کارگاه میوه خشک

به سه دستگاه بزرگ برای راه‌اندازی کارگاه میوه خشک نیاز داریم، یکی از این دستگاه‌های خشک‌ کن است که کار اصلی را در کارگاه ما انجام می‌دهد و می‌توانیم به وسیله این دستگاه میوه‌های مورد نظر خود را خشک کرده و تا مرحله فروش برسانیم.
دستگاه میوه خشک کن دارای ظرفیت‌های متفاوتی است و از 40 کیلو شروع می‌شود ولی به دلیل اندازه کوچکی که این وسیله دارد می‌توان 40 کیلویی را مورد استفاده قرار داد، زیرا همین مقدار برای تولید به صورت خانگی کفایت می‌کند.

این دستگاه‌ها هیچ تفاوتی با ظرفیت‌های بالا ندارد و تنها تفاوتی که بین این دستگاه‌ها با دستگاه‌های دیگر وجود دارد در ظرفیت آنان است.

میوه خشک در اصفهان

بعد از انجام فرآیند خشک کردن می‌توان گفت مرحله‌ای وجود دارد که خیلی در ایران مورد توجه قرار نمی‌گیرد و آن صنعت بسته‌بنندی می‌باشد که می‌تواند در فروش ما بسیار کاربرد داشته باشد اما بسیاری از کارگاه‌ها و یا حتی کارخانه‌ها به این موضوع بی‌توجه هستند.

دستگاه‌های بسته‌بندی نیز دارای دو نوع اتومات و دستی هستند که نوع اتومات آن برای افرادی که که می‌خواهند بسته‌بندی شیک و تمیزی داشته باشند توصیه نمی‌شود.
یکی از کارهایی که در کشور‌های خارجی انجام می‌شود و به نوعی ما را مسخ کالای خود می‌کنند صنعت بسته‌بندی آن‌ها است. آن‌ها خوب می‌دانند بسته‌بندی ویترین کار است و برای اینکه مشتری را به سمت خود جذب کنند از بسته‌بندی‌های هیجان‌انگیز استفاده می‌کنند.
نوع بسته‌بندی روی قیمت میوه خشک تاثیر می‌گذارد.

تعمیرات و نگهداری دستگاه‌های کارگاه میوه خشک

دستگاه‌هایی که برای صنعت میوه خشک وجود دارد همانطور که در این مبحث به آن پرداخته شد، دریافتیم که هم تولید ملی وجود دارد و نیز تولید کشور‌های دیگر نیز وجود دارد که تولیدی کشور خودمان نیز توانسته از نظر کیفیت خود را به نمونه‌های خارجی برساند ولی به دلیل بی‌اعتمادی ممکن است کمتر مورد توجه قرار بگیرد.

خط تولید میوه خشک

بعد از اینکه دستگاه‌ها در خط تولید بارگذاری شد، نمی‌توان آن را به حال خود رها کرد و همانند وسیله‌های صنعتی دیگر نیاز به چکاب و تعمیرات دارد. که می‌تواند به چند صورت انجام پذیرد.

در مورد شرکت‌های خارجی که از آن‌ها تجهیزات تولید میوه خشک خریداری می‌شود می‌توان گفت در ایران نیز برخی از نمایندگی‌هایی مربوط به این وسایل وجود دارد و در زمانی که دستگاه‌ها خراب می‌شود و نیاز به تعمیر دارند می‌توان با آن‌ها تماس گرفت و مشکل خود را در میان گذاشت در بعضی از موارد این مشکلات به سادگی با تلفن قابل حل می‌باشد ولی در برخی موارد دیگر نیاز به تعمیرات اساسی است که در این صورت دو راه دارند، اگر دستگاه سبک باشد می‌توانند به باربری سپرده و در نمایندگی آن را تعمیر کنند، راه دوم اینکه اگر دستگاه سنگین بود می‌توانند تقاضای نیرو برای تعمیر کنند و فرد تعمیرکار در محل قرار گرفته و دستگاه را تعمیر می‌کند.

در مورد نظافت دستگاه‌ها می‌توان گفت در خشک‌کن‌ها سینی‌های گالوانیزه وجود دارد و به دلیل اینکه روی آن‌ها توری پهن می‌شود نیازی به شست و شو ندارد.

راه‌های خشک کردن میوه

مواد اولیه از کجا تهیه می‌شود؟

برای تهیه این میوه‌ها چند راه وجود دارد یکی این که در مکان‌هایی کارگاه را احداث کنیم که حداقل یک نوع میوه در آن منطقه در حجم بزرگ کشت و برداشت می‌شود یا ممکن است خودمان باغ داشته باشیم و میوه‌های باغ خودمان را برای خشک کردن به کارگاه بفرستیم و راه آخر این که می‌توانیم کشاورزانی که در مناطق مختلف میوه‌ها را مورد کشت قرار می‌دهند، پرس و جو کنیم و بهترین باغداران را برای خرید میوه انتخاب کنیم به علاوه می‌توانیم میوه‌ها را در آخر فصل که ارزان‌تر است خریده و مورد استفاده قرار دهیم.

میزان مساحت موردنیاز

میزان مساحتی که برای راه‌اندازی کارگاه میوه خشک مناسب می‌باشد می‌تواند از 12 متر شروع شود و تا چند هکتار نیز برسد. این موضوع بستگی به انتظاری دارد که ما از کسب و کار خود می‌خواهیم داشته باشیم و بستگی به تیراژی است که می‌خواهیم تولید میوه خشک در اصفهان و دیگر شهرها داشته باشد.
اگر می‌خواهیم کارگاه خود را به صورت خانگی راه‌اندازی کنیم و بسته‌بندی را به صورت دستی انجام دهیم، مساحت مورد نیاز همان اتاق 12 متری است که بیشتر حجم اتاق را دستگاه میوه خشک‌کن می‌گیرد.

انواع میوه خشک

برای کارگاه‌های میوه خشک که به صورت صنعتی هستند و هنوز به کارخانه نرسیده‌اند، مساحت مورد نیاز می‌تواند به اندازه 200 متر باشد که برای خشک‌کن‌های سه کابین نیاز به ظرفیت بالایی می‌باشد، زیرا قرار است سه شیفت کاری از این وسیله استفاده شود و 6 نفر به عنوان نیروی انسانی نیز اپراتور باشند.

مجوز‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی کارگاه میوه خشک

مجوز‌هایی که برای این کار لازم است داشته باشیم بستگی به نوع کاربری ما دارد اگر بخواهیم کارگاه خانگی دایر کنیم در این صورت تنها گواهی مورد نیاز، مجوز‌های بهداشت محل است اما اگر بخواهیم به صورت صنعتی این کار را انجام دهیم در این صورت می‌توان گفت مجوز‌های بیشتری لازم داریم مانند مجوز‌های صنایع، سیب سلامت و غیره.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *