تولید میوه خشک

فضایی که برای شروع کار تولید میوه خشک نیاز داریم چیزی در حدود 12 متر می‌باشد.
برای اینکه بتوانیم کارگاه را راه‌اندازی کنیم نیاز به نیروی انسانی زیادی نداریم و تنها نیاز به دو نفر برای انجام دادن کار‌های مربوط به میوه خشک داریم که از این دو نفر می‌توانیم یکی را فاکتور بگیریم زیرا خود ما هم می‌توانیم به عنوان نیروی کار در کارگاه خود فعالیت داشته باشیم.
یکی از مزایایی که تولید میوه خشک دارد این است که می‌توان این کارگاه را در تمام نقاط کشور دایر کرد.

تولید میوه خشک

از دیگر مزایایی که این کارآفرینی دارد می‌توان به این مورد اشاره کرد که با وجود کشور‌هایی که در اطرافمان هستند مانند روسیه، می‌توان میوه خشک‌های تولیدی را به این کشور‌ها صادر کرد زیرا در کشور‌های همسایه برخی از میوه‌ها کلا یافت نمی‌شود و با صادرات میوه خشک می‌توانیم همسایه‌های سیاسی خود را نیز از نعمت میوه بهره مند سازیم و خودمان نیز سود کنیم.
حتی می‌توانیم از این میوه‌ها برای زمانی استفاده کنیم که دچار کمبود در این میوه‌ها هستیم و یا در فصلی قرار داریم که میوه‌های مورد نظر وجود ندارد و می‌توانیم میوه‌های مورد نظر خود را به صورت خشک شده در اختیار داشته باشیم.

سودی که از صنعت میوه خشک به دست می‌آید چیزی در حدود 40 الی 50 درصد است که به نسبت کار‌های دیگر بسیار عالی است. البته برای رسیدن به این سود بهتر است که با دقت هزینه‌هایی که داریم را محاسبه کنیم و بی گدار به آب نزنیم.

مثلا در شهر سمیرم سیب به مقدار زیاد برداشت می‌شود و قسمت زیادی از این میوه به صورت دور ریز در می‌آید که در بهترین حالت خوراک دام‌ها می‌شود ما با ایجاد یک کارگاه کوچک در کنار یک باغ می‌توانیم میوه خشک سیب را تولید کنیم و اسراف و هدر رفت میوه‌ها را کمتر کنیم.

کارگاه میوه خشک‌کنی

دستگاه‌های موردنیاز برای راه‌اندازی کارگاه تولید میوه خشک

برای راه‌اندازی خط تولید میوه خشک در اصفهان و دیگر شهرها می‌توان 10 میلیون هزینه کرد و یا می‌توان تا 300 میلیون نیز هزینه بابت راه‌اندازی پرداخت کرد.
بسته به مساحت کارگاه و ظرفیت‌های کاری و مالی می‌توانیم این کارگاه را احداث کنیم. برای راه‌اندازی خط تولید میوه خشک نیاز به دستگاه‌های گوناگونی داریم، اولین دستگاهی که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، وان‌های شست و شویی است که با توجه به بودجه می‌توان از میان انواع مختلف این وسیله یکی را انتخاب کرد.
وان‌های شست و شو را بیشتر برای سبزیجات به کار می‌برند زیرا در مورد میوه‌ها برای خشک شدن نیاز به شستن نمی‌باشد چون عموما پوست میوه‌ها را می‌کنند و سپس آن‌ها را خشک می‌کنند. بنابراین برای اینکه بخواهیم خط تولید میوه خشک را راه بیندازیم نیاز ویژه‌ای به وان‌های شست و شو نداریم.

وان‌های شست و شو دارای انواع متفاوتی هستند که یکی از این انواع وان‌ها، وان ساکن و وان گردش در آب می‌باشد که با توجه به نیاز می‌توان از یکی از این وان‌ها استفاده کرد. دومین وسیله‌ای که برای راه‌اندازی خط تولید میوه خشک نیاز داریم، اسلایسر می‌باشد که با توجه به ظرفیت کارگاه می‌توانیم یکی از آن‌ها را تهیه کنیم.

میوه خشک

اسلایسر به صورت کلی به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شود ولی اسلایسر‌های دستی به نظر بهتر هستند، زیرا اسلایسر‌های اتوماتیک میوه‌های نرم را له می‌کند و عموما نیز برای میوه خشک از میوه‌های نرم و رسیده استفاده می‌شود تا میوه‌های نرسیده و سفت زیرا میوه‌های نرم قیمت کمتری دارند و همینطور این میوه‌ها خوشمزه‌تر و شیرین‌تر از باقی میوه‌ها هستند و تهیه میوه خشک از آن‌ها می‌تواند طعم جالبی داشته باشد.

با وجود اینکه اسلایسر‌های ایرانی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، اسلایسر‌های خارجی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی که نمونه داخلی آن دارای گارانتی و 18 سال سابقه درخشان است اما اسلایسر‌های اسپانیایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برند‌هایی که برای اسلایسر می‌توان معرفی کرد برند ایران اسلایسر در داخل و برند براکس در خارج از ایران است.

سومین وسیله‌ای که می‌توان در یک کارگاه تازه تأسیس میوه خشک‌ کنی مورد استفاده قرار داد دستگاه میوه خشک کن می‌باشد که با توجه به ظرفیت می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
اما ظرفیت آن از 40 کیلو به بالا است که خوشبختانه این مورد نمی‌تواند برای راه‌اندازی کارگاه کوچک ما مسئله ساز شود زیرا این وسیله با ظرفیت 40 کیلو را می‌توان در همان اتاق 12 متری جای داد و حتی از این وسیله می‌توان در خانه نیز استفاده کرد.

خرید انواع میوه خشک

چه تعداد نیروی انسانی برای راه‌اندازی نیاز است؟

تا الآن تمام وسایلی که برای راه‌اندازی یک کارگاه تولید میوه خشک نیاز داشتیم را با هم مرور کردیم به صورت خلاصه برای این کارگاه نیاز به دستگاه‌های اسلایسر و خشک‌ کن داریم و استفاده از وان‌های شست و شو نیاز اصلی ما نمی‌باشد.
زیرا پوست میوه‌ها در همان ابتدا کنده می‌شود و دیگر آلودگی وجود ندارد و یا می‌توان برای شستن میوه‌ها از روش‌های راحت‌تر و کم هزینه‌تر استفاده کرد.

برخی از این دستگاه‌ها اتوماتیک هستند و برخی دیگر دستی می‌باشند و تعداد نیروی انسانی مورد نیاز بنابر شرایطی که دارد می‌تواند متفاوت باشد.
به عنوان مثال برای فردی که می‌خواهد با 10 میلیون یک کارگاه کوچک ایجاد کند می‌تواند تمام خط تولید خود را با دو نفر اداره کند که یکی از این افراد می‌تواند خود شخص باشد.
زیرا دستگاه‌ها حتی به صورت دستی نیز تا اندازه‌ای هوشمند هستند. اما اگر فردی می‌خواهد با این کار یک کسب و کار بزرگ راه بیندازد لازم است از دستگاه‌های سه کابین استفاده کند و همینطور با توجه به نوع میوه‌ای که می‌خواهیم خشک‌ کنیم می‌تواند تعداد نیرو‌ها متغیر باشد. به عنوان مثال برای خشک کردن موز در کارگاه بزرگ نیاز به دستگاه سه کابین است که برای تهیه میوه خشک موز سه شیفت کاری نیاز است.
در کنار تولید باید اقدامات لازم برای پخش عمده میوه خشک در نظر گرفته شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *