خشک کردن خرمالو

احتمالا از آن دسته افراد هستید که به خرمالو علاقه دارید چون اکثر افراد این میوه زمستانی را دوست دارند و احتمالا ممکن است در فصول دیگر نیز دوست داشته باشند از این میوه بهره ببرند. خشک کردن خرمالو یک روش عالی برای داشتن این میوه خوشمزه در طول سال است.

خواص خرمالو خشک

شاید ندانید، اما خرمالو‌ها در دو دسته طبقه‏‎بندی می‌شوند: ژاپنی و فویو.
در حالت کلی خرمالو به شکل گوجه فرنگی است ولی نوع ژاپنی آن کمی پهن‌‌تر است، اما رنگ همه آن‌ها نارنجی است. (هرچه نارنجی‌‌تر باشد بهتر است).

پوست خرمالو حالت واکسی دارد و نازک است و طعمی شیرین دارد، اما بهتر است به دلیل وجود سموم شیمیایی که به میوه‌ها می‌زنند تا آن‌ها را به مدت زمان بیش‌تری نگهداری کنند، خرمالو را با پوست مصرف نکنیم.

خرمالو سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است اما همانند اکثر میوه‌ها پروتئین و چربی کمی دارد. علاوه بر این‌ها خرمالو بسیار انرژی‌زا است و برای فصول سرد سال که بدن به انرژی زیادی نیاز دارد، مفید است. خرمالو اثر ملین دارد و برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند گزینه مناسبی است. این افراد می‎توانند با خشک کردن خرما در خانه و یا خرید خرمالوی خشک شده از خواص خرمالو خشک بهره‎مند شوند.

بهتر است خرمالو را به صورت رسیده مصرف کنیم چون نمونه نرسیده آن حاوی مقدار زیادی تانین است که برای سلامتی مضر است و هرچه خرمالو رسیده‌‌تر شود مقدار تانین آن کمتر می‌شود. از آن گذشته خوردن میوه‌های کال سبب بروز عفونت در بدن می‌شود و چنان‎چه سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشیم به راحتی سرما بخوریم و دچار عفونت‌های حلق و گلو شویم.

خرمالو خشک | پارسیا پخش

از خرمالو خشک می‌توان در تهیه دسر و حلوا استفاده کرد. پخش عمده میوه خشک به فروشگاه‌‎های سراسر کشور دسترسی ما به خرمالو خشک را آسان کرده است.

اگر در فصول سرد سال هستید و دچار خونریزی لثه شده‎‌اید، احتمالا کمبود ویتامین C  دارید و بهتر است خرمالو خشک مصرف کنید.
به دلیل وجود مقادیر زیادی از این ویتامین، میوه خرمالو برای پوست و مو بسیار مناسب است و اگر اضافه وزن ندارید می‌توانید روزانه خرمالوی خشک شده مصرف کنید تا سلامت پوست و موی خود را تضمین کنید.

این میوه با توجه به اینکه مقدار بالایی پکتین دارد، نقش بسزایی در کاهش کلسترول بد خون دارد و می‌تواند از سکته جلوگیری کند و فشار خون بالا را تنظیم کرده و به بهبود کارایی قلب کمک کند.

کبد یکی از اعضای بدن است که اگر به درستی کار نکند زمینه ساز بروز بسیاری از مشکل‌هاست به همین علت خوردن خرمالو برای افرادی که کبدی گرم یا ضعیف دارند می‌تواند کمک کننده باشد و وضعیت و دمای کبد را به حالت عادی برگرداند.

علاوه بر اینکه خود خرمالو و خشک شده خرمالو نقش زیادی در سلامتی بدن دارد. اگر از آن دسته افراد هستید که به سکسکه دچار می‌شوید، می‌توانید از معجزه این میوه برای رفع سکسکه استفاده کنید.
این میوه دارای ویتامین A است که برای حفظ رطوبت مو و ناخن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
پیشنهاد ما به شما این است که اگر ناخن‌های شکننده‌ای دارید و یا موهایتان نازک است از این میوه غافل نشوید. خشک کردن خرمالو با روش‎‌های مختلفی انجام می‌شود. شما می‌‎توانید طرز خشک کردن خرمالو در فر را یاد گرفته و خودتان در خانه خرمالو را خشک کنید.

خرمالو خشک | پارسیا پخش

چه خرمالویی برای خشک کردن انتخاب کنیم؟

تا اینجا به صورت مختصر راجع به خواص خرمالو خشک صحبت شد، می‌توانید به عنوان میان وعده از آن استفاده کنید.

در ابتدای صحبت گفته شد که خرمالو‌ها دو نوع فویو و ژاپنی دارند، برای خشک کردن خرمالو بهتر است از نوع فویو استفاده نمایید، زیرا بافتی سفت دارد و می‌توان به راحتی آن را لایه لایه کرد.
اما اگر می‌خواهید از نوع ژاپنی آن استفاده کنید، بهتر است بدانید بافتی نرم دارد و برای برش دادن آن ممکن است با سختی مواجه شوید.
به عنوان نکته آخر که به نظر می‌رسد برای خشک کردن خرمالو بهتر است آن را رعایت کنید، انتخاب میوه‌‎هایی با رنگ نارنجی‌‌تر و پررنگ‌‌تر است.

خشک کردن خرمالو: آماده سازی

تا اینجا خرمالوی خود را انتخاب کردیم. در این مرحله به سراغ روش‌هایی می‌رویم که بتوانید خرمالو را برای خشک کردن آماده کنیم. ب
رای ادامه کار ابتدا خرمالو‌ها را شسته و به صورت لایه لایه برش دهید و حواستان باشد برش‌ها نه آنقدر نازک باشد که بسوزد و نه آنقدر کلفت باشد که خشک نشود.  به نظر می‎رسد اندازه نیم سانتی‌متر برای برش‌های لایه‌ای خرمالو کافی باشد.

روش‌های خشک کردن خرمالو

برای خشک کردن خرمالو 4 روش وجود دارد که اولین و راحت‌ترین آن استفاده از نور خورشید برای خشک کردن تکه‌های خرمالو است.
این روش مناسب مناطقی است که آفتاب زیادی دارد و حتی در زمستان گرم می‌باشد، ولی بهتر است نکات بهداشتی برای خشک کردن خرمالو را رعایت کنیم.

پخش عمده میوه خشک برای جلوگیری از ورود حشرات و حیوانات می‌توان خرمالو‌ها را در سینی چید و روی آن یک توری کشید و با خیال راحت به خرمالو‌ها اجازه دهیم خودشان خشک شوند.

روش دیگر برای خشک کردن خرمالو استفاده از شوفاژ و بخاری است برای این کار ابتدا روی شوفاژ فویلی آلومینیمی پهن کنید و تکه‌های خرمالو را روی آن چیده و منتظر باشیم تا خشک شود. یا اگر بخاری دارید و شوفاژ ندارید، می‌توانید خرمالو‌ها را در سینی و روی بخاری پهن کنید تا به تدریج آب آن کشیده شده و میوه خشک شده خرمالو را تحویل بگیریم.

دو روش آخر برای خشک کردن خرمالو نیاز به وسیله دارند که شامل میوه خشک کن و فر است.
استفاده از دستگاه میوه خشک کن می‌تواند روزانه 20 کیلو گرم خرمالو را تبدیل به میوه خشک شده کند که برای استفاده از این وسیله قطعه‌های خرمالو را در طبقه‌های موجود در خشک کن قرار می‌دهیم و حواسمان هست که تکه‌ها روی هم قرار نگیرند، زیرا باعث می‌شود به هم بچسبد و نتوانیم خرمالو خشک با کیفیتی را داشته باشیم.
درجه این میوه خشک کن‌ها بستگی به قطر قطعه‌های خرمالو دارد.

روش آخر برای خشک کردن خرمالو استفاده از فر است، در این روش دقت کنید که در مدت زمان کم‌تری میوه خشک خرمالو را تولید می‌کند، ولی بهتر است حواسمان به درجه فر باشد تا میوه‌ها نسوزند.
معمولا درجه حرارتی بین 95 تا 100 درجه برای خشک کردن خرمالو کافی است و بیشتر از آن باعث سوختن میوه‌ها می‌شود. برای خشک کردن خرمالو به حداقل یک ساعت زمان نیاز داریم که می‌تواند با توجه به میزان خشک شدن خرمالو‌ها بیشتر شود.

خرمالو خشک | پارسیا پخش برای خشک کردن خرمالو می‌توانید آن را با دارچین و جوز هندی، زنجبیل یا حتی فلفل طعم‌دار کنید. از میوه خشک شده خرمالو در تزیین انواع کیک‌ها و دسر‌ها می‌توانید استفاده کنید و یا اینکه به عنوان تنقلات می‌توان در طول روز از آن استفاده کرد، ولی بهتر است توجه کنیم اکر رژیم غذایی دارید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و به استفاده روزانه 5 تکه از این میان وعده بسنده کنید.
تولید میوه خشک در اصفهان با استفاده از جدیدترین دستگاه‌‎ها و تجهیزات انجام می‎‌گیرد و با کمک جدیدترین روش‌ها خرمالو خشک تهیه می‌شود.

خرمالو خشک نسبت به خرمالو تازه 4 برابر قند مربوط به میوه یا فروکتوز دارد و استفاده زیاد از آن برای افرادی که دیابت دارند، ممکن است مضر باشد.

میوه خشک شده خرمالو مانند میوه تازه آن دارای ویتامین‌های A ،B و C است که به بهبود عملکرد مغز و بینایی کمک می‌کند.
همچنین مصرف خشک شده خرمالو می‌تواند برای افرادی که جراحی انجام داده‌اند مناسب باشد، زیرا هم از کم خونی جلوگیری می‌کند و هم به دلیل تولید کلاژن به بهبود زخم‌ها کمک کرده و جای بخیه‌های حاصل از جراحی سریع‌‌تر محو می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *