الگوی غذای سالم با مصرف میوه خشک

میوه خشک شده یک منبع ارزشمند از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و فیتو شیمی است، الگوی غذای سالم با مصرف میوه خشک محقق می‌شود.
میوه خشک، یک میان وعده‌‎ی دوست داشتنی و راحت برای کسانی است که به فکر سلامتی خود هستند. با وجود مشخصات مواد مغذی و مزایای بهداشتی فراوان، مصرف میوه‌های خشک شده برای همه‎‌ی افراد و در رده‌‎های سنی مختلف مفید است. پخش عمده میوه خشک به سراسر فروشگاه‌های معتبر، دسترسی به انواع میوه خشک را آسان کرده است.
با استفاده از فناوری‌های جدید، میوه خشک کمک می‌کند تا نیازهای غذایی روزانه خود را تامین کنیم.

میوه خشک شده شکل متمرکز شده از کل میوه است. یک چهارم فنجان یا حدود 40 گرم یا کمی بیشتر استاندارد مصرف میوه‌های خشک است.
میوه‎‌های خشک شده، منبع مواد مغذی محسوب می‌شوند و میزان قابل توجهی از فیبر‌های رژیمی و پتاسیم  بدن را تامین می‌کند.
همچنین حاوی منیزیم، آهن، کلسیم و فسفر هستند. میوه‌های خشک معمولا شامل تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی میوه‌های تازه می‌باشند.
البته استثنائاتی وجود دارد و مقداری از ویتامین C و تیامین خود را در اثر گرما از دست می‌دهند.

پخش عمده میوه خشکیکی از بزرگترین مزایای تغذیه‌ای میوه‌های خشک شده، میزان فیتوشیمیایی است که حاوی اسید فنولیک، فلوئونوئید‌ها (آنتوسیانیدین‌ها، فلوئون‌ها، فلاونون‌ها و فسفات‌ها)، فیتواستروژن‌ها و کاروتنوئید‌ها می‌باشد.
ترکیبات فنلی دارای بیشترین درصد فیتوشیمیایی در رژیم غذایی هستند و میوه‌های خشک منبع این ترکیبات هستند که مسئولیت بسیاری از فعالیت آنتی‌اکسیدانی در میوه‌ها و سبزیجات را به عهده دارند.

میوه خشک شده، چگالی مواد مغذی است، بنابراین تامین بخش مهمی از مواد غذایی موردنیاز بدن را برعهده دارد و دارای کالری متراکم است.
برای تولید میوه خشک مرغوب و حفظ مواد مغذی، فرایند تولید میوه خشک باید به درستی انجام گیرد. تولید میوه خشک در اصفهان با استفاده از میوه‌های با کیفیت و دستگاه‌های پیشرفته تولید می‌شود.

برخی از افراد در مورد مقدار شکر موجود در میوه‌های خشک نگران هستند، میزان شکر افزوده شده به میوه‌های خشک شده، تاثیر زیادی بر میزان گلیسمی ندارد.
میوه‌های خشک شده عمدتا از فروکتوز طبیعی و گلوکز ساخته می‌شوند، برخی از میوه‌های خشک شده حاوی سوربیتول هستند که باعث تقویت پاسخ انسولین پایدار می‌شوند. میوه‌های خشک حاوی قند اضافی نیستند.
به بعضی از میوه‌های خشک مقداری قند اضافه می‌شود، بنابراین افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز به محدود کردن میوه خشک داشته باشند.
چلسی آمر، نوسنده‎ی غذای سالم،می‌گوید: “اگر میوه‌های خشک را با شکر کمتری انتخاب کنید، به مراتب فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به قند دریافت خواهید کرد”.

کشمش| پارسیا پخش

به طور کلی، میوه بخشی از الگوی غذای سالم است که با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (دیابت نوع 2)، سرطان‌های خاص و چاقی همراه است. مواد مغذی میوه‎های تازه در میوه‌های خشک شده متمرکز می‌شوند.
میوه های خشک که حاوی قند اضافی نیستند و با حداقل پردازش خشک می‎شوند مانند کشمش، آلو، خرما و انجیر، دارای فیبر و فیتو شیمیایی بالا هستند.
به نظر می‌رسد ترکیب فیبر و مواد مغذی یکی از مهم‌ترین مزایای سلامت مصرف میوه‌های خشک شده است، کاهش اثرات فشار خون، پاسخ گلیسمی پایین پس از پاندیال و بهبود قابل توجهی از پروفایل‌های چربی از دیگر مزایای مصرف منظم میوه‌های خشک شده است.

فروش عمده میوه خشک در اصفهان و به سراسر فروشگاه‌های معتبر کشور، دسترسی ما به انواع میوه خشک را راحت کرده است. با خرید میوه خشک و مصرف منظم آن، می‌توانیم انرژی روزانه‌ی بدن به انواع ویتامین و مواد مغذی را تامین کنیم.
میوه‌های خشک به دلیل ترکیبات فیبر پری بیوتیک، به سلامت روده کمک می‎کنند و به عنوان سوخت برای باکتری‌های سالم جهت حفظ سلامت دستگاه گوارش عمل می‎کنند.
داده‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد، کسانی که میوه‌های خشک می‌خورند، میزان ابتلا به دیابت نوع 2 پایین‌تر، وزن بدن و دور کمر کمتری نسبت به افرادی که میوه‌های خشک مصرف نمی‌کنند، دارند.
همچنین محتوای پلی فنول میوه‎های خشک شده، به دلیل فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان، در پیشگیری از سرطان موثر است.

میوه خشک | پارسیا پخش

کشمش

بیشترین مطالعه در مورد میوه‌های خشک به کشمش اختصاص دارد. مصرف کشمش باعث کاهش میزان قند خون ناشتا، هموگلوبین A1c و فشار خون سیستولیک در مردان و زنان می‌شود.
حقایقی در مورد کشمش نشان داده است که مصرف منظم کشمش‌ها در کاهش فشار خون دیاستولیک و بهبود کلسترول و LDL و نیز LDL اکسید شده موثر است.

آلو خشک

آلو خشک و یا آلو، به عنوان منبعی غنی از پلی فنول‌ها با اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی شناخته شده است.
همچنین آلو خشک منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، منیزیم، فسفر و آهن است. مصرف روزانه آلو خشک شده نشان می‌دهد که نشانگرهای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله کلسترول تام، نشانگرهای التهابی و استرس اکسیداتیو را کاهش می‎دهد. طبق تحقیفات مختلف مزایای میوه خشک برای سلامت قلب و تیروئید ثابت شده است.
تحقیقات اخیر اثربخشی آلو خشک را در پیشگیری و حتی کاهش معکوس استخوان در زنان یائسه نشان داده است. مصرف آلو خشک از استخوان فضانوردان، بیماران سرطانی تحت پرتودرمانی و کسانی که در معرض اشعه یونیزاسیون قرار دارند، محافظت می‌کند.
آلو خشک، برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند یا کسانی که قبلا آن را تجربه کرده‌اند، مفید است.

میوه خشک دارای مزایای متعددی است که برای افراد مختلف به ویژه کودکان و افراد مسن که به دنبال دریافت ویتامین‌های مفید روزانه هستند، سودمند است.

آلو خشک | پارسیا پخشافزودن میوه خشک شده به انواع دسرها و یا کیک‎‌ها یک ایده عالی برای پذیرایی و دورهمی می‌باشد.

علاوه بر مواد مغذی میوه‎‌های خشک شده و مزایای سلامتی بی‌شمار آن‌ها، مساله‌‎ی پایداری میوه‌های خشک دارای اهمیت است.
نگهداری و یکپارچگی میوه‌های تازه به راحتی میوه‌‎های خشک شده نیست، در صورتی که میوه‌ی تازه به درستی نگهداری نشود، میوه‌‎های تازه از بین می‌‎روند و حتی محصول قابل فروش می‌شوند. خشک کردن میوه‎‌ها یک روش پایدار و مطمئن برای کاهش تلفات میوه‎‌های تازه طی سالیان مختلف بوده است.
با خشک کردن میوه‎‌ها، امنیت و پایداری آن‎‌ها افزایش پیدا می‌‎کند.
متخصصین تغذیه باید با توجه به وضعیت جسمانی، شیوه زندگی و … الگوی غذای سالم با مصرف میوه خشک را برای افراد تنظیم کنند و لازم است افراد را با خواص مختلف میوه خشک آشنا کنند.

نه تنها سلامت جسمانی، بلکه سلامت روان با مصرف میوه خشک تضمین می‎‌شود. پس بهتر است مقدار استاندارد میوه خشک را برای حفظ سلامت جسمانی و روانی، در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *