خواص بِه خشک شده

از خواص بِه خشک شده می‌توان به درمان کم خونی، درمان سرفه، سلامت پوست و مو، درمان اسهال، پیشگیری از سرطان اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت که بِه یک میوه پاییزی می‌باشد که عطر و طعم بسیار عالی دارد.

در واقع جزء خانواده سیب و گلابی‌ها می‌باشد. ظاهر بِه در واقع بسیار زیاد شبیه به سیب است که بافت آن شباهت بسیار زیادی به گلابی دارد. طعمی که برای بِه وجود دارد دو نوع است که به هم به صورت ترش و هم به صورت شیرین است. بِه شیرین از لحاظ سنتی خواص فوق العاده‌ای دارد. بِه شیرین به دلیل داشتن خواص دارویی محبوبیت زیادی دارد.

خام این میوه خوردنی می‌باشد؛ اما به دلیل اینکه مقدار زیادی سفت می‌باشد. اغلب آن را به صورت پخته شده در بسیاری از مرباها و یا بعضی از خورشت‌ها استفاده می‌کنند و مخصوصاً در خورشت آلو از بِه استفاده‌های بسیار زیاد می‌کنند.

از بِه خشک شده برای تهیه دمنوش‌ها و چایی زیاد استفاده می‌کنند و یکی از محصولات پر فروش فروشگاه‌های فروش میوه خشک است. علاوه بر ایران میوه بِه، به صورت جهانی نیز کاشته می‌شود و در کشورهایی مانند ترکیه، چین، ایران، ازبکستان و آرژانتین این نوع گیاه را پرورش می‌دهند.
در واقع این نوع گیاه از درخت‌های گل سرخیان می‌باشد که پشت برگ‌های آن‌ها حالتی مانند کرک وجود دارد. درون این میوه ویتامین‌های بسیار زیادی وجود دارد. این میوه خاصیت‌های بسیار زیادی دارد که آن‌ها عبارتند از مقوی قلب، معده و اعصاب. همچنین اگر شما از دمنوش به استفاده کنید می‌توانید یک معجون آرامش بخشی را برای خودتان تهیه کنید.

در این مقاله قصد داریم خواص بسیار زیادی که برای میوه خشک به وجود دارد را برای شما توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

خواص بِه خشک شده برای سلامتی

خواص بِه خشک شده برای سلامتی عبارت است از:

  1. درمان کم خونی
  2. خواص بسیار زیاد به برای دوران بارداری
  3. درمان سرفه
  4. سلامت پوست و مو
  5. درمان اسهال
  6. پیشگیری از سرطان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. درمان کم خونی

کم خونی از بیماری های بسیار رایجی است که امروزه افراد با آن دست به گریبان هستند. زمانی که گلبول های قرمز در خون کاهش می‌یابد، کم خونی اتفاق می‌افتد. آهن از مواد بسیار ضروری و مهم است که باعث تحریک هموگلوبین در خون می‌شود و باعث می‌شود تا میزان کم خونی در داخل خون کاهش یابد.
یکی از خاصیت‌های بسیار زیادی که در این میوه وجود دارد این است که در این میوه اسید فولیک بسیار زیادی وجود دارد، پس این اسید فولیک باعث می‌شود تا گلبول‌های قرمز در خون تولید شوند که گلبول‌های قرمز در واقع باید اکسیژن به نقاط بدن برسانند، پس استفاده از این میوه بسیار زیاد برای بدن موثر باشد.

بِه خشک شده

2. خواص به برای دوران بارداری

خواص بی نظیر میوه خشک فوق‌العاده است، یکی از میوه‌هایی که بسیار زیاد به بانوان توصیه می‌شود. در دوران بارداری استفاده کنند میوه بِه می‌باشد. به دلیل اینکه میوه ویتامین B6 دارد و این ویتامین می‌تواند تهوع و استفراغ را در دوران بارداری کاهش دهد. مخصوصاً در هفته‌های ششم تا چهاردهم که این حالت در بانوان بسیار زیاد است.
استفاده از به خشک بسیار توصیه می‌شود. همچنین خواص بسیار دیگری که بِه دارد این است که می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی بر زیبایی و سلامت پوست و مو داشته باشد.

3. درمان سرفه

دانه‌هایی که در بِه وجود دارد می‌تواند گلودرد و سرفه را کاهش دهد. پس شما می‌توانید این دانه‌ها را درون آب حل کنید و به عنوان یک دارو برای سرفه‌های خودتان مصرف کنید. همچنین شما می‌توانید برای کودکان خودتان نیز از دانه‌های خشک شده بِه استفاده کنید؛ زیرا این ماده خوراکی الکل ندارد پس می‌تواند بسیار برای کودکان موثر باشد.
شما می‌توانید از دانه‌های خشک شده این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کنید که این بیماری‌ها عبارتند از: پنومونی، سرماخوردگی، سرفه، آسم و بیماری‌های تنفسی.

4. سلامت پوست و مو

خواص بسیار زیادی در بِه وجود دارد که این خواص به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های زیادی است که در بِه وجود دارد. زمانی که شما از بِه استفاده می‌کنید. در واقع می‌توانید چین و چروک‌های روی صورت خودتان را از بین ببرید و پوست خودتان را جوان کنید. همچنین شما می‌توانید از آن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی نیز در برابر اثرات و اشعه ماورای بنفش خورشید استفاده کنید.

میوه بِه سرشار از آهن، روی و مس است که این مواد می‌توانند برای تقویت مو و رشد آن‌ها موثر باشند.

طبع بِه خشک شده

5. درمان اسهال

اگر شما بیماری اسهال شدید دارید و بدون استفاده از دارو‌های شیمیایی می‌خواهید که این بیماری را درمان کنید، بهترین داروی گیاهی و خانگی که می‌توانید از آن را استفاده کنید و اسهال خودتان را برطرف کنید، دمنوش برگ بِه می‌باشد که یکی از عالی‌ترین داروها برای درمان اسهال می‌باشد. زمانی که شما از برگ بِه استفاده می‌کنید در واقع می‌تواند اسهال را کنترل کنید. شما می‌توانید از برگ درخت بِه استفاده کنید و آن را به عنوان یک مکمل یا یک دمنوش استفاده کنید و مشکلات گوارشی که در داخل بدن خودتان دارید را برطرف کنید.

6. پیشگیری از سرطان

متاسفانه یکی از بیماری‌های بسیار زیادی که امروزه جهان با آن درگیر است سرطان می‌باشد و همه افراد به دنبال این هستند که بتوانند خطر مبتلا شدن به سرطان‌ها را در بدن خودشان کاهش بدهند. پس استفاده از بِه می‌تواند یک استفاده بسیار مناسب برای افراد باشد؛ زیرا به دلیل اینکه در بِه آنتی اکسیدان‌های بسیار زیادی مانند فنولیک وجود دارد که می‌توانند رادیکال‌های آزادی که در بدن وجود دارند را از بین ببرند یا آن که اثرات آن‌ها را خنثی کنند.

در واقع می‌توان گفت رادیکال‌های آزاد از محصولاتی هستند که بر اثر متابولیسم سلولی به وجود می‌آیند. در صورتی که در بدن بماند باعث تغییر حالت دادن سلول‌های سالم بدن می‌شوند و آن‌ها را از کار می‌اندازد. ترکیبات بسیار موثری که در بِه وجود دارد مانند آنتی اکسیدان‌ها باعث می‌شوند که خطر ابتلا به سرطان در انسان‌ها کاهش پیدا کنند. پس توصیه‌ای به شما می‌کنیم این است که بهتر است از میوه بِه استفاده کنید.

طبع به خشک

طبع بِه در واقع گرم و خشک می‌باشد؛ اما گرمایی که در بِه وجود دارد بسیار زیاد نیست و در بعضی از موارد طب سنتی طبع بِه را متعادل می‌دانند. البته بِه ترش نسبت به، بِه شیرین طبع سردی دارند.

به همین دلیل است که می‌توان گفت این میوه با طبع‌های مختلف سازگاری بسیار بالایی دارند و همه می‌توانند از خواص بسیار زیادی که در این میوه وجود دارند استفاده کنند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *