خواص انجیر خشک در طب سنتی

خواص انجیر خشک در طب سنتی بسیار فراوان است. با توجه به اینکه انجیر خشک یکی از پرمصرف‌ترین و قدیمی‌ترین میوه‌هایی است که انسان‌ها از آن‌ها استفاده می‌کردند.

از این میوه به صورت تازه و خشک شده استفاده می‌کردند که هر کدام خواص درمانی منحصر به فرد خودشان را دارند. در این میوه مقدار بسیار زیادی کلسیم، پتاسیم، آهن، فیبر، چربی کم وجود دارد که تمامی این موارد برای بدن انسان بسیار مهم و ضروری می‌باشد. خواص بی‌نظیر انجیر خشک برای سلامتی فوق‌العاده است.

این نوع میوه را در کشورهای آمریکا، ایران، اسپانیا، ترکیه و یونان می‌کارند. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث شده اهمیتی استفاده از این میوه بسیار زیاد شود و از این میوه در کتاب‌های آسمانی قرآن و تورات نام برده شده است و همین موضوع اهمیت آن را افزایش داده است.

انجیر یک میوه‌ای است که شیرینی بسیار زیاد و هسته بسیار زیادی نیز در آن وجود دارد که افراد هم می‌توانند آن را به صورت تازه مصرف کنند هم به صورت خشک. درباره خواص انجیر خشک صحبت‌های بسیار زیادی وجود دارد که ما قصد داریم از مهم‌ترین آن‌ها را در طب سنتی برای شما توضیح بدهیم؛ پس بهتر است در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

ارزش غذایی انجیر خشک

انجیر خشک زمانی که با انجیر تازه مقایسه می‌شود باید بدانید که ارزش غذایی بیشتری دارد. به صورتی که حدوداً 100 گرم از انجیر تازه 74 کالری دارد؛ ولی 100 گرم انجیر خشک شده 249 کالری دارد.
به صورت کلی می‌توان گفت همیشه در انواع میوه‌های خشک ارزش غذایی بالاتری نسبت به میوه تازه وجود دارد. علاوه بر مواردی که گفته شد میزان کربوهیدرات نیز در انجیر خشک 64 گرم است. در صورتی که در انجیر تازه 19 گرم می‌باشد. علاوه بر مواردی که گفته شد انجیر خشک که مقدار بسیار زیادی فیبر دارد که این میزان سه برابر انجیر تازه است.

انجیر خشک

جایگاه انجیر خشک در طب سنتی

اگر کتاب‌های قدیمی و دینی را ورق زده باشید می‌دانید که در بسیاری از این کتاب‌ها در مصرف هر روزه انجیر تاکید شده است. در کتاب قانون ابوعلی سینا نیز از انجیر برای درمان صرع و سرفه استفاده می‌شده است. همچنین بقراط نیز استفاده از انجیر را برای درمان بیماری‌های التهابی و افزایش عقل به انسان و توصیه کرده است.

در طب سنتی ایرانی برای اینکه بتوانند زگیل‌های پوستی را درمان کنند از انجیر استفاده می‌کردند. همچنین برای اینکه بتواند حافظه را تقویت کنند استفاده از انجیر را به همراه مغزهای دیگر مورد استفاده قرار می‌دادند.

در یونان برای درمان بیماری‌های مانند طحال و کبد از انجیر استفاده می‌کردند و استفاده از انجیر را برای افزایش ادرار مناسب می‌دانستند. علاوه بر مواردی که گفته شد انجیر خشک را می‌جوشاند و از آن در شیر استفاده می‌کردند و برای از بین بردن تورم لثه و مخاط دهان از آن استفاده می‌کردند.

در طب سنتی برای اینکه بتوانند ورم دمل‌ها را درمان کنند از انجیر خشک به همراه آرد جو و گندم استفاده می‌کردند. اگر شما گلودرد دارید می‌توانید جوشانده غلیظ را از انجیر خشک غرغره کنید تا بتوانید گلودرد خودتان را درمان کنید.

علاوه بر مواردی که گفته شد مهم‌ترین خواصی که در انجیر وجود دارد این است که می‌تواند ملین باشد. به دلیل این که طبع گرمی برای این نوع میوه خشک شده وجود دارد؛ پس برای اینکه بتوانند بیماری‌های سرد مزاجی را درمان کنند از انجیر خشک استفاده می‌کنند.

یک نکته‌ای که درباره مصرف انجیر خشک وجود دارد و شما باید به آن دقت کنید این است که در مصرف انجیر باید میزانی را مشخص کنید و اعتدال در زمینه مصرف داشته باشید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه انجیر ممکن است برای بدن انسان مضر باشد.

خواص انجیر خشک از دیدگاه ائمه اطهار

در کتاب‌های قدیمی آورده‌اند که سینی را از انجیر نزد پیامبر آوردند و پیامبر به یاران خودشان فرمودند: که از این میوه بخورید زیرا اگر قرار بود میوه‌ای را از بهشت برای شما نام ببرم نام این میوه انجیر بود. همچنین پیامبر توصیه کرده است که هم انجیر را به صورت تازه میل کنید و هم به صورت خشک.

در این باره امام رضا نیز صحبتی داشتند که می‌فرمایند: «زمانی که شما انجیر را مصرف می‌کنید می‌توانید بوی بد دهان خودتان را برطرف کنید و استخوان‌های خود را مستحکم کنید.»

در کتاب دینی استفاده از انجیر مخصوصاً انجیر خشک شده توصیه شده است. در طب سنتی نیز فواید بسیار زیادی از انجیر وجود دارد. شما می‌توانید از این فواید بسیار عالی بهره‌مند بشوید و بیماری‌های درون بدن خودتان را درمان کنید.

خواص انجیر خشک

خواص انجیر خشک

درون انجیر فیبر بسیار زیادی وجود دارد و همین فیبر به شما کمک می‌کند تا بتوانید احساس گرسنگی را در مدت زمان طولانی داشته باشید.

درون انجیر مقدار بسیار زیادی کلسیم وجود دارد که این کلسیم می‌تواند به سلامت استخوان‌های انسان و کمک بسیار زیادی بکند.

زمانی که شما به صورت روزانه از انجیر خشک شده استفاده می‌کنید می‌توانید از سرطان تخمدان، سرطان رحم، یائسگی زودرس، سرطان پستان و افزایش وزن که تمامی این موارد به دلیل وجود بیش از حد هورمون استروژن می‌باشد، جلوگیری کنید و همچنین از استروژن‌های منفی بدن خودتان را دور کنید و آن‌ها را از بین ببرید.

درون انجیر آنتی اکسیدان قوی به نام فنول وجود دارد که می‌تواند از به وجود آمدن سرطان در بدن انسان جلوگیری کند.

اگر شما از طریق افرادی هستید که قصد دارید وزن خودتان را کاهش دهید می‌توانید از انجیر خشک استفاده کنید و انجیر خشک می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند به دلیل اینکه درون انجیر خشک بسیار زیادی وجود دارد این فیبر می‌تواند احساس سیری طولانی مدتی را برای شما به وجود بیاورد و در نتیجه شما می‌توانید کاهش وزن بسیار زیادی را به دست بیاورید.

زیبایی پوست با انجیر خشک تضمین می‌شود، اگر شما قصد دارید که پوست بسیار خوبی را داشته باشید می‌توانید انجیر را مورد استفاده قرار دهید و آن را در مصرف روزانه خودتان قرار دهید.

اگر شما قصد دارید که وزن خودتان را افزایش بدهید می‌توانید انجیر را به صورت ناشتا میل کنید. پس همین الان برای خرید میوه خشک انجیر اقدام کنید و با مصرف روزانه انجیر به وزن دلخواه خود برسید.

از این نوع میوه برای از بین بردن بیماری‌های بواسیر و صرع نیز استفاده می‌کنند.

درون انجیر ویتامین‌های بسیار عالی و عناصر مختلفی مانند مس، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز و فسفر وجود دارد که برای بدن انسان بسیار مهم و حیاتی هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *