خشک کردن خرمالو

خرمالو از میوه‌هایی است که در فصل پاییز و زمستان مصرف می‌شود و علاقه‌مندان خاص خود را دارد. این میوه سرشار از مواد مغذی و ویتامین است شما می‌توانید با تهیه کردن چیپس خرمالو در طول سال از این میوه خوشمزه لذت ببرید. البته میوه خشک خرما در فروشگاه‌های معتبر فروش میوه خشک وجود دارد که می‌توانید این محصول را به صورت بسته بندی شده و یا کیلویی خریداری کنید.

ویتامین‌ها و مواد مغذی در چیپس خرما

خرمالو این میوه نارنجی خوشمزه دارای مقادیر بسیار زیادی از ویتامین‌های A،C، B1، B2 و B3 می‌باشد. این میوه سرشار از مواد معدنی نظیر آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد و مقادیری سلولز می‌باشد. برای افرادی که دارای طبع گرم وتری هستند بسیار مناسب است.

انتخاب خرمالوی مناسب برای خشک کردن

خرمالوها دارای دو نوع ژاپنی و فویو می‌باشند. ظاهر خرمالوهای ژاپنی بلوطی شکل است. این خرمالوها هنگامی که برای خشک کردن مناسب هستند که دارای یک بافت نرم می‌باشند. از سوی دیگر خرمالوهای فویو سایز کوچکی دارد و دارای رنگ نارنجی غلیظ و پررنگ می‌باشد.
البته این نوع میوه را در صورتی که دارای بافت سخت باشد می‌توانید مورد استفاده قرار دهید؛ زیرا تهیه چیپس خرمالو بسیار آسان‌تر انجام می‌شود.
خرمالوهایی که برای خشک کردن در نظر می‌گیرد علاوه بر نوع آن باید دارای رنگ نارنجی غلیظ و پررنگ باشد. رعایت اصول بهداشتی در خشک کردن میوه‌ها نکته‌ی بسیار مهمی است که حتما باید رعایت شود.

چگونگی خشک کردن خرمالو

چگونگی خشک کردن خرمالو

پس از اینکه خرمالوهای مناسب را تهیه کردید آن‌ها را تمیز بشویید و به صورت حلقه‌ای برش بزنید.

توجه داشته باشید که حلقه‌های برش داده شده نباید زیاد ضخیم باشند به ‌اندازه‌ی نیم سانتی‌متر کافی است. پیش از خشک کردن خرمالوها می‌توانید آن‌ها را متناسب باسلیقه‌ی خود با موادی نظیر شکر، نارگیل، دارچین و آب لیمو، جوز هندی و نمک دریایی مزه دار کنید تا طعم بگیرید.

1. خشک کردن خرمالوها از طریق نور خورشید

ابتدایی‌ترین و سنتی‌ترین روش برای خشک کردن میوه‌ها به ویژه خرمالو نور خورشید است که بعد از حلقه کردن خرمالو می‌توانید آن‌ها را داخل یک سینی با فاصله از یکدیگر قرار دهید. سپس در معرض آفتاب بگذارید تا به مرور زمان در اثر نور خورشید آب داخل آن تبخیر و خشک شود.

2. کمک گرفتن از بخاری یا شوفاژ

اگر تمایل دارید که میوه‌های خود را بعد از فرایند برش دادن با استفاده از بخاری یا شوفاژ خشک کنید. برای این کار لازم است که در ابتدای امر یک ورقه فویل بر روی سطح بخاری یا شوفاژ بگذارید. سپس خرمالوهای حلقه شده را روی آن بچینید تا با حرارت ملایم به آرامی خشک شود.

3. استفاده از دستگاه خشک کن

دستگاه میوه خشک کن در بازار موجود است که می‌توانید با تهیه این دستگاه‌ها بیش از 20 کیلو خرمالو را در روز خشک کنید.

خشک کردن خرمالو با دستگاه خشک کن

4. خشک کردن خرمالو با فر

از دیگر روش‌های خشک کردن خرمالو استفاده از فر است که در این روش حلقه‌های خرمالو را داخل سینی فر قرار دهید. سپس به مدت یک ساعت با حرارت ملایم اجازه دهید بماند بعد از اینکه خرمالوها شکل طلایی قهوه‌ای تردی به خود گرفتند. منتظر بمانید که خنک شوند. بعد از خشک شدن حلقه‌های خرمالو آن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای درب بسته داخل یخچال نگهداری کنید.
از این چیپس‌های خرمالو می‌توانید به عنوان یک میان وعده و یا در کنار آجیل‌های خود از دوستانتان پذیرایی کنید. همچنین می‌توانید از خرمالوهای خشک شده برای تزیین انواع کیک، شیرینی یا دسر استفاده کنید.

5. شومینه برای خشک کردن خرمالو

یکی از روش‌هایی که می‌توانید خرمالو یا هر نوع میوه‌ای که تمایل دارید آن را خشک کنید را به راحتی بعد از برش دادن روی یک تکه فویل پهن کنید سپس کنار شومینه قرار دهید و هر دو ساعت یکبار حلقه‌های خرمالو را زیرورو کنید تا کاملا آب آن گرفته شود و خشک شود.

خواص خرمالو برای جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی

خرمالو به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شود که عامل اصلی انواع سرطان می‌باشد. خرمالو به عنوان دارویی کاملا طبیعی برای پیشگیری از افرادی که در معرض خطر سرطان قرار دارند بسیار مؤثر است؛ بنابراین با مصرف آن می‌توانید از چسبندگی پلاکت‌های خونی و از لخته شدن خون در بدن جلوگیری کرد و در نهایت مانع بروز سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود. به همین دلیل مصرف آن را برای افرادی که مبتلا به بیماری قلبی یا افرادی که در معرض خطر این بیماری‌ها قرار دارند توصیه می‌شود که می‌تواند بسیار مؤثر و تاثیرگذار باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *