خشک کردن گوجی بری

گوجی بری که در ایران آن را به نام زرشک می‌شناسیم، یک میوه بسیار مغذی است که فواید قابل توجهی برای سلامتی به همراه دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای برخورداری از این ویژگی، خوردن میوه خشک آن‌ها مانند کشمش است.
هر چند که این میوه ترش است، اما کسانی که از عاشقان آن به شمار می‌آیند، می‌توانند انواع آن را از فروشگاه فروش میوه خشک خریداری کنند و یا حتی برای خشک کردن آن‌ها به روش‌های خانگی روی بیاورند.
روش‌های مختلفی برای خشک کردن گوجی بری وجود دارد. می‌توانید از فر استفاده کنید و یا اینکه آن‌ها را در معرض نور خورشید یا هوای آزاد قرار دهید تا پس از چند روز خشک شوند.

مراحل خشک کردن گوجی بری

اگر میوه زرشک را مشاهده کرده باشید، متوجه شده‌اید که با شاخه‌ها و برگ‌های ظریفی همراه است. به همین دلیل در اولین مرحله لازم است که تمام ساقه‌ها و برگ‌های آن را جدا کنید و میوه‌هایی که بیش از حد رسیده و یا له شده‌اند را نیز دور بریزید.

زرشک‌ها را با آب بشویید و آن‌ها را درون آبکش بریزید تا آب میان میوه‌ها تخلیه شود. شیر آب سرد را بر روی میوه‌ها باز کنید تا مواد باقیمانده نیز از آن‌ها شسته و خارج شود. به منظور تسریع روند خشک کردن گوجی بری می‌توانید میوه‌ها را برای چند دقیقه بجوشانید. پس از آنکه آب به جوش آمد، زرشک‌ها را برای مدت 30 تا 60 دقیقه در ظرف بریزید تا بجوشد.

مراحل خشک کردن زرشک

توت‌ها را از ظرف آبجوش خارج کرده و بلافاصله در یک ظرف یخ فرو کنید. تغییر سریع دما باعث می‌شود که پوست زرشک ترک بخورد و این کار به تسریع روند خشک شدن میوه‌ها کمک می‌کند.

فر را روی دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتی گراد) تنظیم کنید. با استفاده از درجه حرارت پایین قادر خواهید بود تا زرشک را درون فر خشک کنید.

توت‌ها را درون ظرف فر پخش کنید، بهتر است که فضای خالی نیز بین آن‌ها وجود داشته باشد، این کار به سرعت دهی در فرایند خشک کردن آن‌ها کمک می‌کند. ظرف را درون فر و طبقه وسط قرار دهید. پس از خشک شدن درب فر را کمی باز کنید تا جریان هوا برقرار شود.

هنگام خشک کردن گوجی بری بهتر است هر چند ساعت یکبار ظرف را بچرخانید تا تمام زرشک‌ها به طور مساوی خشک شوند. وقتی چروک‌های حاصل از خشک شدن را بر روی زرشک‌ها مشاهده نمودید، آن‌ها را از فر خارج کنید.
اگر آن‌ها به خوبی تحت تاثیر دما قرار گرفته باشند، نه تنها چروک شده‌اند، بلکه رنگ آن‌ها تیره‌تر شده و کمی سفت‌تر شده‌اند. روند خشک کردن میوه ممکن است 12 ساعت به طول بینجامد. گوجی بری‌های خشک را درون یک ظرف شیشه‌ای بریزید و آن را در یک مکان خنک و تاریک نگه دارید.
بهتر است که رطوبتی در فضای نگهداری آن‌ها وجود نداشته باشد. اگر به خوبی از آن‌ها نگهداری کنید، تا یک سال می‌توانید از این میوه خشک استفاده کنید. قیمت میوه خشک گوجی بری مناسب است و می‌توانید این محصول را با قیمتی مناسب از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

مراحل خشک کردن زرشک

مراحل خشک کردن گوجی بری در نور آفتاب

برای خشک کردن گوجی بری میوه‌ها را به صورت یک لایه درون یک سینی بریزید.
بهتر است که آن‌ها بر روی هم تلنبار نشوند و فضای آزاد میان آن‌ها وجود داشته باشد. قبل از اینکه ظرف را در معرض آفتاب قرار دهید، آن را به وسیله یک توری و یا یک پارچه نخی که هوا از میان آن عبور می‌کند، بپوشانید.
این کار میوه‌ها را از معرض هر گونه حشره و یا گرد و خاک موجود در فضای آزاد دور نگه می‌دارد.

ظرف را در نور مستقیم خورشید قرار دهید. برای اطمینان از خشک شدن آن‌ها به طور کامل آن‌ها را یک یا دو بار در روز بچرخانید. آن‌ها را دو تا چهار روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. هر چند که اگر هوا بارانی باشد، بهتر است به سرعت آن‌ها را داخل خانه بیاورید.

مراحل خشک کردن گوجی بری با دستگاه

میوه‌ها را به صورت یک لایه بر روی سینی دستگاه میوه خشک کن قرار دهید. اگر آن‌ها را بر روی هم تلنبار کنید، ممکن است به خوبی و به شکل یکنواخت خشک نشوند. سینی را درون دستگاه قرار دهید و دریچه‌های آن را باز کنید تا با گردش یافتن جریان هوا به تسریع خشک کردن آن‌ها کمک کنید.
دستگاه را در دمای متوسط تنظیم کنید. میوه‌ها را مرتب بررسی کنید و پس از خشک کردن گوجی بری آن‌ها را از درون دستگاه خارج نمایید.

فواید میوه خشک گوجی بری

از مهم‌ترین ویژگی‌های این میوه این است که می‌تواند به هضم سریع غذا کمک کند. علاوه بر آن یک ماده غذایی مناسب در کاهش وزن خواهد بود. مواد موجود در گوجی بری به پاکسازی کلیه‌ها کمک می‌کنند، در نتیجه مواد سمی از بدن شما خارج خواهد شد، این میوه در مبارزه با حبس مایعات در بدن شما تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد.

مراحل خشک کردن زرشک

مقدار فیبر موجود در زرشک بسیار قابل توجه است، در نتیجه به عمل دفع کمک می‌کند، همین مسئله باعث هضم شدن سریع غذا خواهد شد. بنابراین میوه خشک بخورید تا سرحال شوید! این میوه خشک سلامت سیستم ایمنی بدن شما را افزایش می‌دهد. آن‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند، می‌توانید با مصرف آن‌ها تمایل به قند و شکر را در خود کاهش دهید.

با این حال نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که این ماده در مصرف همزمان با برخی از داروها تداخل ایجاد می‌کند، به همین دلیل در صورت مصرف وارفارین و یا داروهای رقیق کننده خون، به خصوص قبل از جراحی، به هیچ عنوان از این میوه خشک استفاده نکنید.

به طور کلی اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید، بهتر است قبل از مصرف زرشک، با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه این میوه خشک برای افرادی که مشکل خاصی ندارند سالم و بدون دردسر است، با این حال برای کسانی که می‌خواهند از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنند، توصیه می‌شود که با احتیاط این کار را انجام دهند. عوارض جانبی این میوه معمولا سو هاضمه خفیف و یا آلرژی نسبت به آن است. به همین دلیل اگر برای کاهش وزن، تمایل به استفاده از این میوه خشک را دارید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
اگر تصمیم گرفتید گوجی بری را وارد برنامه غذایی خود کنید لازم است بدانید قیمت میوه خشک شده مخلوط به صرفه‌تر است.

موارد مصرف

بسیاری از ایرانیان از طرفداران بی چون و چرای زرشک خشک هستند. این ماده نه تنها برای غذا و تهیه برنج مفید و خوشمزه است، بلکه می‌توان آن را به عنوان دمنوش دم کرد یا به شکل خام از آن استفاده کرد. آب زرشک و اسموتی آن نیز از دیگر موارد مصرف به شمار می‌آید.

می‌توانید هنگام تهیه انواع دسر و کیک میوه خشک از این میوه خشک استفاده کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *