توت فرنگی خشک

میوه جذاب و قرمز رنگ با دانه‌های مشکی که حتی فکر کردن به آن دل انسان را آب می‌اندازد.
با این تفاسیر فکر نمی‌کنم کسی در دنیا وجود داشته باشد که از توت فرنگی خوشش نیاید. توت فرنگی با آن رنگ و رایحه دلپذیرش می‌تواند جلوه زیبایی به سبد میوه بدهد.
می‌توان گفت توت فرنگی یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها است.
شاید باورتان نشود تاکنون بیش از 600 گونه توت فرنگی کشف شده است که مزه‌های مختلفی دارند از شیرین گرفته تا تند. توت فرنگی از نظر داشتن آنتی اکسیدان رتبه دهم را در بین میوه‌ها و سبزیجات دارا است.

توت فرنگی دارای مواد معدنی به نام آنتی سیانین است که طی یک مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد به ثبت رسیده است به این نتیجه رسیدند که استفاده منظم از توت فرنگی می‌تواند حملات قلبی را تا یک سوم کاهش دهد.
توت فرنگی برای خانم‌ها و بانوان دارای فواید بیشماری است به عنوان مثال طی تحقیقات انجام شده مصرف منظم سه بار در هفته از توت فرنگی می‌تواند تأثیرات زیادی روی سلامتی بانوان بگذارد.

تاثیر توت فرنگی خشک بر روی بیماری‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید توت فرنگی داشتن ماده‌ای به نام کورستین است که خواص ضد التهابی را به توت فرنگی می‌دهد که همین خاصیت سبب می‌شود تا تصلب شریان‌ها در بدن صورت نگیرد و از طرفی می‌تواند از بدن در برابر بالا بودن کلسترول بد خون محافظت کند.
این خواص علاوه بر توت فرنگی تازه در توت فرنگی خشک نیز وجود دارد. زیرا خواص میوه تازه با میوه خشک تفاوتی ندارد.

تاثیر توت فرنگی خشک بر روی بیماری‌ها

تاثیر توت فرنگی خشک بر روی انواع بیماری‎ها عبارت است از:

  1. توت فرنگی و بیماری‌های قلبی
  2. توت فرنگی خشک و سکته
  3. توت فرنگی خشک و سرطان
  4. توت فرنگی و فشار خون
  5. توت فرنگی و یبوست
  6. حساسیت و توت فرنگی خشک شده
  7. دیابت و توت فرنگی خشک شده
  8. بارداری و توت فرنگی خشک شده
  9. توت فرنگی و خاصیت سفید کنندگی برای دندان
  10. توت فرنگی خشک شده و افسردگی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

پخش عمده میوه خشک

1. توت فرنگی و بیماری‌های قلبی

مواد موجود در توت فرنگی می‌تواند از فشار خون بالا جلوگیری کند، زیرا ماده‌ای به نام پلی فنول وجود دارد که از ساخت پلاکت در داخل رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند علاوه بر این توت فرنگی دارای مکانیزم‌های ضد التهابی است که خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. فیبر و پتاسیم موجود در توت فرنگی به سلامت قلب کمک می‌کند.
محققان طی مطالعه‌ای که روی چندین شرکت کننده داشتند به نتایج جالبی دست پیدا کردند این مطالعه نشان داد افرادی که پتاسیم زیادی در طول روز مصرف می‌کردند تا 49 درصد کمتر به بیماری‌های قلبی شدید دچار می‌شدند.
پخش عمده میوه خشک به سراسر فروشگاه‌‎ها، امکان خرید انواع میوه خشک و بهره‌‎مندی از خواص آن را فراهم کرده است.

2. توت فرنگی خشک و سکته

آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه خشک توت فرنگی کمک می‌کند تا از ایجاد لخته‌های خون جلوگیری کند به همین دلیل این ماده و این میوه خشک به کاهش خطر سکته کمک می‌کند.

3. توت فرنگی خشک و سرطان

همان طور که در مطالب قبلی ذکر شد توت فرنگی تازه دارای موادی است که می‌توان گفت همان مواد نیز در میوه خشک توت فرنگی موجود است به همین دلیل میوه خشک توت فرنگی نیز شامل آنتی اکسیدان‌های قوی است که از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند. وجود رادیکال‌های آزاد در بدن باعث ایجاد سرطان و التهاب می‌شود به همین دلیل استفاده از موادی مانند میوه خشک توت فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در بدن کم‌تر کند.

مصرف میوه خشک

4. توت فرنگی و فشار خون

احتمالا تا الآن متوجه اهمیت پتاسیم برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون شده‌اید.
این ماده به مقدار زیاد در توت فرنگی موجود است.

استفاده از نمک در غذا‌ها باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود که می‌توان این فشار خون را با پتاسیم پایین آورد.
عدم استفاده از پتاسیم نیز می‌تواند سبب بالا رفتن فشار خون شود. بنابراین استفاده روزانه از موادی که حاوی پتاسیم هستند می‌تواند تا 20 درصد خطر مرگ و میر حاصل از بالا رفتن فشار خون را کم کند.

5. توت فرنگی و یبوست

توت فرنگی حاوی فیبر و آب بسیار بالایی است به همین دلیل به سیستم گوارش ما کمک می‌کند تا بتواند به راحتی کار کند و سموم بدن را دفع نماید.

6. حساسیت و توت فرنگی خشک شده

بروز آسم و حساسیت به دلیل غلظت خون و دمای بالای خون ایجاد می‌شود که استفاده از توت فرنگی به دلیل اینکه می‌تواند دمای خون را پایین بیاورد به عنوان ماده‌ای که حساسیت را کم می‌کند می‌توان استفاده کرد.

7. دیابت و توت فرنگی خشک شده

فیبر علاوه بر اینکه بر سیستم گوارش اثر می‌گذارد روی سیستم قند خون نیز تأثیرگذار است.
فیبر به تنظیم قند خون کمک می‌کند به همین دلیل مصرف این میوه به صورت خشک می‌تواند افرادی که دیابت دارند اثرات خوبی را بگذارد. برای این کار لازم است حدودا 37 عدد توت فرنگی در روز مصرف شود. الگوی غذای سالم با مصرف میوه خشک و به صورت منظم قابل اجراست.

توت فرنگی خشک شده

8. بارداری و توت فرنگی خشک شده

جدا از ایجاد ویار در مادران باردار و اینکه ممکن است هوس توت فرنگی کنند در حالی که فصل توت فرنگی نیست.
استفاده از توت فرنگی خشک شده می‌تواند میزان زیادی از آهن مورد نیاز مادران باردار را تأمین کند، همچنین در صورت خشک کردن این میوه می‌توان در تمام طول سال از خواص این میوه بهره‎مند شد.
بنابراین بهتر است خانم‌های باردار، میوه خشک مصرف کنند.

9. توت فرنگی و خاصیت سفید کنندگی برای دندان

برای اینکه بتوان از میوه خشک توت فرنگی سفید کننده برای دندان ساخت می‌توان توت فرنگی خشک شده را نصف قاشق بکینگ پودر مخلوط کرد و بعد از این مخلوط برای سفید شدن دندان استفاده کرد.
این کار موجب ایجاد اسیدی به نام اسید مالیک است و می‌تواند لکه‌های بسیار قوی مانند سیگار و قهوه را روی دندان پاک کند.استفاده از سفید کننده‌های دندان نباید بیش از اندازه باشد زیرا در این صورت ممکن است مینای دندان آسیب ببیند و دندان خراب شود. استفاده از این روش مانند جرم‌گیری نیست و به صورت مقطعی می‌تواند جرم‌ها را پاک کند.

10. توت فرنگی خشک شده و افسردگی

ماده‌ای به نام فولات در توت فرنگی خشک وجود دارد و مانع این می‌شود که خون و سایر مواد مغذی به مغز برسد به همین دلیل استفاده از توت فرنگی خشک می‌تواند منجر به تولید هورمون‌هایی مانند سروتین، دوپامین و نوراپی کمک می‌کند که این هورمون‌ها باعث می‌شود حالات روحی بد از بین برود حتی در برخی موارد به افزایش اشتها و خواب نیز کمک می‌کند.
اگر شما فردی بی اشتها و بد خواب هستید می‌توانید میوه خشک توت فرنگی را در سبد روزانه غذایی خود قرار دهید.
سلامت روان با مصرف میوه خشک تضمین می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *