غذای کم کالری فقط در صورتی مفید است که انرژی شما را تامین کند. در میوه خشک شده وقتی رطوبت میوه گرفته می‌‎شود، وزن خود را از دست می‌‎دهد و میوه خشک فقط شیرین‎‌تر می‎شود و طعم بی‌نظیر و منحصر به فردی پیدا می‌کند.
به‌ علاوه، بسیاری از تولید‌کنندگان میوه های خشک، هنگام خشک شدن میوه مقدار کمی قند به آن اضافه می‌کنند، در نتیجه میزان کالری‌های موجود در میوه خشک افزایش پیدا می‌‎کند.
تولید میوه خشک در اصفهان با استفاده از جدیدترین استانداردها و با میوه‌های تازه و مرغوب تولید می‌شود که در طعم و دوام میوه خشک تاثیرگذار است.

در واقع، میزان کالری انواع میوه‌های خشک بیشتر از معادل تازه خود، به‎ دلیل آب از دست رفته و غلظت قند است که در طول فرآیند خشک شدن ایجاد شده است.
نگاهی به کشمش در مقایسه با انگور نشان می‎‌دهد که در کشمش حدود 73 درصد آب انگور از بین می‌رود.

میوه خشک | پارسیا پخش

با توجه به‌ میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌های خشک شده، تحقیقات منتشر شده، گزارش دادند که انجیر خشک و آلو دارای بهترین نمرات مواد مغذی هستند.
علاوه ‎بر این، محققان نتیجه گرفتندکه میوه‌های خشک دارای چگالی بیشتر مواد مغذی، محتوای فیبر بیشتر، افزایش طول عمر و افزایش محتوای آنتی‌اکسیدانی فنول نسبت به میوه‌های تازه دارند. کیفیت آنتی اکسیدان‌ها در میوه‌های خشک شده هنگام پردازش، با میوه‎‌های تازه مطابقت دارد.
با این حال، ویتامین C موجود در بسیاری از میوه‎‌های تازه با حرارت در فرآیند خشک شدن نابود می‌‎شود.

میوه‌های خشک شده دارای فیبر و کربوهیدرات زیاد و کم چربی هستند. با این حال، چون خشک می‌شوند، مواد مغذی آن‌ها بسیار متمرکز می‌شود.
با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، میزان توصیه شده برای مصرف میوه‌های خشک شده باید نصف میوه‎‌های تازه باشد.
میوه‌های خشک شده تنقلات خوشمزه و سالمی هستند. آن‌‎ها می‎‌توانند بهترین جایگزین برای تنقلات ناسالم مانند آب نبات و شکلات‎‌ها باشند که بچه‌‎ها در خوردن آن‎ها تفریط می‌‎کنند.
پخش عمده میوه خشک به مراکز و فروشگاه‌های مختلف انجام می‌گیرد و دسترسی برای خرید انواع میوه‌های خشک با تنوع در مزه و طعم به ‎راحتی امکان‌‎پذیر است.
میوه‌های خشک یکی از میان وعده‎های سالم بوده که حاوی مواد مغذی ضروری برای همه‎ی افراد و در رده‌های سنی مختلف می‌باشد.

میوه خشک | پارسیا پخش

آب میوه در مقایسه با میوه خشک حاوی مقدار کمی از فیبر میوه است، با این حال آب میوه‎‌های مختلف در کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌‎ها، کاهش کلسترول و … موثر هستند.
به ‎عنوان مثال، یک فنجان آب آناناس 120 کالری و فیبر کمی دارد، در حالی که 10 قطعه از قطعه‌های خشک شده آناناس حدود 140 کالری دارد. مقایسه آن با خود میوه، که حدود 70 کالری در هر فنجان با حدود 2 گرم فیبر است.

اکثرا انواع میوه‌های خشک شده، بیشتر فیبر و مواد مغذی موجود در میوه‌های تازه را دارند. در حالی که آب ‌میوه‌ها ممکن است بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها را داشته باشند، اما فیبر میوه را از دست می‎‌دهند.
میوه خشک اصفهان از میان وعده‌‎های خوشمزه برای دورهمی‌ها، سرکار و … است که ارزش غذایی بالایی داشته و فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

میوه‌های خشک شده (از حدود 25 درصد آب در مقایسه با 6 درصد برای خشک کردن) می‌تواند یک میان وعده رضایت بخشی برای بدن ما باشند.
بعضی از شرکت‌ها، در فرایند خشک کردن آب میوه را از بین می‌برند، در حالی که ساختار سلولی محصول و ارزش غذایی آن و طعم طبیعی میوه حفظ می‎‌شود و این مهم‎ترین مزیت برای خشک کردن میوه‌های مختلف است.

از مزایای میوه خشک نسبت به میو‌ه‎‌های تازه طول عمر طولانی میوه خشک است، می‌‎توانیم میوه‎‌های خشک شده را به ‎راحتی در ظرف‎‌های درب ‎دار نگهداری کنیم و در هر زمان از خوردن آن‌ها لذت ببریم.

مقایسه میوه‌های تازه، خشک شده و آب میوه

مقایسه میوه‌های تازه، خشک شده و آب میوه نشان می‌دهد که:

سیب

سیب تازه: 72 کالری، فیبر 3.3 گرم
سیب خشک: 25 قطعه / تکه (1/3 فنجان)، 110 کالری، فیبر 3 گرم
آب سیب: 1 فنجان، 117 کالری، فیبر 0.2 گرم

میوه خشک | پارسیا پخشزردآلو

تازه:50 کالری، فیبر 2.1 گرم
زردآلو: شش قطعه (40 گرم)، 90 کالری، فیبر 3 گرم
زردآلو / شهد: 1 فنجان، 120 کالری، فیبر 0 گرم

موز

تازه: موز خام 105 کالری، فیبر 3.1 گرم
موز خشک شده: 22 قطعه، 147 کالری، فیبر 2.2 گرم

گیلاس

تازه: (27 گیلاس)، 116کالری، فیبر 3.9 گرم
خشک: 1/3 فنجان (27 گیلاس)، 160 کالری، 1.5 گرم فیبر
آب میوه: 1 فنجان، 180 کالری، فیبر 0 گرم

انگور

تازه: 1 فنجان، 62 کالری، 0.8 فیبر گرم
انگور خشک (کشمش) : ا فنجان، 129 کالری، فیبر 1.6 گرم
انگور: 1 فنجان، 142 کالری،فیبر 0.3 گرم

هلو

تازه: هلو خام، 58 کالری، فیبر 2.2 گرم
هلوخشک: (40 گرم)، 140 کالری، فیبر 1 گرم
هلو آبمیوه / شهد: 1 فنجان، 120 کالری، فیبر 0 گرم

تمام این موارد، میوه خشک را به یک میان وعده‌ی پر‌طرفدار در بین افراد و در رده‎‌های سنی مختلف تبدیل کرده است، خواص بی‌نظیر میوه خشک برای همه‎‌ی افراد سودمند است و انرژی مورد نیاز بدن را برای فعالیت روزانه تامین می‌کند.
انتخاب غذای مناسب و اجتناب از غذاهای مضر و آنچه می‎‌خوریم برای حفظ یک زندگی سالم ضروری است، پس لازم است برای حفظ سلامتی از غذاهای مفید و سالم، در رژیم غذایی خود استفاده کنیم.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *