چگونه میوه‌ خشک کنیم

چگونه میوه‌ خشک کنیم؟ میوه به دلیل دارا بودن ساختار آبکی خود، به میزان قابل توجهی، امکان از بین رفتن در طولانی مدت را دارد. فریز کردن میوه‌ها، منجر به یخ زدگی در آن‌ها می‌شود. یخ زدگی، تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی در ساختار میوه را از بین می‌برد. به همین دلیل، مصرف میوه‌های یخ زده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

در اصل، فرایند خشک شدن میوه، یک روش ایده آل برای مراقبت از میوه است که شرکت‌های تولید میوه خشک در اصفهان و دیگر شهرها با استفاده از دستگاه‌های مختلف انواع میوه خشک را خشک می‌کنند. تنها مراقبت از میوه به سالم ماندن آن نیست؛ بلکه نگهداری از میوه، برای ماندگاری طعم آن نیز می‌باشد.

طعم بهتر و برتر برای میوه، مصرف بهتر و ایده آل‌تری را به وجود می‌آورد. برخی از میوه‌ها نسبت به میوه‌های دیگر، در تمامی فصول سال کم و بیش یافت می‌شوند. برای دریافت طعم بهتر و مصرف انواع میوه در طول سال، خشک کردن آن مقرون به صرفه است.

انواع میوه های خشک شده

چگونه میوه‌های مورد علاقه را به سبک خانگی خشک نماییم؟

انواع روش خشک کردن میوه وجود دارد، خشک کردن میوه، راه بهینه شده‌ای، برای عدم خرابی میوه است. میوه خشک، به نوعی ترد و شیرین است. ساختار دلچسب میوه خشک، مانند یک آبنبات طبیعی است. از میوه خشک، به عنوان یک میان وعده بهره می‌برند. این نوع از میان وعده‌ها، فاکتور خوبی برای افزایش سلامتی در بدن می‌باشند، زیرا خواص بی نظیر میوه خشک فوق‌العاده است.

با خشک کردن میوه، نیاز به هزینه اضافی و گزاف برای خرید آن از مراکز فروش میوه خشک را ندارید. بنابراین بدون هیچ هزینه اضافی، میوه‌های مورد علاقه خود را به شکل خانگی خشک کنید.

خشک کردن میوه در زیر نور خورشید

یکی از روش‌های مناسب برای خشک کردن میوه‌ها، قرار دادن آن‌ها در زیر نور خورشید است. برای این کار، ابتدا باید میوه‌ها را به دقت شست. با تمیز کردن میوه‌ها، باید آب اضافی آن‌ها گرفته شود. بنابراین میوه برای خشک شدن باید کاملأ تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و همین طور خیس بودن باشد.

برای خشک کردن میوه، بعد از شستشو، باید آن را به تکه‌های مورد نظر تقسیم کرد. برای تکه کردن میوه‌ها، به کمک برش دادن میوه به همراه وسایل برنده انجام می‌شود. البته هر نوع تکه کردن برای میوه، بستگی به سلیقه افراد نیز دارد. با تکه کردن میوه، آن را در مدت زمان مشخص در قسمت فضای بیرونی و در معرض نور آفتاب قرار می‌دهند.

مراحلی که برای خشک کردن میوه در زیر نور آفتاب وجود دارد شامل:

  • مشخص کردن یک روز آفتابی و گرم
  • صاف بودن هوا به صورت متوالی
  • چیدن میوه‌ها اسلایس شده در سینی
  • انداختن توری نازک بر روی میوه‌ها

برای خشک کردن میوه، ابتدا باید آن را بر روی سینی چید. برای این کار، نوع سینی و جنس آن، بسیار مهم است. در این رابطه، باید جنس سینی را مشخص کرد. به کار بردن سینی‌هایی که دارای استیل ضد زنگ، پلاستیکی، فایبرگلاس و یا با روکش تفلون می‌باشند؛ مناسب هستند.

یکی از نکات دیگر برای خشک کردن میوه‌ها، سرعت بخشیدن به زمان آن است. برای این کار، می‌توان از یک ورق آلومینیومی در زیر میوه استفاده کرد. در طول شب، هوا خنک‌تر می‌شود. بنابراین میزان خنکی هوا، منجر به ایجاد رطوبت برای میوه می‌شود. بنابراین سینی میوه را در طول شب، در یک مکان سرپوشیده قرار دهید.

زنی درحال خشک کردن میوه

چگونه میوه‌های مورد علاقه را در فر خشک کنیم؟

از راه‌های دیگر برای خشک کردن میوه، قرار دادن آن‌ها در فر است. برای خشک کردن میوه، ابتدا باید آن را در جریان هوا قرار داد. در این مرحله، ترکیبی از جریان هوا و حرارت کم، شکل می‌گیرد. بنابراین برای به دست آوردن ترکیبی از خشک کردن میوه به این شکل، باید از فر استفاده کرد.

ساختار فر، دارای میزان زیادی از حرارت به همراه جریان هوا است. با خشک کردن میوه به همراه فر، هیچ نوع مواد افزودنی به میوه‌ها اضافه نمی‌شود. البته نکته مهم در این روش از خشک کردن میوه، زمان اندک برای آن است. در خشک کردن میوه‌ها به شکل سنتی و زیر نور آفتاب، بازه زمانی طولانی اتفاق می‌افتد. اما در خشک کردن به کمک دستگاه فر، تنها چند ساعت برای خشک کردن میوه به کار می‌رود. البته میزان کیفیت برای میوه خشک شده، به اندازه آن در برش‌های داده شده به میوه و همین طور مدت زمان خشک شدن آن، بستگی دارد.

برای خشک کردن میوه در فر باید نکاتی را رعایت کرد که شامل:

  • گرم کردن ابتدایی میوه‌ها در فر برای عدم رشد باکتری
  • رسیده بودن میوه
  • جدا کردن قسمت‌های لک دار از میوه و شستن آن با آب سرد
  • ایجاد برش‌های هم اندازه برای میوه
  • خشک کردن بدون برش برای میوه با اندازه کوچک
  • گرفتن پوست میوه در صورت تمایل
  • نگهداری از ظاهر میوه با قرار دادن آن در آب لیمو
  • پوشاندن سینی فر با کاغذ مومی
  • قرار دادن تکه‌های میوه با حفظ فاصله

هر نوع میوه‌ای با ساختار متفاوت خود، نیاز به زمانبندی مشخص برای خشک شدن دارد. برای میوه سیب، مدت زمان خشک شدن آن در داخل فر، شش ساعت می‌باشد.
انواع میوه‌های دیگر که نیاز به زمانبندی مشخص و تعیین کننده‌ای برای خشک شدن دارند شامل:

  • انگور زمان خشک شدن بین هشت تا ده ساعت
  • مرکبات برای خشک شدن نیاز به هشت تا ده ساعت زمان دارند
  • میوه گیلاس به مدت دوازده ساعت برای خشک شدن
  • توت فرنگی دوازده ساعت
  • زردآلو دوازده ساعت
  • گلابی، هلو و موز هر کدام شش ساعت

چگونه میوه‌های مورد علاقه را به روش سرخ کردن خشک کنیم؟

یکی از روش‌های دیگر برای خشک کردن میوه، سرخ کردن آن است. البته برای تمام میوه‌ها، این فاکتور قابل قبول نیست. برای میوه موز، سرخ کردن آن مناسب است. میوه دارای نشاسته بالا و میزان رطوبت کم، برای سرخ کردن گزینه مناسبی می‌باشند. موز در ساختار خود فاقد آب و همین طور دارای میزان زیادی از نشاسته است. یک روش دیگر برای خشک کردن میوه، شکر است. برای این کار با خیسانده شدن یا جوشاندن میوه در شیره شکر، می‌توان آن را خشک کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *