خواص انجیر خشک

یکی از میوه‌های پرخاصیت که از دیرباز تاکنون نسبت به خواصی که در آن وجود دارد مطالب زیادی بیان‌شده است میوه انجیر است. این میوه دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بی‌شماری است که برای بدن بسیار مفید است. انجیر یکی از میوه‌های دانه‌داری است که برای دستگاه گوارش بسیار توصیه‌ شده است. این میوه در فصل گرم سال رشد می‌کند و تنها در یک فصل می‌توان از آن بهره‌مند شد.

یکی از فاکتورهای دیگری که برای میوه انجیر وجود دارد خشک کردن آن است این میوه دارای حالت گوشتی است که با یک لایه پوست میوه محافظت شده است. این لایه نازک است و می‌توان آن را همراه با قسمت گوشتی که در داخل انجیر وجود دارد مصرف کرد. بنابراین خشک کردن میوه انجیر کار سختی نیست و به راحتی می‌توان آن را خشک کرد. طعم خاص و منحصر به ‌فردی که برای انجیر وجود دارد هر ذائقه‌ای را برای مصرف آن ترغیب به خرید از فروشگاه فروش میوه خشک می‌کند و به نوعی  از دسته میوه‌هایی است که همه افراد تمایل به خوردن آن را دارند. طعم خوب و مزه شیرین دو خصلتی است که برای انجیر چه به صورت خشک شده و چه به شکل تازه وجود دارد.

کشورهای تولید کننده انجیر

کشورهای تولید کننده انجیر شامل:

  • کشورهای آسیایی
  • هند
  • ترکیه
  • خاورمیانه

این میوه به صورت درختی کشت می‌شود و تنها در مناطقی که آب و هوای گرمسیری دارد رشد می‌کند و در برابر هوای گرم مقاوم است. این میوه فصل خاصی از سال را می‌تواند میوه دهد و آن هم تابستان است و در فصل سرد سال مانند سایر میوه‌های فصلی قادر به دادن میوه نیست. انجیر برای افرادی که به دنبال مواد گرمی هستند مناسب است؛ زیرا این میوه دارای طبع گرم و تر است.

انجیر خشک مناسب برای دستگاه گوارش

مهم‌ترین خواص انجیر خشک

مهم‌ترین خواص انجیر خشک عبارت است از:

  1. انجیر خشک مناسب برای دستگاه گوارش
  2. انجیر خشک مناسب برای قلب
  3. از بین بردن سرطان

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. انجیر خشک مناسب برای دستگاه گوارش

خواص بی‌نظیر انجیر خشک بسیار زیاد است، دستگاه گوارش برای اینکه بتواند فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهد نیاز به فیبر دارد. فیبر یکی از کمک‌کننده‌های اساسی برای معده است و می‌تواند معده را از ناراحتی‌های گوارشی برهاند. انجیر خشک نیز مقادیر زیادی از فیبر را در خود نهفته دارد و این میزان از فیبر سیستم گوارشی را تنظیم می‌کند و از بروز مشکلاتی که برای این قسمت از بدن ایجاد می‌شود جلوگیری به عمل می‌آورد.
روده قسمت دیگری از بدن است که برای انجام دادن فعالیت‌های درست خود نیاز به فیبر دارد. یبوست مشکل دیگری است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند و در بیشتر موارد بروز این مشکل به تغذیه افراد بستگی خواهد داشت. تغذیه نادرست منجر  به ایجاد یبوست در بدن می‌شود و این مطلب باعث خواهد شد که ناراحتی‌های زیادی برای افراد به وجود آید.
مصرف انجیر خشک در طول روز باعث می‌شود که بدن با یبوست درگیر نشود و از بروز آن جلوگیری می‌کند. برای اینکه بتوان یبوست را درمان کرد باید مصرف انجیر خشک شده را به صورت روزانه در میان وعده‌های خود قرار داد.

2. انجیر خشک مناسب برای قلب

یکی از ویژگی‌های دیگری که برای انجیر خشک وجود دارد خاصیت آن برای قلب است. تری گلیسیرید یکی از موادی است که برای قلب به شدت مضر است. انجیر خشک با توجه به موادی که در خود دارد به راحتی می‌تواند تری گلیسیرید موجود در  بدن را از بین ببرد و از ایجاد مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان نیز ماده دیگری است که در انجیر خشک شده وجود دارد.
آنتی‌اکسیدان در بدن باعث جلوگیری از بروز رادیکال‌های آزاد در بدن خواهد شد و هم اینکه سلامت قلب را تضمین می‌کند و از بروز بیماری‌های قلبی به شدت می‌کاهد.

انجیر خشک مناسب برای قلب

3. از بین بردن سرطان

خواص میوه خشک برای درمان بیماری‌ها فوق‌العاده است، یکی از سرطان‌های رایجی که در بین افراد وجود دارد سرطان روده بزرگ است. این بیماری به دلیل کمبود فیبر و وجود ماده‌ای به نام موسین در بدن ایجاد می‌شود. بنابراین انجیر خشک می‌تواند با وجود فیبر بالایی که دارد از بروز بیماری سرطان روده جلوگیری کند و به عنوان ماده پیشگیرانه از آن استفاده می‌شود. به جای اینکه از دارو و مواد دیگر صنعتی بهره‌مند شد باید از مواد طبیعی استفاده کرد تا عوارض و مشکلاتی برای بدن به وجود نیاید. مواد صنعتی و همین طور داروهای صنعتی باعث بروز مشکلات زیادی برای بدن می‌شوند و عوارض جانبی زیادی را به همراه خواهند داشت.
برای افرادی که به تازگی عمل‌های جراحی انجام داده‌اند مصرف انجیر به شدت توصیه می‌شود؛ زیرا در درمان کم‌خونی بدن بسیار موثر است. با این حال زنان درصد بیشتری را در میزان کم‌خونی به خود اختصاص می‌دهند به همین خاطر باید این مطلب را در نظر داشت که انجیر می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد. بنابراین به کار بردن انجیر خشک در وعده‌های غذایی منجر به عملکرد بهتر بدن می‌شود و بدن را سالم‌تر و شاداب‌تر نگه خواهد داشت.
انجیر خشک انرژی زیادی دارد که برای فعالیت‌های انرژی‌بر بسیار مفید است و افرادی که روزانه کارهای سخت فکری انجام می‌دهند می‌توانند از انجیر استفاده کنند تا بتوانند انرژی خود را به صورت مستمر تامین نمایند و با مشکل ضعف و سستی در کار رو به رو نشوند.

طریقه مصرف انجیر خشک

انجیر خشک را می‌توان در آب انداخت تا نرم شود و بعد آن را مصرف کرد. برخی از افراد تمایل دارند که از انجیر خشک شده در داخل آب بهره‌مند شوند و از آب آن نیز استفاده نمایند. زمانی که انجیر خشک در آب انداخته می‌شود مواد خود را در آب رها خواهد کرد و میزان آب را نیز در خود فرو خواهد برد. به همین خاطر هنگامی که انجیر در داخل آب انداخته می‌شود بزرگ می‌شود و پف می‌کند. انجیر آب انداخته شده، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است و بیشتر افراد تمایل دارند که انجیر را به صورت نرم و آبکی مصرف کنند و هم اینکه آب انجیر را نیز مصرف نمایند.

انجیر خشک ساده

شکل دیگری که برای انجیر وجود دارد، انجیر خشک شده به صورت ساده آن است. از انجیر خشک شده در آجیل و بیشتر خشکبار استفاده می‌شود. گاهی اوقات نیز به صورت تنها به کار برده می‌شود و خود نوعی آجیل نیز به حساب خواهد آمد.
انجیر یکی از قدیمی‌ترین میوه خشک‌هایی است که از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و قبل از اینکه میوه‌های دیگر از قابلیت خشک شدن بهره ببرند انجیر اولین میوه‌ای بود که خشک شد و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *