خشک کردن میوه‌ها ‌با سولاردام

سولاردام ابتدا به وسیله کشور کره و شرکت ال جی ابداع شد و فناوری به کار رفته در آن به صورتی است که ترکیبی از ماکروویو و امواج گرمایشی نوری است. خشک کردن میوه‌ها با کمک دستگاه سولادرم امکان‌پذیر است.
در محفظه سولاردام هیتر برقی وجود دارد که از جنس کربن است و دمایی را که ایجاد می‌کند، بسیار زیاد است. طوری که انواع خوراکی در آن زودتر پخته می‌شود. علاوه بر این هیتر‌هایی در کف سولاردام قرار داده‌اند که امواجی از جنس نور را به مواد غذایی می‌تاباند و باعث می‌شود  خوارکی مغز پخت شود، زیرا طول موج آن کم و قدرت نفوذش زیاد است.

روش خشک کردن میوه‌ها ‌با سولاردام

به دلیل امواجی که در سولاردام وجود دارد معمولا بعد از شروع کار آن بهتر است در فاصله 9 متری از سولاردام بایستیم. البته به دلیل اینکه سولاردام امواج نورانی و گرمایی تولید می‌کند، ضررش کمتر از ماکروویو است اما بی ضرر نیست. به هر حال غذایی که سریع پخته شود از نظر طب اسلامی و سنتی باعث ایجاد غلظت خون و سودا می‌شود و عموما استفاده زیاد از آن به صلاح نیست مگر در مواردی که واقعا وقت کمی برای طبخ غذا داشته باشیم یا عجله داشته باشیم.

تولید میوه خشک در اصفهاناما شاید برای شما هم سوال پیش آید که خشک کردن میوه‌ها با سولادرم چگونه است؟
ابتدا بگذارید توضیح دهیم که به چه چیزی میوه خشک شده می‌گویند؟
به میوه‌ای که آب آن به هر دلیلی تبخیر شده باشد و به صورت چیپس درآمده باشد، میوه خشک یا چیپس میوه‌ای می‌گویند. امروزه صنعت میوه خشک به کمک فناوری تحول و پیشرفت زیادی داشته است و خشک کردن میوه‌ها با روش‌ها و شیوه‎های مختلفی انجام می‌شود.

با نگاهی به تاریخچه‎ میوه خشک متوجه می‌شویم، خشک کردن میوه‌ها ‌از قدیم الایام در بین اقوام ایرانی یا غیر ایرانی مرسوم بوده است.
مثلا تولید کشمش از قدیم در جاهایی که درختان انگور و تاکستان زیاد بوده و تولیدی انگورشان بیش از حد استفاده بوده  است و برای اینکه انگورها خراب نشوند و بتوانند بعد‌ها ‌نیز از آن استفاده کنند، انگور را در زیر زمین خانه‌ها ‌به صورت شاخه‌ای آویزان کرده و آن را خشک می‌کردند تا به کشمش تبدیل شود.

گاهی مواقع خواص میوه خشک از خود میوه بالاتر است، مثلا در کشمش خواصی وجود دارد که در انگور نیست، مثل تقویت حافظه. حقایقی در مورد کشمش نشان می‌دهد، طبع آن میوه با خشک کردن تغییر می‌کند، مثلا انگور که گرم و تر است به علت خشک کردن گرم و خشک می‌شود.

در ایران خشک کردن میوه‌ها ‌فقط به صورت خشک کردن معمولی نیست، در استان‌های شمال غربی ایران که استان‌های آذربایجان غربی و شرقی هستند و یا غرب ایران مانند استان کردستان یا حتی در استان‌های شمالی مانند مازندران به دلیل وجود میوه‌های تابستان مانند آلو در مقدار زیاد، سبب شده تا مردم این مناطق به گونه‌ای دیگر میوه‌ها را خشک کنند.

میوه خشک | پارسیا پخشدر این مناطق برای خشک کردن میوه از روشی استفاده می‌کردند که بتوانند از میوه‌ها ‌در فصل سرد سال بهره ببرند، خروجی این روش تولید لواشک‌هایی با طعم ترش، شیرین و ملس است که فرآیند تولید آن با پختن میوه آغاز می‌شود. پختن میوه هضم آن را برای معده آسان می‌کند. میوه‌ها را در گذشته زیر نور آفتاب خشک می‌کردند و یا اینکه در سایه و در جایی خشک آن‌ها را آویزان می‌کردند. مانند انگور که با آویزان کردن آن در زیر زمین خانه‌ها  کشمش به دست می‎آمد.
از این روش برای خشک کردن سیر، فلفل و غیره استفاده می‌کردند. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی وسایلی برای خشک کردن میوه‌ها ‌اختراع شد که این کار را برای زنان خانه‌دار آسان می‌کرد. وسایلی که اختراع شد ابتدا گاز‌های فردار بود و بعد از آن به دلیل سختی در استفاده این قبیل گاز‌ها ‌وسایلی مانند میوه خشک‌کن‌های صنعتی و خانگی یا هواپز و ماکروفر ساخته شد.

آخرین وسیله‌ای که در این راستا تولید شد، ابزاری به نام سولاردام بود که ایده اولیه آن برای پخت و گرم کردن غذا بود اما برای خشک کردن میوه‌ها نیز از آن استفاده می‌کنند.
امروزه روش‌‎های خشک کردن میوه‌ها نسبت به قبل متفاوت شده است، تولید میوه خشک در اصفهان و دیگر مراکز تولید میوه خشک با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و طبق اصول استاندارد، تهیه می‌شود.

میوه خشک | پارسیا پخشبرای خشک کردن میوه‌ها در سولاردام ابتدا بهتر است میوه‌ها را شسته و آنها را به صورت نازک ورقه ورقه کنیم. سپس می‌توانیم میوه‌ها را در شربت اینورت یا شیره‌ای که با شکر به دست می‌آید، گذاشته و انواع طعم‌ها را به آن بدهیم.
مثلا می‌توانیم در شربت اینورت، مقداری گلاب ریخته و قطعات میوه‌هایی مانند سیب و به یا گلابی را درون آن قرار دهیم؛ یا می‌توانیم در شربت اینورت مقداری زنجبیل یا دارچین ریخته و میوه‌ها را به آن آغشته کنیم. این میان وعده‌ها می‌تواند جایگزین خوبی برای تنقلات ناسالمی مانند چیپس و پفک باشد، خوشبختانه پخش عمده میوه خشک به اکثر فروشگاه‌ها و مراکز خرید دسترسی ما به انواع میوه خشک را آسان کرده است.

با طعم‌دار کردن این میوه‌ها، کودکان بیشتر به خوردن میوه خشک علاقه‌مند می‌شوند تا هم از این تنقلات خانگی و سالم استفاده کنند و برای خوردن آن‌ها ‌دیگر نیاز به اصرار زیاد والدین نباشد. به دلیل مزایای بالایی که میوه خشک دارد بهتر است میوه خشک را در رژیم غذایی کودکان قرار دهید.
میوه‌های خشک در انواع آش‌ها ‌و خورش‌ها استفاده می‌شود، میوه خشک نقش زیادی در خوش طعم کردن غذا و رساندن انواع ویتامین‌ها ‌به بدن دارد.

میوه خشک | پارسیا پخش

تفاوت ماکروویو و سولاردام

در بین جوامع امروزی گرم کردن غذا بیش از گذشته احساس می‌شود. زیرا امروزه به دلیل شاغل شدن خانم‌ها ‌و دغدغه خارج از منزل، نیاز دارند ناهار خود را از شب قبل آماده کنند و برای استفاده از ناهاری که دیشب آماده کرده‌اند، بهتر است آن را گرم کنند که اصولا به دلیل ذیغ وقت این کار به وسیله دستگاه‌هایی مانند ماکروویو و سولاردام انجام می‌گیرد که با صرف مدت زمان کمتر غذا را داغ داغ می‌کند. هدف ما تحلیل این موضوع از نظر جامعه‌شناسی نیست، اما به نظر می‌رسد اینگونه زندگی کردن برای سلامت جسم و روح مناسب نباشد و انسان را زودتر فرسوده کند.
در ماکروویو فقط از امواجی با طول موج کوتاه برای پخت غذا یا خشک کردن انواع میوه استفاده می‌شود.
اما در سولاردام علاوه بر این، از امواج گرمایش تولید شده از هیترهای ذغالی بهره می‌برند که سبب شده تا از قدرت بیشتری برای پخت غذا و خشک کردن میوه‌‎ها استفاده شود و مواد غذایی در مدت زمان کوتاهی مغز پخت شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *