13 خاصیت درمانی عناب خشک شده

13 خاصیت درمانی عناب خشک شده یا زیزیفوس یک میوه گردویی شبیه به خرما و انجیر است. در طب سنتی از این میوه برای درمان دارویی استفاده می‌شود. در سال‌های گذشته این میوه تنها در چین یافت می‌شد؛ اما امروزه در بسیاری از نقاط جهان مانند جنوب اروپا و جنوب ایالات متحده پرورش می‌یابد.

خاصیت درمانی عناب خشک شده

مهم‌ترین خاصیت درمانی عناب خشک شده عبارت است از:

  1. ضد سرطان
  2. درمان پوست
  3. کنترول زون
  4. خاصیت آنتی اکسیدانی
  5. افزایش و رشد موها
  6. بهبود یبوست
  7. تنظیم کننده قند خون
  8. رفع بی‌خوابی
  9. تصفیه خون
  10. تقویت استخوان‌ها
  11. کاهش اضطراب
  12. سلامت گوارش و کمک به هضم غذا
  13. تقویت سلامت قلب

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ضد سرطان

یکی از 13 خاصیت درمانی عناب خشک شده، ضد سرطان بودن آن است. طبق آزمایشی که در موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی مشهد صورت گرفته است. خاصیت عصاره عناب خشک شده برای مهار و رشد و ایجاد مرگ سلولی در انواع سلول‌های تومور انسانی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت.

محققان با استفاده از آزمون رنگ‌سنجی mtt برای اندازه گیری میزان عصاره عناب خشک شده استفاده کردند تا دریابند کدام میزان رنگی از این میوه خشک شده می‌تواند موجب کاهش رشد سلول‌های تومور شود. با توجه به اینکه عصاره عناب از تکثیر سلول‌های توموری جلوگیری می‌کند؛ لذا بیشترین تاثیر را در برابر سلول‌های لوسمی یورکات می‌گذارد.

براساس گزارش محققان در فوریه 2008 درباره فناوری سیتوتو نشان می‌دهد که دستاوردهای آن‌ها خاصیت سیتوتوکسیک در برابر انواع مختلف سلول‌های سرطانی وجود دارد و به اثبات رسیده است. سایر مطالعات دیگر در این باره نشان می‌دهد که مکانیسم استفاده شده از عناب به خوبی عمل می‌کند.

2. درمان پوست

خواص بی نظیر میوه خشک برای سلامتی معجزه می‌کند، یکی از 13 خاصیت درمانی عناب خشک شده، درمان پوست است. عصاره عناب خشک شده را به صورت موضعی بر روی محل التهاب پوست مانند: اگزما، آکنه، پسوریازیس استفاده کنید. این میوه مناسب برای جلوگیری از چین و چروک و ترمیم جای زخم است و با اکسیژن‌رسانی و بالا رفتن گردش خون باعث شادابی پوست صورت شما خواهد شد.

درمان پوست، 13 خاصیت درمانی عناب خشک شده

3. کنترول زون

عناب خشک شده کالری بسیار کمی دارد و میزان بالایی پروتئین و فیبر که می‌تواند تمامی نیازهای شما را به خوبی تامین کند. این میوه به عنوان یکی از بهترین میان وعده‌ها است که توصیه می‌شود حتما در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

4. خاصیت آنتی اکسیدانی

عناب خشک شده به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی شامل برخی از فنل ها، ویتامین‌های C، فلاونوئیدها و فنل‌ها می‌باشد. این ماده مغذی، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی که سلول‌ها را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و باعث آسیب زدن به آن‌ها می‌شود. در نتیجه عناب خشک شده موجب کاهش سرماخوردگی فصلی و تب می‌گردد. این نوع میوه خشک شده برخی از مسمومیت‌های پیری و بیماری‌های مزمن مانند: بیماری‌های قلبی و سرطان.

5. افزایش و رشد موها

افزایش و رشد موها یکی از 13 خاصیت درمانی عناب خشک شده است. عصاره عناب خشک شده به دلیل داشتن خواص پروتئینی، ویتامین‌ها و مواد معدنی روغنی در عناب باعث افزایش رشد موها می‌شود. مخلوط روغن عناب همراه با روغن نارگیل به کاهش ریزش مو کمک می‌کند و در رشد و پرپشت شدن موها نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند.

6. بهبود یبوست

براساس بررسی‌های انجام شده در سال 2008 در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر شد، تاثیرات دمنوش عناب را بر روی عبور گوارش و ماده مدفوع در همسترها مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. محققان و پژوهشگران دریافتند که عناب خشک شده علاوه بر اینکه زمان عبور از روده را بهبود می‌بخشد بلکه میزان آمونیاک را در مدفوع به شدت پایین می‌آورد.
به دنبال این تحقیق محققان دریافتند که با کاهش فشار روده هنگامی که در مقابل مواد سمی است با توجه به آن مطالعات انسانی بادی قبل از هر گونه ادعایی صورت گیرد.

بهبود یبوست، 13 خاصیت درمانی عناب خشک شده

7. تنظیم کننده قند خون

عناب خشک شده داروی طبیعی و سالم برای کاهش قند خون است. بهترین دارو برای بیماران دیابتی و سایر اختلالات سوخت و سازی از قبیل: سندروم سوخت‌سازی است. عناب حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است که حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. همچنین به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

عناب یکی از میوه‌هایی است که سرشار از آهن و فسفر است. این دو عنصر مهم در گلبول‌های قرمز خون هستند. در صورتی که دچار فقر آهن یا کم خونی هستید احتمالا به علائمی از جمله خستگی، سرگیجه، ضعف عضلانی، اختلال شناختی و سوء هاضمه مبتلا هستید. با افزایش آهن و فسفری که توسط میوه عناب، گردش خون خون خود را افزایش دهید تا منجر به افزایش اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها شود.

8. رفع بی‌خوابی

یکی از 13 خاصیت درمانی عناب خشک شده،درمان بی‌خوابی است. بهترین درمان برای رفع بی‌خوابی و اختلال خواب، هر شب قبل از خواب یک فنجان دمنوش عناب بنوشید این دمنوش به شما کمک می‌کند تا خواب راحت‌تری در طول شبانه روز داشته باشید.

9. تصفیه خون

عناب خشک شده به دلیل داشتن ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود ارتباط مستقیمی با تصفیه خون و سم‌زدایی بدن دارد که منجر به تاثیرات آنتی اکسیدانی در برابر بسیاری از بیماری‌ها است. در نهایت منجر به کاهش استرس در سیستم ایمنی و لنفاوی بدن می‌شود.

تقویت سلامت قلب،13 خاصیت درمانی عناب خشک شده

10. تقویت سلامت قلب

عناب یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌ها برای سلامت قلب است. این ماده مغذی سلامت قلب و به عملکرد مناسب قلب کمک می‌کند. عناب به دلیل داشتن مقادیر فراوانی پتاسیم و مقداری سدیم موثر در کاهش فشار خون است. عناب خشک شده را از فروشگاه‌های معتبر فروش میوه خشک با قیمت مناسب می‌توانید به صورت بسته بندی شده و فله‌ای تهیه کنید.

عناب باعث سوخت و ساز بدن می‌شود و مانع از تجمع چربی‌ها در سرخرگ‌ها می‌شود. فیبر موجود در عناب باعث کاهش چربی در بدن همچنین از بروز بسیاری از بیماری‌ها قلبی – عروقی می‌کاهد.

11. تقویت استخوان‌ها

با افزایش مواد معدنی از جمله فسفر، کلسیم، آهن که آن‌ها را از طریق عناب دریافت می‌کنید باعث سلامتی و استحکام و مقاومت استخوان ‌های شما می‌شود. با افزایش سن مشکلاتی مانند پوکی استخوان به سراغ شما می‌آید؛ به همین دلیل با افزودن عناب در رژیم غذایی خود می‌توانید فرایند پیری را تا حدود زیادی به تعویق بیندازید.

12. کاهش اضطراب

با استفاده از پودر عناب شما می‌توانید تا حدود زیادی اضطراب و فشارهای روانی را کاهش دهید. از ویژگی‌های عناب تصفیه کننده خوب و از بین بردن سموم از بدن است که در نتیجه منجر به احساس آرامش می‌شود. استفاده از عناب خشک باعث آرامش فکری شما می‌شود و بدن را در برابر هورمون‌های استرس‌زا محافظت می‌کند.

13 . سلامت گوارش و کمک به هضم غذا

یکی از 13 خاصیت عناب خشک شده سلامت گوارش و کمک به هضم غذا است. عناب سرشار از فیبر است که به هضم غذا کمک می‌کند. وجود ساپونین‌ها و‌تری ترپنوئیدها نیز با توجه به بهینه‌تر کردن روند جذب مواد مغذی و حرکات سالم غذا در روده‌ها نقش آفرینی می‌کند. این میوه برای پیشگیری از مبتلا شدن به یبوست، نفخ شکم، شکم درد و بیماری‌های گوارشی دیگر مانند: سرطان روده بزرگ بسیار موثر است.

فیبر موجود در عناب باعث افزایش حجم مدفوع می‌شود. این عامل باعث خواهد شد تا مدفوع سریع‌تر در مسیر خروج از بدن حرکت کند این ویژگی باعث اثربخشی عناب در جلوگیر از یبوسبت می‌شود. عناب باعث تقویت لایه پوششی دستگاه گوارش می‌شود و احتمال بروز آسیب ها، زخم‌ها و تجمع باکتری‌های مضر در معده را کاهش می‌دهد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *