آلبالو خشک شده

همه شما با آلبالو آشنایی دارید، اما گر بخواهیم آن‌ را به صورت علمی معرفی کنیم، می‌توان این میوه را اینگونه معرفی کرد: آلبالو بومی جنوب غرب آسیا و اروپاست که مزه میوه آن ترش و به رنگ قرمز موجود است. خواص آلبالو خشک برای ناراحتی‌‎‎های روده، کبد و معده بسیار مفید است. طبع آلبالو سرد است، خواص آلبالو خشک شده برای افرادی که مزاج گرم وخشک دارند باعث رفع عطش در تابستان می‌شود.
آلبالو عمدتا در شهرهای شمالی ایران رشد می‌کند اما در برخی شهرهای کویری  مانند اصفهان هم رشد می‌کند.

موارد استفاده از آلبالو خشک شده

آلبالو خشک شده علاوه بر اینکه به عنوان میوه خشک مصرف می‌شود، در انواع غذاها و کیک‌ها کاربرد دارد، مثلا از آلبالو خشک شده در تهیه انواع خورشت‌ها مانند خورشت گوشت و آلبالو، یا در انواع پلوها مانند آلبالو پلو استفاده می‎کنند.
آلبالو در سبد صبحانه نیز جای خود را با انواع مرباهای آلبالو و مربای ترکیب آلبالو با برخی میوه‌ها باز کرده است. برای تهیه آلبالو خشک شده بهترین مرکز فروش میوه خشک را انتخاب کنید.

آلبالو پلو

آلبالو پلو یکی از غذاهای سنتی استان اصفهان است که دستور پخت آن را به شما می‌گوییم، آلبالو پلو می‌تواند با مرغ یا با گوشت طبخ شود که ما طرز تهیه آن با گوشت را به شما ارائه می‌دهیم و اگر خواستید با مرغ درست کنید به جای مقدار گوشت مصرفی مزغ را جایگزین کنید و ادامه کار را مانند آلبالو پلو با گوشت بروید.

مواد مصرفی برای آلبالو پلو

100 گرم گوشت چرخ کرده، 350 گرم آلبالو، 2 پیمانه برنج، ادویه به میزان لازم، 1 عدد پیاز متوسط، شکر در صورت نیاز و زعفران آب شده دو قاشق مربا خوری.
ابتدا آلبالو را خوش شسته و سپس هسته آن را می‌گیریم و در ظرفی به صورت لا به لا با شکر قرار می‌دهیم تا آب بیندازد بعد از اینکه آلبالوها آب انداخت آن را درون قبلمه ریخته و می‌جوشانیم این کار نباید بیش از 15 دقیقه و کمتر از 10 دقیقه انجام شود زیرا اگر بیشتر بجوشد آلبالو له شده و در پلو نمود ندارد و اگر کمتر بجوشد آلبالو‌ها هنوز سفت می‌مانند.
بعد از آبکش کردن برنج، آلبالو را با برنج به صورت لا به لا قرار می‌دهیم ومی‌گذاریم دم بکشد. در این فاصله گوشت را قلقلی کرده و با ادویه‌ها مخلوط می‌کنیم و بعد از دم کشیدن برنج آن‌ را روی برنج می‌ریزیم و در آخر زعفران آب شده را به آن اضافه می‌کنیم. آلبالو پلوی ما آماده است و می‌توانیم آن را به همراه خانواده سرو کنیم و از مزه ملس آن لذت ببریم. نکته‌ای که بهتر است در این جا گفته شود این است که آلبالو پلو را می‌توان به صورت شیرین یا ترش و ملس درست کرد و شیرینی آن به شکری است که در مرحله اول برای آب انداختن آلبالو‌ها به آن اضافه می‌کنیم.

خورشت آلبالو

برای تهیه خورشت آلبالو مواد لازم به شرح زیر است. لازم به ذکر است این مواد برای دو نفر می‌باشد. این خورشت می‌تواند با مرغ یا گوشت خورشتی تهیه شود اما عموما آن را با مرغ تهیه می‌کنند.
مرغ بدون استخوان 150 گرم، شکر 100 گرم، آلبالو تازه و ترجیحا سفت 250 گرم، پیاز نصف عدد، ادویه و آب لیمو یا آب نارنج به میزان لازم.
برای تهیه ابتدا هسته آلبالوهایی که خوب شسته شده‌اند را می‌گیریم و توجه می‌کنیم که آلبالو‌ها له نشوند. سپس آنها را در داخل قابلمه‌ای قرار داده و به صورت لا به لا در آن شکر می‌پاشیم، بعد آن را به مدت 3 الی 4 ساعت در یخچال قرار می‌دهیم.
مرغ را به همراه یک چهارم پیاز و 3 پیمانه آب می‌گذاریم تا خوب پخته شود بعد از اینکه مرغ پخته شد آن را به صورت نوار‌‎‎های نازک مستطیل شکل قطعه قطعه می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شود.بعد از آنکه طلایی شد آن را کنار گذاشته و آلبالو‌ها را با آب مرغ به مدت نیم ساعت می‌گذاریم تا بپزد. بعد از اینکه نیم ساعت گذشت مرغ را به آلبالو اضافه کرده و ترشی و شیرینی آن را با شکر و آبلیمو و آب نارنج تنظیم می‌کنیم (معمولا افراد این خورشت را دوست دارند به صورت ترش مصرف کنند).

خورش آلبالو

مربای آلبالو

برای تهیه مربای آلبالو فقط به آلبالو و شکر نیاز داریم برای ابتدای کار هسته آلبالو را گرفته و با شکر به مدت یک روز می‌گذاریم تا آب بیندازد. بعد از گذشت 1 روز مخلوط را روی گاز گذاشته تا حجم آن یک سوم کاهش پیدا کند و به غلظت مناسب برسد. به همین راحتی مربای ما آماده است.
تا اینجا مهم‌ترین و متداول‌ترین کاربرد‌‎‎های آلبالو را برای شما شرح دادیم اما کاربردی که برای افراد خوش اشتها خیلی می‌تواند خوشحال کننده باشد خشک کردن آلبالو و نگه داری آن است.
گذشته از این ویژگی آلبالو خشک مانند بقیه میوه‌هایی که خشک می‌شوند حاوی آنتوسیانین است که از آسیب به سلول‌ها جلوگیری می‌کند از طرفی آلبالو خشک خواص آلبالو تازه را نیز در بر دارد و مصرف آن به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند ضد التهاب باشد و به قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن ما کمک کند.
آلبالو و آلبالو خشک حاوی ملاتونین هستند که این سبب می‌شود به هورمون‌‎‎های خواب کمک کند تا بتوانیم خواب راحتی را داشته باشیم.
آلبالو و آلبالو خشک حاوی منبع عظیمی از آهن و مس و پتاسیم است. البته اکثر میوه‌هایی که به رنگ قرمز هستند این خاصیت را دارند که سرشار از آهن هستند و برای افرادی که کم خون هستند می‌تواند منبع تامین آهن آن‌ها باشد.
در اثر خوردن آلبالو چربی و کلسترول بد خون کاهش می‌یابد که این به دلیل وجود پکتین در آلبالوست که سطح بالایی از املاح آلبالو را تشکیل می‌دهد.
آلبالو برای افرادی که دیابتی هستند نیز می‌تواند باعث شود قند خون آنها کاهش پیدا کند و به درمان دیابت آنان کمک میکند. خوردن بیش از حد آلبالو برای افرادی که قند خون نرمال دارند می‌تواند باعث شود که فشارشان بیفتد. دیده شده افراد به دلیل مصرف بیش از حد آن کارشان به بیمارستان نیز کشیده شده است. بهتر است برای جلوگیری از این موضوع آلبالو را با مقداری سنگ نمک استفاده کنیم تا هم نفخ آن گرفته شود و نیز سردی آن تا حدودی تعدیل یابد.

مربا آلبالو
مهم‌ترین فواید میوه‌های خشک و از جمله آلبالو خشک شده حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که شامل ویتامین C، A، E است این ویتامین‌ها به بهبود سرماخوردگی و جذب کلسیم کمک می‌کنند از طرفی وارد شدن این ویتامین‌ها به بدن سبب شده تا بدن مقاومت بیشتری در برابر سرماخوردگی داشته باشد.
البته مصرف تمامی میوه‌جات و سبزیجات به بدن کمک میکند تا در مقابل بیماری کمتر تسلیم شوند و فرد کمتر بیمار می‌شود از طرف دیگر این ویتامین‌ها برای سلامت پوست و مو نیز مناسب هستند و از ریزش مو جلوگیری کرده و به رشد آن کمک می‌کند.
آلبالو خشک شده می‌تواند برای کودکان و زنان باردار میان وعده مناسبی باشد زیرا هم خوشمزه است و هم مصرف آن راحت است از این رو این میوه را به صورت خشک شده می‌توان در فصل زمستان برای بهبود سیستم ایمنی بدن استفاده کرد.
اگر می‌خواهید آلبالو خشک را استفاده کنید سعی کنید که به آن مواد افزودنی مانند شکر اضافه نکنید و آنرا به صورت طبیعی مصرف کنید تا بتوانید از خواص آن بدون ضرر بهره‌مند شوید.
از آلبالو خشک شده برای تهیه انواع کیک‌ها و اسموتی‌ها و یا دمنوش‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید. برای مصرف آن به عنوان دمنوش می‌توانید مقداری دلخواه از آلبالو خشک شده را با نبات و دو لیوان آب روی شعله گذاشته تا در اثر حرارت آب آن نصف شود ومی‌توانید با افزودن اندکی دارچین به آن بوی مطبوعی نیز به آن ببخشید و در مهمانی‌‎‎های خانوادگی از آن استفاده کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *