خشک کردن قارچ

قارچ‌ها از انواع سبزیجاتی هستند که طعم و مزه فوق العاده‌ای را به برخی از غذاها اضافه می‌کنند، به همین دلیل طرفداران زیادی دارند.
از انواع سوپ گرفته تا ماکارونی، لازانیا، انواع پیتزا و هر غذای دیگر به طور دلخواه قابل استفاده خواهند بود.
هر چند قارچ تازه خواص خود را دارد و حتی استفاده خام این گیاه بسیار قابل توجه است، با این حال قارچ خشک نیز مانند بسیاری از میوه‌های خشک قابل استفاده و مفید خواهد بود.

مراحل خشک کردن قارچ

مراحل و روش خشک کردن قارچ شبیه به روش‌های خشک کردن تمشک و خشک کردن دیگر میوه‌های خشک است.
به این صورت که لازم است قارچ‌هایی را که می‌خواهید خشک کنید، ابتدا تمیز کنید. برای این کار می‌توانید پوست اولیه آن‌ها را بکنید و یا از یک قلمو برای پاک کردن خاک استفاده کنید. به یاد داشته باشید که شستن قارچ‌ها ممکن است مانع از فرایند خشک شدن صحیح آن‌ها شود.

اگر احساس می‌کنید که این روش نیز کفایت نمی‌کند، می‌توانید از پارچه‌ها و یا حوله‌های تمیز و مرطوب برای پاک کردن و تمیز کردن آن‌ها استفاده کنید. در این بین اطمینان حاصل کنید که رطوبت در آن‌ها باقی نماند.

پس از این مرحله لازم است تا قارچ‌ها را خرد کنید. هر چقدر که لایه‌های قارچ ضخیم‌تر باشد، خشک کردن آن‌ها طولانی‌تر خواهد بود. برای سرعت بخشیدن به روند خشک کردن قارچ، بهتر است برش‌های نازک‌تری را انتخاب کنید.

برای خشک کردن قارچ آن‌ها را داخل سینی قرار دهید. بهتر است مطمئن شوید که آن‌ها روی هم تلنبار نشده و در یک لایه قرار می‌گیرند. بهتر است از مواد افزودنی مانند روغن برای آن‌ها استفاده نکنید، به این دلیل که جذب قارچ‌ها شده و عطر و طعم آن را تغییر می‌دهند.

فر را 150 درجه فارنهایت گرم کنید. پس از رسیدن فر به دمای مشخص شده، سینی را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید که قارچ‌ها به مدت یک ساعت در آن بمانند.

قارچ خشک

قارچ‌ها را پس از یک ساعت از فر خارج نمایید. بهتر است اطمینان بیابید که هیچ گونه رطوبتی در آن‌ها باقی نمانده باشد. برای خارج کردن رطوبت باقیمانده می‌توانید از یک کاغذ و یا پارچه خشک استفاده کنید.

مجددا قارچ‌ها را در داخل فر قرار دهید. صبر کنید تا یک ساعت دیگر در فر باقی بمانند تا کاملا خشک شوند. هنگامی که قارچ‌ها را بیرون می‌آورید، مطمئن شوید که هیچ رطوبتی در آن‌ها باقی نمانده است.
در غیر این صورت بهتر است آن‌ها را بچرخانید و رطوبت را با یک پارچه خشک بگیرید و مجددا آن‌ها را به فر بازگردانید.

بررسی قارچ‌ها را تا زمانی که کاملا خشک نشده‌اند، ادامه دهید. در این مراحل بهتر است قرار دادن قارچ‌ها را در فر آنقدر تکرار کنید تا حداکثر میزان آب آن تمام شود.

قارچ‌های خشک شده را در قوطی‌های نگهداری کنید که عاری از هوا باشند. پس از خنک شدن کامل آن‌ها، قارچ‌ها را در شیشه‌های خشک نگهداری کنید.
بهتر است ابتدا آن‌ها در یک مکان تاریک و خنک قرار دهید تا زمانی که آن‌ها آماده مصرف برای استفاده در سوپ، ماکارونی و غذاهای دیگر شوند.
از فروشگاه‌های فروش میوه خشک قارچ خشک شده را به صورت آماده خریداری کنید.

خشک کردن قارچ به طور طبیعی

اگر مایل به خشک کردن قارچ به صورت طبیعی و در هوای آزاد هستید، بهتر است ابتدا شرایط آب و هوا را بررسی کنید. اگر رطوبت زیادی در هوا وجود داشته باشد، خشک کردن قارچ‌ها بیش از حد طول می‌کشد.

مکان مناسبی را برای خشک کردن قارچ پیدا کنید. بهتر است جایی باشد که هوا به خوبی در آن در گردش باشد. مکانی را انتخاب کنید که در آن پرندگان، حیوانات و گرد و غبار مانع از فرایند خشک شدن نشوند.

قارچ‌ها را به صورت یک لایه در داخل سینی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از آن‌ها با هم همپوشانی نداشته باشند، زیرا ممکن است در طی فرایند خشک شدن با هم درگیر شوند. می‌توانید با استفاده از پارچه‌های کتان و انواع توری‌ها روی سینی را بپوشانید تا اطمینان بیابید که دچار مشکل نخواهند شد.

قارچ خشک

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به کمک یک سوزن و نخ تمیز و استریل شده، قارچ‌ها را از سوزن رد کنید و داخل نخ قرار دهید. شبیه به درست کردن یک گردنبند.

برای این روش بهتر است که آن‌ها را در یک جای خشک و ترجیحا مکانی که آفتابگیر است آویزان کنید. آن‌ها پس از گذشت یکی دو روز در آفتاب خشک می‌شوند. پس از آن بهتر است روزانه آن‌ها را بررسی کنید.

اگر پس از گذشت دو روز همچنان احساس کردید که آن‌ها خشک نشده‌اند، می‌توانید قارچ‌ها را در فر خشک کنید.

یک دستمال کاغذی را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. قارچ‌های تمیز و خشک شده را روی آن قرار دهید. بهتر است آن‌ها بر روی هم تلنبار نشوند. بهتر است حتی الامکان از خارج شدن رطوبت آن‌ها اطمینان حاصل کنید، چرا که آب موجود در آن می‌تواند در هوای سرد منجمد شود و قارچ‌ها را یخ زده و خراب کند.

دستمال دیگری را بر روی سینی بگذارید و پس از آن تا زمانی که از خشک شدن قارچ‌ها اطمینان حاصل نکرده‌اید، آن را بر ندارید. استفاده از کیسه‌های کاغذی نیز می‌تواند باعث خشک شدن رطوبت باقیمانده در قارچ‌ها شود.

پس از آنکه محصولات مورد نظر به طور کامل خشک شدند، بهتر است شبیه به روش قبل آن‌ها را در یک ظرف خشک و شیشه‌ای قرار دهید.
ظرف شیشه‌ای از این جهت حائز اهمیت است که شما بتوانید روند خشک شدن مواد را مشاهده کنید تا در صورتی که هر کدام از آن‌ها کپک زد، سریعا مواد را خارج و برای خشک کردن مجدد آن‌ها اقدام کنید.

علاوه بر این وجود بخار و قطره‌های آب در ظرف به این معنا خواهد بود که قارچ‌ها به خوبی خشک نشده‌اند و نیاز است تا دوباره آن‌ها را از ظرف خود خارج کرده و آن‌ها را بخشکانید.

با نگهداری ظرف‌ها در مکان خنک و تاریک، اطمینان داشته باشید که قارچ‌ها حداقل برای یک سال سالم باقی خواهند ماند، در حالی که هوای گرم باعث خراب شدن آن‌ها خواهد شد.

با رعایت کردن تمام این موارد، قارچ‌های خشک خود را خواهید داشت و می‌توانید در انواع غذاها مانند سوپ و یا لازانیا از آن‌ها استفاده کنید.
اگر از مراکز معتبر تولید و پخش میوه خشک این محصول را تهیه کنید، قیمت آن مناسب‌تر خواهد بود.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *