میوه خشک

تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که با شنیدن نام یک چیز ترش، در دهانتان مزه ترشی را احساس کنید احتمالا با خواندن این عنوان نیز دهانتان ترش شده باشد. پیشاپیش از بیان مطالبی که در این مقاله به آن‌ می‌پردازیم عذر‎خواهی‌ می‌کنیم، چون امکان دارد کسی در حین خواندن مقاله هوس خوردن میوه خشک ترش مزه کند.  خواص میوه خشک باعث شده است که اغلب افراد میوه خشک را به شیوه‏‎های مختلف در برنامه‎غذایی خود قرار دهند.

شاید برایتان جالب باشد که از میوه خشک علاوه بر اینکه می‌توان کیک میوه خشک درست کرد می‌توان ترشی هم درست کرد. مخصوصا میوه‌های خشکی که مزه‌ای ترش دارند محبوب دل اکثر ایرانی‌ها هستند و مردم برای خوردن میوه خشک ترش مزه و ملس رغبت بیشتری از خود نشان‌ می‌دهند و اگر بتوانند از آنها ترشی درست می‎کنند. پخش عمده میوه خشک به فروشگاه‎‌های معتبر دسترسی ما به انواع میوه‌های خشک شده را آسان کرده است.
در این مقاله این رویا را برای شما ساده‌ می‌کنیم و برایتان توضیح‌ می‌دهیم که چگونه از میوه‌های خشک ترشی درست کنید؛ در ادامه بهتر است در مورد میوه‌های خشک و ترشی اطلاعات جداگانه‌ای مطرح کنیم تا به صورت مجزا با هر کدام از این دو قسمت این خوراکی خوشمزه آشنا شوید.

میوه خشک | پارسیا پخشمیوه‌های خشک از طریق از دست دادن آب میان بافتی داخل آن‌ها تولید و عرضه‌ می‌شود. از راه‌های مختلف آب میان بافتی میوه‌ها تبخیر‌ می‌شود. یکی از روش‌های قدیمی قرار دادن میوه‌های شسته و قطعه قطعه شده در زیر نور آفتاب در تابستان و قرار دادن اسلایس‌های میوه روی بخاری است که با مرور زمان وسایل و تجهیزات پیشرفته‌تری به بازار آمدند و کار را برای خشک کردن میوه‌ها آسان کردند.
از طرفی اگر میوه‌‎ها را در فصل تابستان زیر نور آفتاب قرار دهیم، ممکن است انواع حشرات موذی یا حتی حیوانات وارد آن شوند و باعث به وجود آمدن بیماری‌های گوناگون شوند. بهتر است برای اینکه با خیال راحت محصولات خانگی را مصرف کنیم، خیلی مراقب باشیم تا از طریق خوردن آن انواع ویتامین‌ها را به بدن خود برسانیم و از خورددن آنها لذت ببریم.

مشکل دیگری که در خشک کردن میوه‌ها به صورت سنتی وجود دارد، این است که برای خشک شدن میوه‌ها بهتر است هرچند وقت یکبار میوه‌هایی که برای خشک شدن در جایی قرار داده‌ایم زیر و رو کنیم تا کپک نزند و با رسیدن هوا به همه جای آن به خوبی میوه‌ها خشک شوند و بتوانیم برای مدت‌ها میوه‌های خشک شده را نگه داری کنیم و در مواقعی که به میوه دسترسی نداریم، بتوانیم از طریق میوه‌ خشک ویتامین‌ها و املاح لازم را به بدن خود برسانیم.
تولید میوه خشک در اصفهان با استفاده از پیشرفته‌‎ترین تجهیزات و طبق آخرین استانداردها تهیه می‌شود.

پخش عمده میوه خشکمیوه خشک و آجیل گزینه‌‎ای سالم و مغذی برای مسافرت هستند. زیرا نگهداری و مصرف میوه در مسافرت کار سختی است و‌ می‌توانیم با استفاده از میوه‌های خشک شده در مسافرت میوه مصرف کنیم و از خواص میوه خشک بهره‎مند شویم و برای نگهداری آن دردسر نکشیم و دغدغه خراب شدن میوه‌ها را در مسافرت نداشته باشیم.

از میوه‌های خشک برای برخی فعالیت‌ها مانند کوه‌نوردی که امکان حمل وسایل سنگین و زیاد وجود ندارد، مناسب است و به دلیل حجم کم آن حتی‌ می‌توانیم آن‌ها را در جیب خود نگهداری کنیم. لازم است گفته شود که میوه‌‌های تازه و میوه خشک تنها فرقی که دارند، این است که در میوه‌های خشک فقط آب آن تبخیر شده است ولی املاح و مواد مغذی آن با میوه تازه تفاوتی ندارد. البته اگر میوه‌ها را در آفتاب خشک کنیم امکان این وجود دارد که میوه‌ها ویتامین C خودشان را از دست بدهند.

شاید برخی سوال کنند که چرا به جای خشک کردن میوه آن‌ها را فریزر نمی‌کنیم؟ زیرا فریزر کردن مواد غذایی اندی از خواص آن را تحت‎تاثیر قرار‌ می‌دهد. از میوه‌ خشک‌ می‌توان در تهیه انواع خورش‌ها و دمنوش‌ها استفاده کرد، مثلا خورش به آلو از آلوی خشک شده استفاده‌ می‌شود و یا دمنوش آلبالو یکی از خوش طعم ترین دمنوش‌های زمستانی است که با نبات شیرین شده و طعم آن رو به ملسی‌ می‌رود. علاوه بر انواع خورش‌ها و دمنوش‌ها، از میوه خشک جهت استفاده در مافین‌ها و کیک‌ها استفاده می‌شود و یا اینکه از میوه‌های خشک می‌توان ترشی درست کرد.

ترشی میوه خشک | پارسیا پخشمیوه‌های خشک در هر شهر متفاوت است. البته این موضوع معنی‌اش اینگونه نیست که باقی شهر‌ها از آن میوه خشک نمی‌توانند استفاده کنند بلکه به این معنی است که میوه‌های خشک در شهر‌های متفاوتی تولید و استفاده‌ می‌شوند. مثلا در تولید کشمش شهرهایی مانند ملایر که باغ‌های انگور و تاکستان‌های فراوانی دارد معروف و پیشتاز است یا در تهیه خرما خشک، شهر‌های جنوبی که در آنها نخلستان‌های زیادی وجود دارد حرف اول را‌ می‌زنند. با آگاهی از حقایقی در مورد کشمش سعی می‎کنیم این میوه خشک مغذی را بیشتر مصرف کنیم.

روش دیگری که برای استفاده طولانی مدت میوه‌ها کاربرد دارد، روشی است که به وسیله آن میوه‌ها را در آب خود‌ می‌پزند و از آن رب و لواشک تولید‌ می‌کنند و یا در برخی موارد شربت آن را درست‌ می‌کنند. چیزی که اینجا مد نظر ماست همان لواشک است که گونه دیگر از میوه‌های خشک شده است. برای تهیه ترشی میوه خشک‌ می‌توانید از هر نوع میوه‌ای استفاه کنید و مخلوطی از میوه‌ها را برای تهیه‌‎ی ترشی استفاده کنید.
سعی کنید مزه‎ی میوه‌های خشکی را که در مخلوط ترشی استفاده‌ می‌کنید، به هم نزدیک باشد، مثلا استفاده از میوه ترش مزه‌‎ای مانند آلبالو با میوه‎ای مانند سیب که شیرین است سازگاری ندارد، ولی استفاده از میوه ترشی مانند آلبالو با انار شیرین که طعم ملسی دارد، برای تهیه این ترشی بسیار مناسب است. برای تهیه ترشی میوه خشک مخلوط میوه‌ها را آماده‌ می‌کنیم و بعد از آنکه میوه‌ها را شستیم، بنا بر سلیقه‌ می‌توان میوه‌ها را تکه تکه کرد، پوره کرد یا اینکه به صورت درسته از میوه‌ها استفاده کرد.
با فروش عمده میوه خشک در اصفهان می‎‌توانیم میوه‎‌های خشک شده را با قیمت مناسب‌‎تری تهیه کنیم.

ترشی میوه خشک | پارسیا پخشخب تا اینجا مخلوط میوه خود را کنار گذاشته و سس مخصوص ترشی میوه خشک را آماده‌ می‌کنیم، برای تهیه سس مخصوص‌ می‌توانیم از انواع رب‌های انار، آلوچه و رب‌های میوه‎هایی که دارای غلظت خوبی هستند، استفاده کنیم. به صورت معمول از انواع مزه‌های رب انار برای تهیه سس استفاده‌ می‌کنند، که طیفی متشکل از مزه ترش تا شیرین رو به ملس دارد.

بعد از اینکه تصمیم گرفتیم از چه ربی برای سس آن استفاده کنیم، رب را با توجه به ذائقه خود و خانواده با مقداری سرکه سیب مخلوط کرده و هم میزنیم، اگر سس خیلی غلیظ بود از مقداری آب‌ می‌توان استفاده کرد. یا اینکه اگر بعد از هم زدن متوجه شدید که سس شما غلظت کمی‌ دارد و شل است‌، می‌توانید آن را روی حرارت گذاشته و هم بزنید تا به غلظت مورد نظر برسد.

حواستان باشد که تا وقتی سس شما سرد نشده آن را روی مخلوط میوه‌ی خود نریزید تا میوه‌ها وا نروند. می‌توانید به این سس مقداری نمک اضافه کنید تا اگر دوست دارید کمی مزه آن را به سمت شوری ببرید. البته در ریختن نمک برای افرادی که مسن هستند و یا بیماری فشار خون دارند، بهتر است جانب احتیاط رعایت شود، زیرا نمک زیاد برای این افراد خطرناک است‌.

بعد از اینکه سس سرد شد و یا آماده شد‌، می‌توانید سس را روی مخلوط میوه ریخته و نوش جان کنید. یکی از ترشی‌های میوه خشک، اخته خمس است که از ترکیب میوه‌ی ذغال‌اخته و آلبالو خشک می‎‌باشد و برای فصول گرم سال بسیار مناسب است، زیرا باعث رفع عطش‌ می‌شود. امیدواریم ترشی میوه خشک را در خانه درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *