خشک کردن گیلاس

گیلاس باربادوس از میوه‌هایی است که در کشورهای مکزیک، هندوستان و کارائیب رشد می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین c است. شاید در ابتدا باور این مسئله برایتان سخت باشد که این میوه نسبت به سایر میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو غنی نزدیک به 50 تا 100 برابر بیشتر دارای ویتامین c است. در حقیقت آنتی اکسیدان‌ها مشابه آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در غذاهای مغذی نظیر هویج، زغال اخته، کلم و شراب قرمز است. در این گفتار قصد داریم تا شما با یک نمونه میوه‌های نادر و کمیاب به نام گیلاس باربادوس که در مناطق گرمسیری می‌روید، آشنا کنیم.

مشخصات گیلاس باربادوس

از ویژگی‌های ظاهری این گیاه می‌توان به کوچک بودن آن اشاره کرد و اینکه شبیه به توت است که روی درختچه‌ها رشد می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این میوه در مناطق مختلف اسم‌های متعددی دارد مانند گیلاس آنتیل، گیلاس پورتوریکو، سرسو، گیلاس غربی هندوستان و سر زا می‌باشد. اگر بخواهیم این میوه را از نظر گیاه‌شناسی مورد توجه قرار دهیم باید بدانید که این میوه به عنوان میوه سنگی شناخته شده است و زیر مجموعه‌ی خانواده‌ی Rosaceae است؛ اما با توجه به شباهت‌های ظاهری که گیلاس باربادوس با سایر گیلاس‌های دیگر دارند این است که بیشتر افراد مزه این میوه قرمز روشن را مشابه به طعم و مزه‌ی توت می‌دانند.

مشخصات گیلاس باربادوس

ارزش غذایی گیلاس باربادوس

اصلی‌ترین دلیل مصرف گیلاس باربادوس که به شکل عصاره یا مکمل پودری است. همانطور که قبلا هم گفته شد این میوه منبع غنی از ویتامین c است. مصرف تقریبا سه عدد گیلاس باربادوس در روز می‌تواند نیاز بدن یک فرد بالغ را به این ویتامین به خوبی تامین کند. شما می‌توانید این میوه را به صورت تازه و یا خشک شده در سبد غذایی خود قرار دهید. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌های مهم همچنین ویتامین A و تا حدودی نیز ویتامین B و منیزیم، مس، آهن، روی و پتاسیم است.

فواید شگفت انگیز گیلاس باربادوس

این میوه سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که با سایر بیماری‌های دیگر نظیر سرفه و سرماخوردگی مبارزه می‌کند.

بهبود سلامت قلب

به دلیل جلوگیری از مشکلات رادیکال آزاد و استرس اکسیداتیو بسیار موثر است. همچنین برای ایمنی بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های خطرناک و مزمن مانند بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.

محافظت از بدن و جلوگیری از پیشرفت بیماری

طبق تحقیقات و آزمایش‌های صورت گرفته شده در مورد گیلاس باربادوس می‌توان اشاره کرد که با توجه به داشتن آنتی اکسیدان‌هایی نظیر پلی فنول‌ها و بیوفلاونوئیدها که مانع از پیشروی سرطان و تقویت قدرت شناختی مغز می‌شود.

رفع بیماری‌های گوارشی

با توجه با اینکه تحقیقات اثبات شده است که وجود آنتوسیانین‌های موجود در این نوع میوه می‌تواند تاثیرات ضد التهابی در بدن همچنین به عنوان تسکین دهنده بیماری‌های خطرناک و آسیب زننده از جمله ورم مفاصل گردد.

فواید شگفت انگیز گیلاس باربادوس

پاکسازی و مراقبت از پوست و مو

استفاده از معجون آب برنج همراه با آبمیوه گیلاس باربادوس می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای بر روی پوست و مو بگذارد. این میوه به دلیل داشتن خواص ضد قارچی، ضد میکروبی و قابض بودن برای پوست بسیار مفید و موثر است. همچنین با مصرف منظم  این نوع میوه می‌توان شاهد کاهش جوش و لکه‌های پوستی شده همچنین موجب کاهش خواص ارتجاعی پوست و مانع از ایجاد آسیب‌های ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید می‌گردد.

با استفاده از عصاره این میوه و ترکیب آن با سایر روغن‌های دیگر مانند بادام و نارگیل بر روی مو و پوست سر می‌توان از آسیب‌ها و مشکلات ناشی از شکستگی، عفونت جلوگیری کند.

رفع مشکلات دهان و دندان

شما می‌توانید با استفاده از گیلاس باربادوس به خوبی به مبارزه میکروب‌های دهان و دندان بروید این میوه می‌تواند به عنوان بهترین دهانشویه ضد میکروبی استفاده شود.

از دیگر خواص مصرف گیلاس باربادوس تقویت سیستم ایمنی بدن است.

  • درمان مشکلات بینایی
  • از بین بردن انواع سرطان‌ها
  • بهبود مشکلات عصبی
  • تقویت سلامت قلب و عروق
  • افزایش سیستم ایمنی بدن

مقدار مصرف مکمل گیلاس باربادوس

به صورت استاندارد میزان مصرف مکمل گیلاس باربادوس یک قاشق چای خوری از مکمل مایع یا 3/6 گرم پودر مخلوط شده آن همراه با 8 اونس آب یا هر نوع نوشیدنی دیگر می‌توانید میل کنید. این مقدار را می‌توانید حدود 3 تا 5 بار در هفته برای بالا رفتن سیستم ایمنی و افزایش ویتامین C مصرف کنید.

توصیه می‌شود که بزرگسالان به هیچ عنوان بیش از 2000 میلی‌گرم ویتامین C در روز استفاده نکنند.

با توجه به اینکه غلظت ویتامین C در مکمل‌های متعدد با توجه به برند محصولی که مصرف می‌شود بستگی دارد، می‌بایستی دستورالعمل‌های موجود را با دقت بررسی کرد.

روش‌های خشک کردن گیلاس باربادوس 

روش‌های خشک کردن گیلاس باربادوس

نحوه‌ی خشک کردن گیلاس به این صورت است که شما باید حتما از میوه‌های تازه و سالم که رنگ قرمز روشن دارند استفاده کنید. سپس آن‌ها را خوب ضد عفونی کنید و بعد از شستشوی کامل داخل صافی بریزید تا کاملا آب آن گرفته شود، سپس تمامی شاخه‌ها و برگ‌های آن را جدا کنید. رعایت اصول بهداشتی در خشک کردن میوه‌ها مساله‌ی مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در مرحله‌ی بعدی برای خشک کردن گیلاس تمامی میوه‌ها را داخل یک سینی یا پارچه تمیز پهن کنید دقت داشته باشید که گیلاس‌ها روی هم قرار نگیرند برای اینکه سریع خشک شوند لازم است که حتما از یکدیگر فاصله داشته باشند.
در مرحله‌ی بعدی آن‌ها را داخل سینی فر بریزید و داخل فر بگذارید، اما درب فر را نیمه باز قرار دهید زمانی که آب داخل گیلاس کاملا گرفته شد شما می‌توانید سینی را بیرون بیاورید و اجازه دهید تا در دمای آشپزخانه خنک شود. سپس گیلاس‌های خشک شده را داخل بطری شیشه‌ای درب بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
اگر شرایط خشک کردن گیلاس باربادوس را ندارید می‌توانید آن را از معتبرترین فروشگاه‌های فروش میوه خشک تهیه کنید.

مشکلات مصرف گیلاس باربادوس

چنانچه که در مصرف این میوه چه به صورت خشک یا تازه زیاده‌روی کنید باعث می‌شود که شما دچار عوارض و مشکلاتی شوید اعم از:

  • اسهال
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • سردرد شدید
  • تکرر ادرار
  • در برخی از موارد نیز یبوست
  • اگر در مصرف این میوه در طولانی مدت زیاده‌روی کنید باعث بروز مشکلات و بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه خواهید شد.

چنانچه احساس درد شدیدی در ناحیه کمر یا پهلو کردید سریعاً به پزشک مراجعه کنید این علائم می‌تواند نشانه‌های سنگ کلیه باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *