خشک کردن میوه کاکتوس

شاید برایتان جالب باشد که بدانید گلابی خاردار یا میوه کاکتوس که بالای برگ‌های کاکتوس نوپال رشد می‌کند. تاکنون نزدیک به 200 گونه از این کاکتوس در شمال و جنوب آمریکا در حال رشد است. این میوه رایج‌ترین گونه از میوه‌های کاکتوس خوردنی است که حتی می‌توان با آن‌ها غذا نیز تهیه کرد. البته این میوه اسم دیگر دارد به نام انجیر هندی است.

فواید میوه کاکتوس

این میوه را هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده می‌توان مصرف کرد. گلابی خاردار که طعم آن مشابه هندوانه است. شیوه مصرف آن به این صورت است که پوست آن را می‌کنند سپس آن را به صورت خام مصرف می‌کنند. این میوه بیشتر مصرف دارویی و درمانی دارد. البته از این میوه نیز در صنعت داروسازی به شکل قرص، کپسول یا شربت نیز استفاده می‌شود.

از فواید این میوه می‌توان به درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت، افزایش کلسترول، کاهش وزن، تقویت کبد، تناسب اندام، خستگی و بزرگی پروستات اشاره کرد.

از ویژگی‌های منحصر به فرد میوه کاکتوس می‌توان به این نکته اشاره کرد که دقیق روی برگ‌ها خاردار کاکتوس رشد می‌کند و شکل آن تقریبا شبیه به گلابی است به همین دلیل به آن گلابی خاردار نیز گفته می‌شود. رنگ‌های این میوه معمولا به صورت زرد، سبز روشن، نارنجی، صورتی و قرمز می‌باشد که البته بستگی به میزان رشد این میوه رنگ‌های آن نیز متغیر است. در ابتدای امر این میوه در آمریکا قابل تکثیر و رشد بود؛ اما امروزه شاهد هستیم که این میوه در سایر نقاط کشور مانند مصر، اروپا، مراکش و حتی خاورمیانه نیز یافت می‌شود.

فواید میوه کاکتوس

روش‌های خشک کردن میوه کاکتوس

این میوه نیز مانند سایر میوه‌های دیگر به راحتی خشک می‌شود اما باید دقت داشته باشید که زمانی که پوست این میوه را می‌گیرید حتما دستکش دست کنید، زیرا به دلیل وجود تیغ‌ها باعث می‌شود که دست شما آسیب ببیند، بعد از پوست گرفتن این میوه آن را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و در یک سینی بگذارید، سپس پشت شیشه قرار دهید تا توسط آفتاب خشک شود.
به یاد داشته باشید رعایت اصول بهداشتی در خشک کردن میوه‌ها بسیار مهم است، روش دیگری که برای خشک کردن میوه کاکتوس وجود دارد این است که شما می‌توانید آن‌ها را داخل سینی فر بگذارید، سپس با تنظیم درجه فر اجازه دهید تا میوه‌ها کاملا خشک شوند. همچنین می‌توانید با استفاده از دستگاه میوه خشک کن میوه کاکتوس را خیلی راحت و سریع خشک کنید.

روش نگهداری میوه‌های خشک شده

بعد از این که میوه‌ها کاملا خشک شد آن‌ها را داخل یک شیشه درب بسته قرار دهید. سپس در داخل کابینت یا یخچال نگهداری کنید. توجه کنید که هیچ نوری به آن‌ها نرسد. این میوه‌ها بیشتر خاصیت درمانی دارند به همین علت است که بیشتر به صورت دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد که خواص فوق العاده‌ای بر روی معده و تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین برای بیماری‌هایی مانند آلزایمر، تقویت رگ‌های خونی و از بین بردن التهاب‌ها بسیار است.

روش‌های مصرف انجیر هندی

میوه کاکتوس یا گلابی خاردار به دلیل دارا بودن مواد بسیار موثر و مفید که به صورت خوراکی یا موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند روش‌های زیر کاربرد دارد:

میوه کاکتوس را می‌توان به روش‌های متنوعی مصرف نمود این میوه را هم می‌توان به صورت پخته، یا میوه خشک شده یا به شکل ژله، مربا یا نوشیدنی مصرف نمود. اغلب سرخپوستان آمریکایی از این میوه در تهیه نوعی نوشیدنی به نام colonche استفاده می‌کردند. از فروشگاه‌های معتبر فروش میوه خشک می‌توانید این محصول را تهیه کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

گلابی خاردار در ایران

مصرف این میوه در ایران خیلی زیاد نیست و تنها این میوه را می‌توانید در هایپرمارکت‌های معتبر یا بازار بزرگ تجریش پیدا کنید. البته آب میوه‌ی آن نیز در بازار نیز موجود است که مصرف آن بیشتر برای بیماران دیابتی یا افرادی که دارای رژیم کم کربوهیدرات هستند توصیه می‌شود. اما در صورتی در دسترس نبودن این میوه می‌توانید مکمل‌های آن را از داروخانه تهیه کنید و در رژیم غذایی خود قرار دهید.

گلابی خاردار در ایران

مصرف زیاد میوه کاکتوس

در صورتی که این میوه را به میزان مناسب مورد استفاده قرار دهید هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند؛ اما چنانچه که در مصرف آن زیاد روی کنید می‌تواند باعث بروز مشکلاتی اعم از تهوع، اسهال، باد شکم، سردرد و غیره شود. این میوه فاقد قند است و مصرف زیاد آن می‌تواند میزان قند خون شما را کاهش دهد به همین علت توصیه می‌شود که در هنگام مصرف آن از داروهای دیابت اجتناب کنید این کار منجر به بروز افت قند خون یا هیپوگلیسمی می‌شود.

خوب است که قبل از مصرف مکمل‌های دارویی مانند میوه‌های کاکتوس حتما با پزشک خود مشورت کنید. در ضمن به دلیل نداشتن عوارض مکمل‌های میوه کاکتوس چه به صورت میوه‌های خشک شده و یا تازه برای خانم‌های باردار و یا مادران شیرده و کودکان ثابت نشده است. به همین علت بهتر است که تنها به دلیل طبیعی بودن آن از مصرف مکمل‌ها اجتناب کنید.

نکات مهم

به دلیل کامل نشدن تحقیقات در مورد این خواص درمانی این میوه باید با حساسیت بیشتری مورد استفاده قرار گیرد همچنین پیش از مصرف میوه کاکتوس حتما با پزشک خود مشورت کنید سپس اقدام به مصرف نمایید تا برای شما مشکلی به وجود نیاورد.

استفاده از مکمل‌های گلابی خاردار یا همان میوه کاکتوس را می‌توانید به صورت اینترنتی مورد استفاده قرار دهید. با توجه به اینکه مقدار استانداردی برای مصرف روزانه این مکمل‌ها تعیین نشده است، اما در مصرف آن نیز نباید زیاده‌روی کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *