خاصیت آلبالو خشک

آلبالو از میوه‌های پرطرفدار در تابستان است که سرشار از خواص درمانی زیادی است. در بازار فروش میوه خشک این محصول با کیفیت بالا به فروش می‌رسد مصرف آن برای مادران باردار توصیه می‌شود. آلبالو خشک‌ شده یک میان وعده بسیار مقوی و مفید برای بدن است.

خاصیت آلبالو خشک

خاصیت آلبالو خشک عبارت است از:

  1. تقویت‌ کننده قلب
  2. نابود کننده رادیکال‌های آزاد
  3. مسکن قوی برای دردهای مزمن
  4. افزایش کالری با آلبالو خشک‌ شده

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تقویت‌ کننده قلب

آلبالو به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی مانند آنتوسیانین، کوئرستین، کامپفرول، کلروژنیک اسید است که یکی از میوه‌هایی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو از راه‌های مختلفی بدن را در برابر آسیب‌های استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. سیستم سم‌زدایی آنزیمی و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان را فعال می‌کند. اتصال به DNA و باعث آسیب زدن اکسیداتیو می‌شود.

2. نابود کننده رادیکال‌های آزاد

به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلبالو رگ‌های خونی و سلول‌های مغزی را در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. با مصرف نمودن آلبالو می‌توان از تشکیل‌شده پلاک‌های آترواسکلروزی و مانع از بیماری‌های مرتبط با زوال عقل می‌گردد.

3. مسکن قوی برای دردهای مزمن

با مصرف آلبالو می‌توان بیماری‌های التهابی مانند نقرس و آرتریت را کاهش داد. با توجه به تحقیقاتی که در کشور آمریکا در مورد مصرف آب آلبالو انجام شده است دریافته‌اند که با مصرف آب آلبالو در طول روز به مدت هشت روز می‌توان دردهای مزمن بعد از مسابقات ورزشی را نسبت به افرادی که از داروهای و مسکن‌های شیمیایی استفاده می‌کنند کاهش می‌دهد.

4. افزایش کالری با آلبالو خشک‌شده

تاثیر آلبالو خشک بر روی سیستم بدن فوق‌العاده است، 100 گرم آلبالو خشک‌شده حدوداً 350 کالری انرژی دارد که این مقدار از آلبالو تازه فقط 68 کالری انرژی دارد.
در واقع آلبالو خشک‌ شده 5 برابر آلبالو تازه کالری دارد، زمانی که آلبالو خشک می‌شود مقدار زیادی از آب خود را از دست می‌دهد و مقدار رطوبت آلبالو خشک‌شده 1.10 آلبالو تازه است. این مسئله موجب می‌شود که آلبالو خشک‌ شده در 100 گرم بیشتر از آلبالو تازه باشد و چگالی انرژی در آلبالو خشک‌ شده بیشتر از آلبالو تازه است.

خواص آلبالو خشک‌شده

روش‌های خشک‌ کردن آلبالو

روش‌های خشک‌ کردن آلبالو عبارت است از:

  1. استفاده از فر
  2. خشک کردن آلبالو با هسته در معرض آفتاب
  3. خشک کردن آلبالو بدون هسته در معرض آفتاب
  4. توسط دستگاه توستر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. استفاده از فر

خوب است برای تهیه آلبالو خشک‌ شده، آلبالوهایی را انتخاب کنید که کاملا رسیده و سایر درشتی داشته باشند و هیچ‌گونه لکه‌ای ندارند را انتخاب کنید. یک روش برای خشک‌کردن این میوه خوشمزه تهیه آلبالو خشک‌شده بدون هسته  است. در ابتدای امر آلبالوها را با آب خنک بشویید سپس ساقه‌های آن را جدا کنید و در پایان آن را با دستمال یا حوله‌ای خشک کنید. در مرحله بعدی هسته‌های آلبالو را بگیرید یا با نصف کردن آلبالو و یا با استفاده از دستگاه هسته‌گیر آلبالو کاملا آن‌ها را جدا کنید.

آلبالوها را روی یک سینی بچینید و در دمای 74 درجه سانتی‌گراد به مدت 3 ساعت داخل فر قرار دهید. در پایان زمانی که کمی آب آلبالوها تبخیر شد و حالت چروکیده به خود گرفت باید دمای فر را بر روی 57 درجه قرار دهید و به مدت 16 تا 24 ساعت مجدداً در فر قرار دهید. لازم است دقت داشته باشید که آلبالوها را زمانی که آماده می‌شوند هیچگونه‌ آبی نداشته باشند و کاملا چروکیده و خشک‌شده باشند.

2. خشک‌ کردن آلبالو با هسته در معرض آفتاب

برای خشک‌ کردن آلبالو ها می‌توانید با توجه به ذائقه‌ای که دارید به آلبالوها کمی نمک بزنید. نخست ساقه‌ها و برگ‌های آلبالو را بگیرید و بعد از شستشوی کامل مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید. در مرحله بعدی آلبالوها را روی یک دستمال تمیز پهن کنید و به مدت 1 الی 3 روز در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید تا کاملا چروکیده و خشک شوند. بعد از خشک شدن کامل تمامی آلبالوها، آن‌ها را داخل آبکش بریزید و بشوید. در پایان به مدت 1 ساعت داخل آفتاب قرار دهید تا آماده مصرف شوند.

روش‌های خشک‌کردن آلبالو

3. خشک کردن آلبالو بدون هسته در معرض آفتاب

بعد از گرفتن ساقه‌ها و برگ‌های میوه و شستن آن‌ها، آلبالوها را روی پارچه‌ای پهن کنید و به مدت 2 ساعت زیر نور آفتاب قرار دهید. البته در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از دستگاه هسته‌گیر، هسته‌های آلبالو را کاملا بگیرید بدون اینکه به بافت میوه آسیبی نرسد. بعد از خارج نمودن هسته‌ها بهتر است که آلبالوها را با آب سرد آبکشی کنید.

در پایان اجازه دهید تا آب اضافی آلبالوها کاملا خارج شود و مجدداً آن‌ها را داخل سینی بچینید و در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا آب موجود در آلبالوها کاملا گرفته شود تا کاملا چروکیده و خشک شود.

4. توسط دستگاه توستر

بعد از تمیز کردن و شستشوی کامل آلبالوها بهتر است که یک فویل داخل سینی توستر قرار دهید و آلبالوها را روی آن پهن کنید. دستگاه را بر روی درجه 125 سانتی گراد به مدت 10 دقیقه قرار دهید تا حرارت ببیند بعد از این مدت به صورت مرتب آلبالوها را زیرورو کنید و مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید تقریباً 2 ساعت زمان می‌برد تا آب آلبالوها کاملا گرفته شود. زمانی که پوست آلبالوها کاملا چروکیده شد می‌توانید مصرف کنید.

توصیه می‌شود که برای خشک‌کردن آلبالو از آلبالوهای نارس استفاده نکنید زیرا مزه تلخی به خود می‌گیرند بهتر است قبل از خشک‌کردن این میوه، آلبالوهای نارس یا گندیده را جدا کنید تا هنگام خشک شدن احساس ناخوشایندی به شما دست ندهد.

نکات مهم و مفید برای تهیه آلبالو خشک‌ شده خانگی

میوه‌های خشک مانند آلبالو خشک که الان در فصل آن هستیم از دسته تنقلات خوشمزه و محبوب افراد است که می‌توانید از آن‌ها به عنوان تزیین و دیزاین انواع دسرها و کیک و بستنی‌ها مورد استفاده قرار دهید. همانطور که می‌توانید برای خشک‌ کردن آلبالو می‌توانید هسته‌های آن را جدا کنید با این کار دیگر نگران بچه‌ها نخواهید بود که هسته آلبالو را قورت بدهند و می‌توانید با آسودگی خاطر به آن‌ها آلبالو خشک بدهید علاوه بر این با گرفتن هسته‌ها می‌توانید طعم بهتری به آلبالوهای خود بدهید.

بعد از خشک‌ کردن آلبالوها خوب است که آن‌ها را برای یک ساعت در دمای اتاق قرار دهید. برای نگهداری آلبالو خشک‌ شده آن‌ها را داخل بسته‌بندی‌های بدون هوا بگذارید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید با این میوه خوشمزه و مقوی آلبالو پلو درست کنید و از خوردن آن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *